kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مسئولین اصلاح‌طلب به اصلاح و تدبیر منزل شخصی و نزدیکان سببی و نسبی خود مشغولند!

روزنامه اعتماد در شماره دیروز مصاحبه‌ای را پیرامون حال و هوای جریان مدعی اصلاح‌طلبی با یکی از فعالان این جریان انجام داده است.

سرویس سیاسی-

در ابتدای این مصاحبه پیرامون شرایط طیف موسوم به اصلاح‌طلب آمده است: «حكايت حال و احوال اصلاح‌طلبان حكايت ديگري است. بسياري از اصلاح‌طلبان اين‌روزها به همه‌چيز و همه‌كس حال! مي‌دهند به‌جز جريان و گفتمان اصلاح‌طلبي. نوش‌شان شامل حال ديگران، و نيش‌شان شامل حال خودي‌هاست. اين عده كه سخت مشغول بازي‌ها و بازيگوشي‌هاي قدرت و سياست و منفعت و مصلحتند، دو دسته‌اند: نخست آنان كه بعد از تمهيدات و تدبيرهاي فراوان، بازِ قدرت را تهييج و تحريك كردند تا دمي بر دوش آنان بنشيند و حالي هم به آنان بدهد. از حال و هواي اينان اگر بپرسيد، الحمدلله چپق‌شان چاق است و كبك‌شان خروس مي‌خواند و قند تو دل‌شان آب مي‌شود و بي‌خيال اصلاحات و اصلاح‌طلبي، سخت به اصلاح و تدبير منزل شخصي و نزديكان سببي و نسبي خود مشغولند... و شتابان پله‌هاي نردبان برج بابل قدرت را بالا مي‌روند.»
در ادامه پیرامون دیگر دسته‌های اصلاح‌طلبان گفته شده است: «دوم، اصلاح‌طلباني هستند كه دويدند و دويدند تا سر كوه قدرت برسند، و در اين مسير به هر كسي كه سر راه‌شان بود هم نان دادند و هم آب (چك سفيد)، اكنون كه در دامنه كوه قدرت هم جاي‌شان ندادند و نان و آب را هم از دست رفته مي‌بينند، حال و احوال خوشي ندارند و به زمين و زمان ناسزا مي‌گويند و از بي‌وفايي‌ها و بدعهدي‌ها و نارفيقي‌ها و بي‌مهري‌ها در آه و فغانند. گروه ديگر، اصلاح‌طلباني هستند كه به تماشاي بازي اين دو گروه نشسته‌اند. اينان خود دو دسته‌اند: نخست، تماشاگران منفعل و دوم، تماشاگران فعال. گروه نخست، اساسا فاقد حال است، اما گروه دوم نيز از ديدن حال و احوال سه گروه ديگر، حال و هوايي برايشان باقي نمانده و تمامي تلاش خود را معطوف زير سايه پا‌ك‌كن قرار دادن نام و نشان اين نوع اصلاح‌طلبان از در و ديوار جريان و گفتمان اصلاح‌طلبي است. اين عده از فقر فرهنگ اصلاح‌طلبي در ميان اصلاح‌طلبان سخت دررنجند، از مصادره ابزاري جريان اصلاح‌طلبي و بزرگان آن توسط اصلاح‌طلبان خودخوانده در عذابند»
سوءاستفاده سیاسی از شهدا
روزنامه زنجیره‌ای شرق در تحلیلی عجیب و در عین حال خنده‌دار از حضور حماسی مردم در تشییع جنازه شهید حججی در نجف آباد این حضور را به آیت‌الله منتظری مرتبط دانست!
در بخشی از این یادداشت آمده است: «پنجشنبه‌ای که گذشت در دیار علم و ایثار، در شهر آیت‌الله منتظری و با فراخوان گروه‌ها و ارگان‌های فعال، انبوه مردمی که نزدیک به ٤٠ روز منتظر پیکر بی‌سر شهید محسن حججی بودند، به خیابان‌ها آمدند تا آن شهید عزیز را به سوی آرامستان جنت‌الشهدا بدرقه کنند و به خاک بسپارند. نجف‌آباد، شهر‌ هزاران شهید، اعم از بسیجی و جهادگر و پاسدار، یک ‌بار دیگر خروشید تا در امتداد استقبالی که مردم مشهد، تهران و اصفهان از شهید حججی کرده بودند، فرزند خویش را بر دوش گیرد و به شهیدان دفاع مقدس تحويل دهد.»
