kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
یک کارشناس صنعت هوایی درواکنش به اظهارات مدیرعامل هما:

ادعای فروش بوئینگ به ایران حتی پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام غیرمنطقی است



یک کارشناس صنعت هوایی ،ادعای مدیرعامل جدید ایران ایرمبنی براینکه بوئینگ حتی پس‌از کناره‌گیری آمریکا از برجام هم می‌تواند هواپیماهای خود را به ایران بفروشد، غیرمنطقی دانست.
رضوان قبادی در گفت‌وگو با کیهان به اظهارات اخیر مدیرعامل ایران ایر «هما»، ‌اشاره کرد وگفت:سرکار خانم فرزانه شرفبافی، مدعی هستند بوئینگ حتی پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام کماکان می‌تواند هواپیماهای جدید خود را به ایران ایر بفروشد، متأسفانه به نظر می‌رسد که ایشان نیز مانند برخی مسئولین دیگر، با جزئیات و شرایط استاندارد مجوزهای OFAC آشنایی کامل ندارند.
وی افزود:کلیه مجوزهای OFAC می‌تواند در هر زمان لغو شده، و هرگونه لغو اینگونه مجوزها در اختیار وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکاست. این شرط استاندارد در کلیه مجوزهای OFAC درج شده است.
این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه مدیرعامل جدید ایران ایر اظهارات سؤال برانگیزی در مدت کوتاهی داشته است ،افزود: به طور نمونه خانم شرفبافی اظهار داشته که حتی در صورت کناره‌گیری ایالات متحده آمریکا از توافق برجام، فروش هواپیماهای جدید از سوی شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به ایران ایر انجام خواهد شد. ظاهرا ایشان فراموش کرده که برجام تنها دلیلی است که شرکت‌هایی همچون بوئینگ و ایرباس در وهله اول توانستند مجوزهای OFAC لازم برای فروش هواپیماهای جدید به ایران ایر را اخذ کنند! بنابراین چنانچه آمریکا از برجام کناره‌گیری کند و با توجه به تمهیدات ناامیدکننده کنگره آمریکا، که رأی به جلوگیری از صدور مجوزهای OFAC لازم برای فروش هواپیمای نو به ایران و نیز لغو اعتبار مجوزهای پیشین داده است لذا این سؤال مطرح می‌شود که خانم شرفبافی بر پایه کدام ادله عقلایی و منطقی توقع دارند در صورت منع قانونی چنین اقدامی، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس قوانین آمریکا را نقض کرده و هواپیماهای جدید را به ایران ایر تحویل دهند؟؟!!
 وی ادامه داد: خانم شرفبافی اظهار داشته‌ که مجوزهای OFAC برای فروش و تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایران ایر صادر شده‌اند. درصورتی که چنین است، پس چرا هنوز بوئینگ همانند ایرباس و ATR، حتی یک عدد هواپیمای جدید تحویل نداده است؟
این کارشناس درپایان گفت:شاید خانم شرفبافی با انتصاب در مقام مدیرعاملی ایران ایر، قصد دارند درخصوص این موضوعات حرفی برای گفتن داشته باشند. ولی به نظر می‌رسد مسئولینی همانند ایشان بهتر است درباره واقعیت موجود صادق باشند و به جای اینکه وانمود کنند همه چیز بر طبق برنامه پیش می‌رود، واقعیت را آنگونه که هست – یعنی آمریکا مذاکره‌کننده‌ای غیرقابل اطمینان و غیر قابل اعتماد است – منعکس کنند و از اظهار نظرهای ناآگاهانه به ملت شریف ایران خودداری نمایند.