kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
در واکنش به ضد و نقیض‌های واگذاری سهام عدالت

مردم: بالاخره نفهمیدیم بابت سهام عدالت باید به دولت پول بدهیم یا بگیریم!

در حالی که مردم منتظر دریافت سهام عدالت یک میلیون تومانی خود هستند، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی گفته است: اگر مشمولین مابقی سهام خود تا یک میلیون تومان را نپردازند، باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید.


رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی در برنامه چوب‌خط شبکه افق در مورد آخرین وضعیت پرداخت سهام عدالت گفت: از اول مرداد تا پایان اسفندماه شرکت‌های سرمایه‌پذیر موظف به پرداخت سودهای مربوط به سهام عدالت به سازمان خصوصی‌سازی بوده و سازمان خصوصی‌سازی موظف به پرداخت آن به سهام داران می‌باشد.
پوری حسینی با بیان اینکه 47 میلیون سهام گیرنده دهک بندی شده‌اند و پرداخت‌ها با توجه به واریزهای صورت گرفته به صورت هدفمند بر اساس اولویت به سهام گیرندگان داده می‌شود گفت: پرداخت‌ها از دهک‌های پایین شروع می‌شود.وی با بیان اینکه از ابتدا نیز قرار بود شروع پرداختها از اواخر شهریورماه باشد، نه اینکه ما در آن تاریخ تمام سود سهام را به همگی پرداخت کنیم گفت: پرداختها ممکن است تا پایان فروردین سال 97 طول بکشد.
بازگشت مالکیت بخشی از سهام ها
رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سود کنونی سهام عدالت بین 13 تا 15 درصد بوده و برای سال مالی آتی ممکن است این مقدار افزایش یافته و یا کاهش یابد گفت: اگر مشمولین مابقی سهام خود تا یک میلیون تومان را نپردازند، تنها به اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می‌کنند و باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید.به گزارش تسنیم، طی 10 سال گذشته حدود نیمی از سهام عدالت یک‌میلیون تومانی به مالکیت مردم درآمده است و علیرغم اعلام دولت برای تسویه نیمی دیگر از مبلغ اسمی سهام توسط خود مردم، استقبالی از این پیشنهاد نشده است، بنابراین احتمالا تا پایان مهرماه، مالکیت حدود نیمی از کل سهام عدالت به دولت بازخواهد گشت و از مردم پس گرفته خواهد شد.
اخبار ضد و نقیض پیرامون تصمیم نهایی دولت درباره سهام عدالت به گونه‌ای بوده که صاحبان سهام عدالت از زمان انتشار اخبار رونمایی سامانه سهام عدالت نگرانی‌هایی داشته‌اند. عمده آنها در این موضوع تردید داشته‌اند که بالاخره باید پولی از دولت بگیرند یا پولی به دولت بدهند و می‌خواهند مسئولان تکلیف را روشن کنند که تکلیف سهام آنان چه خواهد شد.
یکی از سهامداران به کیهان گفته است که مبلغ اسمی سهام یک میلیون تومان بوده و دولت نباید به بهانه‌های مختلف آن را از دست مردم خارج کند.
سامان یکی از کاربران در فضای مجازی در واکنش به اقدامات دولت گفته است که «این طور که معلوم است آنهایی که سهامدار هستند باید هزینه اینکه دولت زحمت کشیده و سهام را برای ما نگه داشته را هم بدهند، قرار نیست پولی بگیرید، قرار است پول بدهید»! فرد دیگری هم گفته بود «با این حساب یه چیزی هم به دولت بدهکاریم»!
البته برخی هم بر این عقیده هستند که این اقدام دولت ترفندی برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه بوده که حالا با عدم استقبال مردم، در فکر بازگرداندن مابقی سهام عدالت به نام دولت هستند.