kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

کوتاه از سراسر جهان



فرانسه
صداوسیما: وزیر نیروهای مسلح فرانسه روز جمعه اعلام کرد تعداد تروریست‌های فرانسوی عضو گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه «احتمالا» حدود 500 نفر است و تعداد آنها به دلیل جنگ در سوریه و عراق کم می‌شود. فلورانس پارلی گفته: «زمانی این نیروها تعدادشان بیشتر بود. اکنون با توجه به درگیری‌ها در مناطق، تعداد افراد کاهش یافته است.»
ترکیه
رویترز : دادگاهی در ترکیه روز چهارشنبه 42 سرباز سابق ارتش این کشور را به اتهام تلاش برای کشتن «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور در جریان کودتای نظامی جولای 2016 مجرم تشخیص داده و اکثر آنها را به حبس ابد محکوم کرده است. محاکمه این افراد از فوریه آغاز شده بود، این یکی از بزرگترین پرونده‌های مربوط به کودتای نظامی سال گذشته است که تاکنون به نتیجه رسیده است.
آمریکا
فارس: «تیم مورفی» نماینده جمهوریخواهان «پنسیلوانیا» در مجلس آمریکا، در پی افشای رابطه جنسی نامشروع، از سمت خود استعفا کرد. این نماینده آمریکایی از مدافعان سرسخت ایجاد موانع قانونی برای سقط جنین بوده ولی مشخص شده که پس از برقراری ارتباط نامشروع با یک زن، وی را به سقط جنین مجبور کرده است!
عربستان
فرانس 24: مسئولان امنیتی عربستان از بازداشت دست‌کم ۴۶ تن به اتهام «نشر اکاذیب» در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند. آنها تاکید کردند که ویدئوهایی در شبکه‌های ارتباط جمعی منتشر شده که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مردم را به ارتکاب اقدامات خلاف قانون، برانگیختن احساسات و قانون‌شکنی تشویق می‌کند.
سوئد
اسکای نیوز‌: نوبل صلح به دلیل تلاش‌های «آیکن» کمپین بین‌المللی «نابودی سلاح‌های هسته‌ای» برای از میان برداشتن این نوع از سلاح‌ها به این گروه داده شد. «آیکن یک» ائتلاف مدنی جهانی است که در راستای اجرای پیمان منع تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند. این کمپین از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر حدود ۴۶۸ سازمان همکار در ۱۰۱ کشور جهان دارد. علت دریافت جایزه صلح نوبل اقدامات این کمپین برای جلب توجه به عواقب انسانی فاجعه‌بار هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و تلاش‌های برجسته آن برای تحقق ممنوعیت چنین تسلیحاتی مبتنی بر پیمان منع تسلیحات هسته‌ای عنوان شده است.