kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۷۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
نایب‌رئیس‌اتحادیه تولید وصادرات پوشاک ایران:

پوشاک خارجی 48 ساعته از مناطق آزاد به فروشگاه‌های تهران می‌رسد!

نایب‌رئیس‌اتحادیه تولید وصادرات پوشاک ایران با انتقاد از واردات بی‌رویه پوشاک به کشور گفت:48ساعته پوشاک خارجی را از منطقه ازاد جلفا به فروشگاه‌های تهران می‌رسانند.


بهرام شهریاری در گفت‌وگویی با بیان اینکه وضعیت پوشاک داخلی به دلیل واردات بی‌رویه خیلی بد است، افزود:چند میلیارد دلاری که پوشاک به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود می‌تواند سهم تولید داخلی باشد.
وی ادامه داد:البته رقم دقیقی از میزان واردات کالای قاچاق وجود ندارد و تقریبا براساس تخمین است، اما به هرحال راه‌هایی هم برای اندازه‌گیری میزان پوشاک وارداتی قاچاق به کشور وجود دارد. مثلا مقدار صادرات پوشاک در کشورهایی مثل چین و ترکیه در گمرکات این کشورها به طور دقیق ثبت می‌شود که می‌توان رقم صادرات پوشاک این کشورها را به مقصد ایران منهای رقم واردات قانونی پوشاک برآورد کرد و برآن اساس رقم دقیق واردات پوشاک قاچاق به کشور را به دست آورد.
شهریاری با‌اشاره به اینکه در دهه 80 و پیش از آن ایران صادرکننده پوشاک بوده است گفت: اما هم‌اکنون به دلیل واردات قاچاق و اثرات تحریم به یک واردکننده پوشاک تبدیل شده‌ایم.
وی تصریح کرد :ما به عنوان تولید‌کننده به دنبال بستن راه‌های واردات نیستیم، بلکه معتقدیم کالا یا پوشاک باید به صورت قانونی وارد شود و همانطور که تولید‌کننده مالیات می‌پردازد، واردکننده هم باید عوارض قانونی واردات را پرداخت کند. تولید‌کنندگان به دنبال فضای رقابتی هستند، چون می‌دانند که رشد صنعت در رقابت است، اما واردات به شکل قاچاق ما را ناراحت می‌کند.
برخی آقایان می‌گویند که اگر جلوی واردات گرفته شود آیا تولید‌کننده‌های داخلی می‌توانند نیاز داخل را تأمین کنند؟ که ما در جواب آنها می‌گوییم بله می‌توانیم اما این کار به دلیل صدمات زیادی که در سال‌های گذشته به این صنعت وارد شده زمان‌بر است.
نایب‌رئیس‌اتحادیه تولید وصادرات پوشاک ایران درگفت‌وگو با فارس افزود:مبادی ورودی و قوانین مبادی ورودی در کشور، بستری برای واردات کالا (پوشاک) بوجود آورده است.بطوری که هم در گمرک به لحاظ ارزیابی و هم در یک سری قوانین کشور، برای واردات مشکلاتی در قانون و یا اجرای آن وجود دارد که باعث شده حجم وسیعی از پوشاک قاچاق به کشور سرازیر شود.
شهریاری در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود یکی از راه‌های واردات پوشاک قاچاق مناطق آزاد است؟ گفت: بله، براساس قانون؛ ورود پوشاک یا کالا به مناطق آزاد بدین گونه است که واردکننده بدون پرداخت هیچ‌گونه عوارضی کالای وارداتی خود را به این منطقه وارد می‌کند اما هنگامی که می‌خواهد کالا را از منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد کند می‌تواند با پرداخت عوارض آن را به سرزمین اصلی وارد کند یا اینکه همان کالا از طریق کالای همراه مسافر قابلیت ورود به سرزمین اصلی را دارد.
وی افزود:براساس مستنداتی که مسعود کرباسیان در جلسه‌ای که در آن زمان رئیس‌گمرک بود ارائه شد؛ اعلام شد که سال 95 رقم 70 میلیون دلار پوشاک وارد منطقه آزاد جلفا واقع در ارس شده است که تنها یک میلیون دلار از آن به صورت رسمی از این منطقه خارج شده است. این رقم واردات پوشاک به یک منطقه آزاد در حالی است که در سال 1395 کل واردات قانونی از مبادی گمرک به کشور حدود 60 میلیون دلار بوده است. پس باید پرسید که آن 69 میلیون دلار دیگر که ظاهرا در منطقه آزاد جلفا مانده است چه شده است؟ این اتفاق در حالی در منطقه آزاد جلفا می‌افتد که این منطقه جزء مناطق چفت و بست دار مناطق آزاد است در حالی که ورود و خروج کالا در برخی از مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی اصلا کنترل نمی‌شود.
شهریاری ادامه داد:مستنداتی موجود است که برندهای معروف ترک در مناطق آزادی مثل جلفا سوله‌‌های چند هزار متری دپوی پوشاک ایجاد کرده‌اند که پوشاک دپو شده این برندها در این سوله‌ها توسط بازاریاب طی 24 تا 48 ساعت تحویل فروشگاه‌های عرضه پوشاک در تهران می‌شود.