kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
واکنش منفی به درخواست فتح در نشست غزه

هنیه: تا زمانی که رژیم اسرائيل هست حماس سلاح را زمین نمی‌گذارد

اولین نشست دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه به دلیل اختلاف برسر سلاح مقاومت بدون نتیجه به کار خود پایان داد.

سرویس خارجی -

یوسف المحمود سخنگوی دولت وفاق ملی فلسطین در پی به نتیجه نرسیدن نخستین نشست تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس پس از سال ۲۰۱۴ در نوار غزه اعلام کرد که دولت عصای سحرآمیز برای حل مشکلات نوار غزه ندارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری العربیه، وی افزود، توافق آشتی ملی، سه مرحله دارد که شامل تشکیل کمیته‌هایی برای شروع به حل مشکلات گذرگاه‌ها، برق، آب و پرونده‌های دیگر می‌شود. ما برای حل تمامی مشکلات موجود تا رسیدن به آشتی کامل تلاش خواهیم کرد. «اسماعیل هنیه» رئیس‌جنبش حماس نیز در گفت‌وگو با یک شبکه مصری اعلام کرد، تا زمانی که رژیم‌اشغالگر صهیونیست وجود دارد این حق ملت فلسطین است که سلاح داشته باشد. هنیه در ادامه تصریح کرد: ملت مصر و تمام ملت‌های منطقه در برابر «اشغالگر» مقاومت کردند پس اکنون این حق ملت فلسطین است که در برابر‌اشغالگری بایستد. هنیه به برخی ادعاها درباره رابطه با این جنبش و مصر نیز پاسخ داد و گفت: حماس هیچ مداخله‌ای در امور داخلی مصر ندارد.
این در حالی است که خالد فوزی، وزیر اطلاعات مصر در راستای رفع تنش به محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین و کادرش که در قاهره حضور دارند، ابلاغ کرده است که در توافق‌های اولیه‌ای که فرستاده جنبش فتح و
عزام الاحمد، از رهبران این جنبش حدود سه هفته قبل امضا کردند، آشکارا ذکر شده که سلاح‌های گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) مسئله‌ای است که پیش از حل سیاسی نزاع با اسرائیل به هیچ شکلی قابل مناقشه و بحث نیست. عباس گفته بود که هرگز هیچ‌گونه اسلحه «غیرقانونی» را نخواهد پذیرفت. عباس با‌اشاره به اسلحه‌های حماس و گروه‌های فلسطینی که از جمله مواردی است که در دیدارهای آتی حماس و فتح در قاهره مورد بررسی قرار خواهند، گرفت، تاکید کرد: هرگز سلاحی خارج از دایره قدرت خود را نخواهم پذیرفت و روشن‌تر بگویم که هرگز تجربه حزب الله لبنان را کپی‌برداری نخواهم کرد.
رسانه‌های خبری منطقه با پوشش خبری نخستین نشست فتح و حماس پس از 3 سال از بی‌نتیجه بودن این نشست خبر دادند. در همین رابطه شبکه خبری الجزیره با‌اشاره به اینکه اولین نشست دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین بدون نتیجه در غزه به کار خود پایان داد به اظهارات رامی حمد الله، نخست وزیر دولت وابسته به تشکیلات خودگردان استناد کرد که گفته است، مشکلات براساس توافق و مشارکت طبق توافق قاهره حل خواهد شد.
گفتنی است این تلاش‌ها برای تثبیت و تقویت آشتی فلسطین بعد از قطع روابط میان جنبش فتح و حماس صورت گرفته است. اسرائیل از ۱۰ سال پیش نوار غزه را محاصره کرده و گذرگاه رفح که تنها گذرگاه ارتباطی غزه با خارج بوده بسته است و همین مسئله مشکلات اجتماعی و بیکاری را تشدید کرده است. این در حالی است که دو جنبش فتح و حماس در روز سه‌شنبه در قاهره نشست خواهند داشت و به نظر می‌رسد این نشست بسیار حائز اهمیت باشد.