این یادداشت سپس افزوده است: «شهری که شهروندانش تحت‌تأثیر آموزه‌های دینی و آزادی‌خواهانه علمای بزرگ و در رأس آنها مرحوم آیت‌الله‌العظمی منتظری بود، چنان فرزندانی را در خود پرورش داده که می‌توانند بر حسب ضرورت به میدان‌های سخت مبارزه بیایند و از میان مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند، سرافرازانه بیرون آیند و هر کدام افتخار جدیدی به نام زادگاهشان بر جای گذارند.»
اینکه شرق در ابتدای این یادداشت نجف آباد را که به گفته و اذعان نویسنده شهر هزاران شهید بسیجی است به یک نفر که رویکرد و نظرات او در تقابل با امام و انقلاب بخصوص در بیش از دو دهه پایانی عمر او بر همگان عیان می‌باشد متصل و مرتبط کرده است از عجایب روزگار است.
نویسنده به این سؤال پاسخ نداده است که ارتباط شهید حججی که برای دفاع از حرم اهل بیت به میدان جنگ رفته و به شهادت رسیده است با فردی که نام او در ابتدای یادداشت منتشره در شرق آمده و بخشی از عمر او در تقابل با ارزش‌هایی که شهدای مدافع حرم برای زنده نگاه داشتن آنها به میانه میدان رفته‌اند چیست؟ اینها در حالی است که خیل مدعیان اصلاح‌طلبی همواره شعار سیاسی نکردن شهدا را سر داده‌اند اما در مقاطع مختلف نشان داده‌اند که به راحتی از این شعار عبور کرده و از نام شهدا استفاده ابزاری می‌کنند. در همین فقره تلاش کرده‌اند تا از احساسات خروشان مردمی که همین چند روز پیش شهیدی را که نمونه ولایتمداری است تشییع کردند برای مطرح کردن برخی نام‌ها سوءاستفاده کنند.
اصلاح‌طلبان نماینده‌ای در مجلس دهم ندارند!
قدرت علیخانی از فعالین مدعی اصلاح‌طلبی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بنده خیلی شفاف و بی‌پرده عنوان کنم که اصلاح‌طلبان به صورت اسمی در مجلس دهم حضور دارند و در عمل اصلاح‌طلبان نماینده‌ای در مجلس ندارند. به همین دلیل سر جریان اصلاحات کلاه رفته است. اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد ضعیف فراکسیون امید بی‌اعتماد شده‌اند. وضعیت به شکلی است که اعضای فراکسیون امید به آقای کدخدایی رأی می‌دهند اما حاضر نیستند از آقای بی‌طرف حمایت کنند».
حمله به فراکسیون امید از سوی مدعیان اصلاحات در حالی است که نمایندگان عضو این فراکسیون را همین جماعت برگزیده و با تعریف و تمجیدهای آنچنانی همگان را به انتخاب آنان تشویق و ترغیب کرده بودند. در شرایط فعلی و به دلیل واکنش منفی افکار عمومی به عملکرد فراکسیون امید، مدعیان اصلاحات به گونه‌ای با این فراکسیون برخورد می‌کنند که انگار با اعضای آن هیچ‌گونه آشنایی ندارند!
شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف تاکنون دو لیست برای انتخابات معرفی کرده است. لیست امید در انتخابات مجلس دهم و همچنین لیست امید در انتخابات شورای شهر پنجم. نکته قابل توجه اینجاست که هر دو لیست مذکور تاکنون حواشی بسیاری داشته است.«سلفی حقارت»، «افشاگری الهه کولایی درباره لیست رانتی امید در انتخابات مجلس»، «افشاگری فاطمه دانشور درخصوص لیست رانتی امید در شورای شهر پنجم»، «اظهارات متعدد درباره زد و بند لیست امید با وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم» و... بخشی از نتایج «تَکرار امید»! توسط سران اصلاحات است.
