kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱

کوتاه از شهرستان‌ها


آبگیری سد گلورد
ساری- خبرنگار کیهان: با آبگیری سد گلورد و انتقال آب به نکا، بهشهر و گلوگاه مشکل کم‌آبی و بی‌آبی تنها دشت ممنوعه استحصال آب زیرزمینی شمال کشور، کاهش می‌یابد.
نماینده مردم شرق مازندران در جمع مردم گلوگاه گفت: محدودیت منابع آب و خاک از عوامل بازدارنده توسعه کشت محصولات کشاورزی در دشت گلوگاه است. علی محمد شاعری ادامه داد: عواملی همانند عدم همکاری بانک‌ها، افزایش نهاده‌های کشاورزی، تنازل کیفیت در شرایط سخت و واگذاری دستگاه‌های مکانیزاسیون باعث ایجاد مشکلات در بخش کشاورزی شده است.
وی اظهار کرد: سود و جریمه تسهیلات غیرجاری تا مبلغ 100 میلیون تومان از محل منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز پرداخت و تسویه شود و بنا بر مصوبه مجلس، بدهکاران به بانک‌های دولتی و بانک‌های دولتی واگذار شده که تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان گرفته‌اند، فقط ملزم به پرداخت اصل وام بوده و جریمه دیرکرد نیز باید از سوی بانک‌ها بخشیده شود.
راه‌اندازی مرکز آموزشی زایمان
یاسوج- خبرنگار کیهان: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اولین مرکز کمک آموزش مهارت‌آموزی بالینی زایمان طبیعی بدون درد استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج راه‌اندازی شد. اورنگ ایلامی گفت: در این مرکز آموزشی شرکت کنندگان در رشته‌های گروه پزشکی، مامایی، دستیار تخصصی زنان و زایمان به صورت علمی با آموزش‌های مرتبط با زایمان طبیعی و ترویج زایمان طبیعی آشنا می‌شوند. وی تصریح کرد: استفاده از امکانات روز و مولاژها، کاهش درد زایمان طبیعی، ترویج زایمان طبیعی، کنترل یادگیری و تکرار تمرین و قابل پذیرش بودن اشتباه از مهم‌ترین اهداف این مرکز آموزشی است.
حفظ بافت تاریخی
یزد- خبرنگار کیهان: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: در طرح جامع توسعه امامزاده جعفر بر ضرورت حفظ بافت تاریخی و اماکن ارزشمند قدیمی تأکید شده است.
حجت‌الاسلام زارع زاده افزود تلاش داریم با توجه به رحلت این بزرگوار در ششم محرم در صورت امکان این روز در یزد به عنوان روز امامزاده جعفر معرفی شود.
ترک اعتیاد بانوان
همدان- خبرنگار کیهان: معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان بر لزوم راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان ملایری از سوی سازمان بهزیستی تا یک ماه آینده تأکید کرد و گفت: در راستای طرح کرامت، مرکز شلتر (گرمخانه) نیز برای این شهرستان راه‌اندازی شود.
محمد ابراهیم الهی تبار با بیان اینکه ملایر و فلاورجان اصفهان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح کرامت در کشور انتخاب شده‌اند، افزود: هدف از اجرای این طرح تغییر بینش‌ها و نگرش‌های عمومی در بین مسئولان و مردم است.
وی استفاده از ظرفیت‌های مردمی، دولتی و فعالان فرهنگی را در اجرای این طرح لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر از سیاست‌های کلی طرح کرامت است.
اعزام به مناطق دفاع مقدس
شهرکرد- خبرنگار کیهان: بهروز امیدی مدیرکل آموزش و پرورش و جانشین قرارگاه راهیان نور گفت: در سال قبل قریب 9 هزار نفراز دانش‌آموزان استان چهارمحال و بختیاری به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شدند که بالغ بر 91 درصد حجم ابلاغی بود.
