kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۶۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
با حملات مستقیم به نظامیان سوری صورت گرفت

آخرین تلاش‌های آمریکا در سوریه برای جلوگیری از شکست کامل داعش

جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به اصطلاح «ضد داعش» در حمایت از این گروه تروریستی و سایر تروریست‌های فعال در سوریه، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه را در شرق این کشور بمباران کردند.


همانطور که انتظار می‌رفت و کارشناسان هم پیش‌بینی کرده بودند، با افول «داعش» در سوریه، حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی در این کشور، شفاف‌تر و حملات ائتلاف به اصطلاح ضد داعش علیه نظامیان سوری و نیروهای همپیمان دمشق گسترده‌تر شده است.گزارش‌ها حاکی است، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی یک کاروان از نظامیان سوریه و متحدان این کشور را که قصد نزدیک شدن به پایگاه مرزی «التنف» در درون خاک سوریه را داشته‌اند، در فاصله 13 کیلومتری این پایگاه، بمباران کردند. پایگاه التنف تحت اشغال عناصر گروه تروریستی «ارتش آزاد» است.این بمباران و بمباران‌های مکرری که ائتلاف طی روزها و هفته‌های اخیر در شرق سوریه انجام داده و جان صدها غیرنظامی و نظامی سوریه و متحدان این کشور را در دو استان «دیرالزور» و «رقه» گرفته‌اند، در شرایط حاضر که آرایش‌های سیاسی منطقه در حال دگرگونی و دگردیسی است، بسیار معنادار بوده و از مأموریت واقعی ائتلاف در سوریه پس از داعش، پرده برمی‌دارد.
وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که اکنون حدود 91/6 درصد خاک سوریه از دست گروه تروریستی داعش آزاد شده و طبیعی است که این تحول مهم برای واشنگتن اصلاً قابل تحمل نیست. اگر این تحول میدانی مهم را با جدایی رسمی قطر از همسویی با متحدان آمریکا و گرایش سران ترکیه و عربستان به روسیه، در نظر بگیریم، علت حملات ائتلاف و شفاف‌تر شدن موضع آمریکا در سوریه، قابل درک‌تر می‌شود.آمریکا طی روزهای گذشته بارها از طریق شبه نظامیان کرد مورد حمایت خود (موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه)، و با جنگنده‌های ائتلاف، نیروهای روسی و سوری و هم‌پیمانان آنها را در استان‌های رقه و دیرالزور هدف قرار داده است. علاوه بر آن، نظامیان آمریکایی مناطق مسکونی را نیز در این دو استان بمباران کرده و جان ده‌ها غیر نظامی را گرفته‌اند و کشتار مردم مظلوم رقه توسط جنگنده‌های ائتلاف، به امری روزمره تبدیل شده است.دیروز نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نظامیان آمریکایی از کمپ صحرایی «رکبان» به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این کمپ که در نزدیکی پایگاه التنف قرار دارد، 60 هزار زن و کودک سوری آواره از «رقه» و «دیرالزور» را در خود جای داده است. واقعیت تلخ ماجرا، این است که آمریکا جان چند تروریست وابسته به خود در پایگاه التنف را به جان 60 هزار غیرنظامی سوری ترجیح می‌دهد و این چیزی است که جلوی چشمان مدعیان رنگارنگ حقوق بشر غربی جریان دارد و آنها تلاش می‌کنند که آن را نبینند و در موردش حرف نزنند.البته، دولت روسیه در برابر حرکات این روزهای آمریکا در سوریه، ساکت نیست و از زبان «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه خود، تهدید کرد که این حملات، بی‌پاسخ نمی‌مانند. دیروز نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، آمریکا شرایط اشغال سوریه توسط داعش را فراهم کرده است. این طعنه تند مسکو و اظهارات ضد آمریکایی دیگر مقامات روسی، به خوبی آشکار می‌کند که دو کشور در سوریه، نسبت به هم حساس‌تر شده‌اند و این حالت تخاصم در روزهای آینده احتمالاً شدت نیز می‌گیرد.در همین چارچوب، دیروز نیز لاوروف با لحنی تحقیرآمیز گفت: آمریکا باید اقدامات خود در سوریه را با دمشق و روسیه هماهنگ کند.واقعیت این است که آمریکا حتی در حمایت از گروه‌های مسلحی که خود آنها را میانه‌رو می‌نامد، تنها مانده است و الآن، قطر، ترکیه و خصوصاً عربستان، طور دیگری به تحولات سوریه نگاه می‌کنند. «سلمان» شاه عربستان و «الجبیر» وزیر خارجه این کشور که این روزها در مسکو به سر می‌برند، با لحن کاملاً متفاوتی در مورد سوریه حرف می‌زنند. لحنی که نه تنها مطلوب واشنگتن، بلکه حتی مطلوب سران ریاض هم نیست و به نظر می‌رسد که متحدان آمریکا در منطقه، رسماً و عملاً پذیرفته‌اند که در سوریه شکست خورده‌اند و مثل گذشته نمی‌خواهند آمریکا را در مورد سوریه همراهی کنند.
سایر رویدادها
* ارتش سوریه و نیروهای مقاومت شهر مرزی «المیادین» در شرق سوریه را تحت کنترل درآوردند.
* زیردریایی‌های روسی از دریای مدیترانه با 10 فروند موشک «کالیبر گروز»، مواضع تروریست‌های داعش را در «المیادین» (البته قبل از پیشروی ارتش سوریه) هدف قرار دادند و تلفات شدیدی را به آنها وارد کردند.