kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
تحلیل هافینگتون پست از سفر ملک سلمان به روسیه

آل‌سعود نتوانست بین پوتین و ایران فاصله بیندازد



سرویس خارجی -
پایگاه خبری هافینگتون پست عربی در گزارشی از ناکامی
ملک سلمان پادشاه سعودی در جدایی انداختن بین ایران و روسیه خبر داده است. ملک سلمان برای این منظور در سفر خود به مسکو قراردادهای میلیاردی با روس‌ها بست!
ملک سلمان چهارشنبه شب در سفری 4 روزه وارد مسکو شد. این نخستین سفر یک پادشاه سعودی در تاریخ مناسبات دو کشور است. پادشاه عربستان پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» در مسکو، از تلاش ریاض برای بهره‌گیری از نتایج این سفر در مسیر مقابله با ایران خبر داده بود. دستگاه سیاست خارجی یا دفتر رئیس‌جمهور روسیه هنوز گزارشی از پاسخ پوتین به این درخواست منتشر نکرده‌اند. اما، در ارتباط با تلاش عربستان برای جدایی بین مسکو و تهران روزنامه هافینگتون چاپ آمریکا اعلام کرده که تلاش ریاض در رسیدن به این هدف ناکام مانده است. پایگاه «هافینگتون پست عربی» در گزارشی با عنوان «چرا
ملک سلمان هرگز قادر به متقاعد کردن پوتین برای دست کشیدن از ایران نیست؟»، تاکید کرده که پادشاه عربستان در مقابل امتیازدهی‌های خود در مسکو قادر به شکستن همپیمانی مسکو-تهران نبود.
طبق این گزارش، «یکی از دلایل اصلی سفر ملک سلمان به مسکو این است که به نظر می‌رسد عربستان در هفته‌های اخیر موضع خود را در قبال اسد تغییر داده و پذیرفته وی حداقل در شرایط حال حاضر در قدرت بماند. وزیر خارجه سعودی نیز در دیدار همتای روسی خود بر اهمیت راه‌حل سیاسی در سوریه تاکید کرد که این یک عقب‌نشینی بزرگ برای عربستان است.» هافینگتون پست در ادامه تاکید کرده« از لحاظ جغرافیای سیاسی نیز شاید ریاض معتقد است داشتن روابطی محکم‌تر با مسکو می‌تواند به دور کردن روسیه از ایران کمک کند و به دنبال آن جلوی نفوذ روز‌افزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه گرفته شود اما چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست.»
 سعودی‌ها پیش از این نیز بارها برای برهم زدن روابط مسکو با ایران تلاش کرده‌اند از جمله اینکه در سال 2015 متعهد شدند 10 میلیارد دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کنند اما آن زمان نیز پوتین موضع خود را در قبال تهران عوض نکرد. این پایگاه تحلیلی همچنین تاکید کرده «بنابراین انتظار نمی‌رود که هم اینک نیز پوتین راضی به دوری از ایران شود، در همین راستا سفر ملک سلمان به مسکو خواه به نزدیکی عربستان به روسیه منجر شود یا نشود، اما نشانه کاملا آشکاری از نفوذ و سلطه روزافزون پوتین بر منطقه است.»
از سوی دیگر، خبر رسیده عربستان در خلال سفر شاه این کشور به مسکو، برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس400» از روسیه، توافقنامه‌ اولیه امضا کرده است. سایت عربی «امنیت و دفاع» با ‌اشاره به این خبر و بر اساس بیانیه «شرکت صنایع نظامی عربستان»، نوشته: «عربستان به جدیدترین موشک‌های روسیه برای حمایت از حریم هوایی خود از جمله سامانه پدافند هوایی اس400 و موشک‌های ضد زره «کورنت-ای ام» و موشک‌انداز و همچنین نارنجک‌انداز (ای.جی.اس. 30) و مسلسل‌های کلاشینکوف (کی.103) دسترسی پیدا می‌کند.» عربستان سومین کشور پس از چین و ترکیه خواهد بود که قرارداد خرید سامانه‌های ضد موشکی« اس 400» را امضا می‌کند. میشل بالدانزا، سخنگوی رسمی پنتاگون در واکنش به این خبر اعلام کرده« آمریکا از علاقه‌مندی شماری از متحدان واشنگتن برای خرید سامانه موشکی دفاع هوایی روسی اس 400 نگران است.»
همچین شبکه خبری العربیه در گزارشی از توافقنامه‌های اقتصادی امضا شده در سفر سلمان بن عبدالعزیز به روسیه نوشت: «توافق‌هایی اقتصادی به ارزش میلیاردها دلار امضا شد». در این سفر، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بین عربستان و روسیه به ارزش اولیه «یک میلیارد» دلار راه‌اندازی شد و شرکتی روسی با شرکت نفتی «آرامکو» عربستان، قرارداد شناسایی فرصت‌های همکاری امضا کرد. العربیه تاکید کرد که تعداد این توافقنامه‌ها بالغ بر 10 توافقنامه بزرگ است که نقشه راه آینده روابط دو کشور روسیه و عربستان را ترسیم می‌کند.