مسئول بسیج دانش‌آموزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در حاشیه این جلسه گفت: نخستین قرارگاه استانی راهیان نور دانش‌آموزی دوره دوم مقطع متوسطه به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اعزام 10 هزار نفر دانش‌آموز به مناطق جنگی زمان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.
حاتم ریاحی افزود: اعزام دانش‌آموزان در 31 مرحله و از نیمه دوم مهرماه آغاز و تا اواخر اسفند امسال ادامه خواهد یافت.
افتتاح آزادراه
مراغه - خبرنگار کیهان: قطعات یک و دو آزاد راه ارومیه-مراغه به طول 40 کیلومتر که بخشی از آزاد راه 152 کیلومتری ارومیه به تبریز است، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به بهره‌بر‌داری رسید.
رشد ترانزیت ریلی
مشهد - خبرنگار کیهان: مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی گفت: 78 درصد ترانزیت ریلی کشور در سال‌جاری از طریق مرز سرخس بوده، که موجب رشد 70 درصدی ترانزیت ریلی استان شده است. ضیایی با اشاره به رشد 45 درصدی حمل و نقل بین‌المللی استان در سال جاری، افزود: حجم حمل و نقل بین‌المللی خراسان‌رضوی نیز 780 هزار تن می‌باشد. وی با بیان اینکه سال گذشته 40 میلیون تن بار، از طریق شبکه ریلی کشور جابه‌جا شده اظهار داشت: در سال جاری یک میلیون و 716 تن بار از طریق شبکه ریلی استان خراسان‌رضوی جابه‌جا شده است.
نصب کنتور هوشمند چاه‌ها
اراک- خبرنگار کیهان: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی از نصب 73 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب استان مرکزی خبر داد و گفت: طی شش‌ماه نخست سال جاری 73 دستگاه کنتور هوشمند در استان نصب شده است که از این تعداد 53 دستگاه مربوط به چاه‌های آب کشاورزی و مابقی مربوط به سایر مصارف است. عزت‌الله آمره‌ای اظهار داشت: بخش قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی استان مرکزی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که میزان زیادی از این آب به دلیل استفاده از روش‌های سنتی آبیاری هدر می‌رود.
زراعت چوب
ساری - خبرنگار کیهان: استاندار مازندران گفت: حفظ و حراست از جنگل از سیاست‌های مهم ما در استان است و انتظار داریم در زمینه زراعت چوب در جنگل‌های مخروبه نیز برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد. ربیع فلاح از اختصاص تسهیلات مناسب برای زراعت چوب در استان خبر داد و گفت: برای حفظ جنگل و توسعه و تقویت اشتغال می‌توان از نسخه شفابخش زراعت چوب استفاده کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از پیشنهاد استاندار مازندران استقبال کرد و مقرر شد، اداره کل منابع طبیعی استان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط طرح ویژه‌ای برای توسعه زراعت چوب در مدت دو هفته تهیه و به سازمان جنگل‌ها ارائه کند.
مهندس جلالی تاکید کرد: برای تامین نهال مورد نیاز مشکلی نیست و جنگل‌های مخروبه و زمین‌های مستعد کشت شناسایی تا هر چه سریع‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
اهدای خون
مدیر کل انتقال خون مازندران گفت: از مجموع پنج هزار و 153 مراجعه‌کننده به پایگاه‌های ثابت و سیار اهدای خون مازندران تعداد 4 هزار نفر به نیت شهدای کربلا و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)  موفق شدند خون خویش را به نیازمندان اهداء کنند. اسماعیل پوریان گفت: دو هزار و 537 تن از اهداء‌کنندگان مستمر و 115 نفر بانوان بودند.
وی افزود: در تاسوعا و عاشورای حسینی تعداد هزار نفر در پایگاه‌های ثابت و سیار استان خون اهداء کردند.
گفتنی است استان مازندران با بیش از 4 هزار و 500 بیمار خاص یکی از پرمصرف‌کننده‌ترین استان در زمینه خون و فرآورده‌های خونی است.