kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
اندیشکده آمریکایی:

باید چشم‌انداز بازگشت تحریم‌ها را به اهرم فشاری علیه ایران تبدیل کرد



اندیشکده آمریکایی در گزارشی بر لزوم به کارگیری ابزارهایی چون رفع و اعمال مجدد تحریم‌ها، بازرسی‌های شدیدتر از تاسیسات هسته‌ای و موارد دیگر برای انجام مذاکره مجدد با ایران تأکید کرد.
اندیشکده آمریکایی «هریتج» در تحلیلی به قلم «جیمز فیلیپ» کارشناس ارشد خود در امور خاورمیانه پیرامون آینده توافق هسته‌ای با ایران نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید در عین خودداری از صدور تائیدیه پایبندی ایران به این توافق، از کنگره بخواهد فعلا از اعمال مجدد تحریم‌های رفع‌شده خودداری کند تا احتمال بازگشت این تحریم‌ها به اهرم فشاری علیه ایران تبدیل شود.وی نوشته است: دولت آمریکا می‌تواند نقایص موجود در توافق را اصلاح کند. این امر می‌تواند شامل درخواست از کنگره برای جلوگیری از اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای برای یک دوره مشخص باشد تا معین شود آیا اصلاح این توافق امکان پذیر است یا خیر. البته این اقدام به وضوح کاری دشوار خواهد بود و تهران نیز تاکنون از برگزاری هرگونه مذاکره مجدد خودداری کرده است. هنگامی که دولت عدم تایید این توافق را اعلام کرده و کنگره آماده اعمال مجدد تحریم‌ها شود، تهران شاید در عدم میل به مذاکره بازنگری کند.
در بخش دیگر این مطلب آمده است: دولت آمریکا بهتر است جهت بازرسی از پایگاه نظامی «پارچین» مکانی که ایران مشکوک به کارهای غیرقانونی برای پیشبرد برنامه تسلیحات اتمی بوده، فشار آورد. اگر ایران از پذیرش این مورد امتناع ورزد، تحریم‌های سازمان ملل متحد باز خواهند گشت.
نویسنده ادامه داد: چشم انداز تحریم‌های جدید اهرم فشار مجددی را علیه ایران و کشورهای اروپایی امضا‌کننده برجام اعمال می‌کند. اگر چه همه آنها مخالف مذاکره مجدد هستند، اما هنگامی‌که آشکار شود این امر برابر با از بین‌رفتن توافق خواهد بود، شاید از مخالفت دست بکشند.به باور نویسنده این گزارش، مذاکرات مجدد نیز تنها زمانی ارزشمند خواهد بود که ایران را از آنچه او توان دستیابی به سلاح اتمی خواند، دور نگه دارد. این امر دست‌کم نیاز به اجرای موارد ذیل دارد:
- منع ایران از غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم.
- از بین بردن بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران به ‌ویژه تاسیسات فردو، نطنز و تاسیسات آب سنگین اراک.
- انجام بازرسی‌های قوی بر اساس «هر زمان هرجا» و نظارت لحظه‌ای بر تاسیسات هسته‌ای ایران.
- اطمینان از عدم مخفی کاری ایران درباره تلاش‌های تسلیحاتی گذشته و تعیین فرآیندی واضح و سریع در اعمال مجدد تحریم‌ها در صورت تقلب ایران.
پایگاه «پالتیکو» نیز درگزارشی مشابه نوشت: تیم امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به اتفاق آراء پیشنهاد داده‌‌اند که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند اما در عین حال به کنگره برای وضع مجدد تحریم‌های ضدایرانی که می‌تواند به از بین رفتن برجام منجر شود، اعمال فشار نیاورد.
در ادامه گزارش آمده است: بنا بر راهبردی که در بازبینی سیاست ایران به رهبری «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا آمده است، تیم ترامپ در صدد است با کنگره و همپیمانان اروپایی آمریکا برای به کارگیری فشار جدید به نظام ایران همکاری کند اما در این راهبرد مطرح شده است که برجام در حال حاضر به صورت دست نخورده باقی می‌ماند.
استمرار تحریم‌های آمریکا
و اروپا علیه ایران
خبرگزاری کویت در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی و انگلیسی بر لزوم تداوم تحریمها علیه ایران خارج از چارچوب توافق هسته‌ای تاکید کردند.
