kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
واکنش رسمی الازهر به همه‌پرسی کردستان عراق:

جدایی‌طلبی نقشه استعمار برای تجزیه کشورهای اسلامی است

الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای رسمی درخواست جدایی منطقه خودمختار کردستان عراق را نقشه استعمارگران برای تجزیه کشورهای عربی و اسلامی دانست.

سرویس خارجی-

نهاد الازهر مصر هم با صدور بیانیه‌ای، به همه‌پرسی جدایی سوم مهر در کردستان عراق، واکنش نشان داده است. براساس این بیانیه، درخواست‌های جدایی‌طلبانه، نقشه استعمارگران برای تجزیه کشورهای عربی و اسلامی است. به گزارش تسنیم، بیانیه مذکور در ادامه، توضیح داده که «بهانه این تجزیه‌طلبی نیز طایفه و نژاد است.» الازهر همچنین، بر وحدت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرده و در رابطه با اهتزاز پرچم رژیم صهیونیستی در اربیل تصریح کرده: «این امر نشان می‌دهد که دست‌های پنهان برای تحقق طرح تجزیه‌طلبانه در کار است.»
گفتنی است در روزهای منتهی به سوم مهر (روز برگزاری همه‌پرسی جدایی)، جریان‌هایی در اربیل و کردستان عراق با در دست گرفتن پرچم رژیم صهیونیستی، تظاهرات کردند و برخی از مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق نیز علنا از حمایت تل‌آویو از همه‌پرسی، تقدیر کردند و حتی رژیم نامشروع صهیونیستی را «جواهر خاورمیانه» خواندند.
در بیانیه الازهر از مردم عراق خواسته شده وحدت میان خود را حفظ کنند.
دولت عراق پس از برگزاری همه‌پرسی، آن را غیرقانونی خواند و اعلام کرد که در مورد نتیجه همه‌پرسی، با اربیل مذاکره نخواهد کرد. مرجعیت عراق نیز اخیرا علیه همه‌پرسی کردستان موضع گرفت و آن را غیرقانونی دانست.
علاوه بر بغداد، ایران و ترکیه نیز همه‌پرسی را غیرقانونی خواندند. «باقر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه دیروز بار دیگر اعلام کرده «همه‌پرسی در منطقه شمال عراق غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی این کشور است.»
وی در کنفرانس خبری خود در آنکارا گفته: «آماده‌ایم براساس تحولات، تصمیمات لازم را درباره منطقه شمال عراق اتخاذ کنیم. ما با دولت مرکزی عراق درباره تحولات شمال این کشور هماهنگ هستیم... حرف و حدیث‌ها درباره دخالت نظامی ترکیه در شمال عراق بی‌پایه و اساس است.»
وی افزود: «تا زمانی که دولت کردستان عراق از همه‌پرسی عقب‌نشینی نکند، هیچ ارتباطی با این دولت نخواهیم داشت.»
«مولود چاوش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه نیز گفته: «هنوز دیر نشده و دولت «مسعود بارزانی» رئیس منطقه (کردستان عراق) می‌تواند بحران به وجود آمده را برطرف کند... اگر اربیل از اشتباه فعلی‌اش بازگردد، ما نیز روابط‌مان را به حالت قبل برمی‌گردانیم.
سایر رویدادها
* روزنامه «الوطن» چاپ سوریه نوشته: آمریکا و همپیمانان آن برای جبران شکست‌های تروریست‌ها در منطقه، از طرح تجزیه عراق حمایت می‌کنند و همه‌پرسی در همین چارچوب، صورت گرفته است.
* تروریست‌های داعش سه حلقه چاه نفت واقع در نزدیکی شهر «الحویجه» را به آتش کشیدند. این شهر در اشغال داعش قرار دارد.