«جان اسمیت» رئیس‌دفتر کنترل ارزیابی دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در یک سخنرانی در شورای آتلانتیک گفت: این تحریم‌ها می‌تواند در زمینه حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر، آزمایش موشک‌های بالستیک و دیگر فعالیتهای بی‌ثبات‌کننده ایران باشد.دیوید مک کلین از مقامات اداره اجرای تحریم‌های خزانه داری انگلیس نیز گفت: با اتحادیه اروپا و آمریکا در این زمینه همکاری خواهیم کرد.وی افزود: تحریم‌ها زمانی که از سوی چند کشور اجرا شوند همیشه قوی باقی خواهند ماند.
نگرانی‌های فرابرجامی!
به گزارش فارس، «آلن دانکن» معاون آمریکا، اروپای وزارت خارجه انگلیس در نشستی در اندیشکده «شورای امور جهانی شیکاگو» گفت: توافق هسته‌ای با ایران (برجام) توانسته فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کند و لندن خواهان ادامه اجرای آن است.
دانکن افزود: می‌خواهم به وضوح بگویم به نظر ما برجام بهترین راه حل مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران است. اکنون ما از یک بحران هسته‌ای با آنچه که قبل از توافق با آن مواجه بودیم بسیار فاصله گرفته‌ایم. ایران پیشرفت قابل توجهی در عقب‌نشینی از برنامه‌ هسته‌ای و محدودکردن قابلیت خود داشته است.
وی در ادامه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز دسترسی بی‌سابقه‌ای به تاسیسات ایران داشته به طوری‌ که در هیچ کشوری دیگر چنین نظارتی را ندارد. می‌خواهیم مزایای این معاهده را حفظ کنیم در عین حال نگرانی‌هایی که این توافق آنها را پوشش نمی‌دهد، چون مداخله ایران در امور کشورهای دیگر را رفع کنیم. بر اساس تشخیص ما ایران مطابق با برجام عمل کرده و اعلام عدم پایبندی به آن رفع دیگر نگرانی‌ها و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را سخت‌تر خواهد کرد.
باقی ماندن در برجام
 به نفع واشنگتن است
شبکه سی ان ان  نیز در گزارشی نوشت: «رکس‌تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و قانونگذاران کنگره آمریکا تلاش می‌کنند با اصلاح قوانین آمریکا درباره ایران، تمرکز را از مسئله هسته‌ای تغییر دهند؛ اقدامی که باعث می‌شود واشنگتن در برجام بماند و در عوض روی دیگر رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران متمرکز شود.سی ان ان افزود: یک مقام آمریکایی در این زمینه گفته، تیلرسون معتقد است که مسئله برجام خود برجام نیست. اگر بتوانیم برجام را در گوشه‌ای قرار بدهیم به نظر می‌رسد می‌توانیم با دیگران در ارتباط با دیگر مسائلی که از سوی ایران مشکل ساز است همکاری کنیم.
همچنین «ریچارد هاس» رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا گفت: باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران به معنای آن نیست که این توافق دارای نقص نیست. البته که نقص دارد اما در حال حاضر و با توجه به واقعیات‌ منطقه‌ و جهان، بهترین گزینه آمریکا است.
سایه ابهام بر نشست تجاری ایران_ اروپا
پایگاه خبری المانتیور در گزارشی با‌اشاره به نشست تجاری میان کشورهای اروپایی و ایران که در زوریخ سوئیس در حال برگزاری است نوشت؛ ابهام درباره آنچه که قرار است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای انجام دهد بر این نشست تجاری سایه انداخته است و بر موانع موجود برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران افزوده است.
براساس این گزارش، تاکنون هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی به بازار ایران نیامده‌اند و تنها بعضی از نهادهای مالی کوچک و متوسط از کشورهای دانمارک، اتریش، ایتالیا، چین و ژاپن در زمینه صادرات اعتبارات محدودی را برای ایرانیها ایجاد کرده‌اند.
«هلگا‌اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان نشستی موسوم به مجمع ایران-اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا نسبت به فعالیت موشکى ایران انتقاد دارد ولى جاى بحث درباره آن‌ جاى دیگرى است و نه در برجام.