روش مواجهه با ترامپ، تکیه بر درون
روزنامه شرق در یادداشتی به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه احتمال می‌دهد ترامپ پایبندی ایران به برجام را تائید نکند‌اشاره کرده و روش مواجهه با رویکرد دولت آمریکا را تکیه بر درون دانست.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «یک روش مواجهه با این سیاست احتمالی ترامپ، توسل به استراتژی «نگاه به درون» است که از یک دهه گذشته هم به نوعی زمینه‌های آن در سیاست خارجی کشورمان پدیدار شده است.»
نویسنده پس از توضیح شرایط پیش آمده نتیجه گرفته است: «در این شرایط، بهترین سیاست برای ایران تمرکز بر استراتژی «نگاه به درون» است که با تکیه بر منابع قدرت ملی تلاش می‌کند تا ظرفیت‌های مستقل اقتصادی و سیاسی- امنیتی کشورمان را برای یک سیاست خارجی فعال، تعاملی و چندجانبه‌گرا در جهت مواجهه با ترامپ فراهم کند.» با این وجود شرق در بخش دیگری از این نوشتار با‌اشاره به مذاکره با آمریکا می‌نویسد: «پیش‌از ‌این ایران به این تصمیم درست و استراتژیک رسیده بود که حل معضل هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به ‌ویژه آمریکا بر ظرفیت قدرت ملی ایران به نفع توسعه و ثبات کشور می‌افزاید. بر همین مبنا، زمینه‌های توافق هسته‌ای حتی قبل از دولت حسن روحانی و در یک روند چند‌ساله فراهم شده بود. در واقع، این روند مذاکرات هسته‌ای بود که گفتمان سیاست داخلی را به سمت عمل‌گرایی و تعادل در سیاست خارجی تغییر داد.»
نویسنده به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که به اصطلاح و ادعای حامیان دولت حل معضل هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا امروز به چه نتیجه‌ای منتهی شده است؟ آیا تحریم‌ها برداشته شده و یا آمد و رفت هیئت‌های اقتصادی و تجاری خارجی به ایران نیز توانسته است مشکلی از مشکلات موجود را برطرف سازد؟ و اصولا سیاست تکیه بر درون چه ارتباطی می‌تواند با امیدداشتن تحقیقا واهی به حل مشکلات در مذاکرات با قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا داشته باشد؟
آمارهای غیرواقعی دولت از بیکاری
در حالی که تاکنون منتقدین و رسانه‌ها بارهانسبت به مشکل بیکاری در کشور‌اشاره کرده و خواستار حل آن از سوی دولت شده‌اند و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز نسبت به انتقادات دلسوزانه رسانه‌ها جبهه گرفته بودند روزنامه قانون در شماره دیروز خود اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه بیکاری در برخی نقاط کشور به 60 درصد می‌رسد را منتشر ساخت.
روزنامه قانون در گزارش خود با‌اشاره به اظهارات رحمانی فضلی آورده است : «بيكاري، واژه اي بود كه هفته هاي قبل از انتخابات، بيش از هر زمان ديگري به زبان آمد و از سياسيون تا مردم كوچه و بازار، از درد و رنج آن گفتند و شنيدند. اما در روزهاي تبليغات داغ انتخاباتي، بسياري منتقدان و فعالان اقتصادي و اجتماعي، از واقعي نبودن ميزان اعلام شده درباره بيكاري 10 و 11 درصدي سخن گفتند كه خود عاملي براي تشديد مشكلات اجتماعي است. نگاهي به اوضاع عمومي جامعه و اينكه در هر خانواده اي حداقل يك نفر بيكار است، خود گوياي واقعي نبودن ميزان بيكاري اعلام شده از سوي دولتمردان بود اما همچنان نرخ‌هاي بيكاري، پايين و غير واقعي عنوان مي‌شد تا سرپوشي بر مشكلات زاييده از آن باشد.»
نویسنده گزارش افزوده است: «نبود فرصت هاي شغلي مناسب و تعطيلي‌هاي پي‌درپي بازارهاي كار در سال هاي اخير، به غده اي سرطاني در جامعه ايراني تبديل شده كه با همه وعده و وعيدها، راهكاري بر آن انديشيده نشده است. هرچه دولتمردان و صاحبان اقتصاد از تلاش براي ايجاد فرصت شغلي مي‌گويند، به در بسته مي‌خورد و روز به روز به ميزان متقاضيان صفحات استخدام نيازمندي‌هاي روزنامه‌ها، افزوده مي‌شود.»
این گزارش می‌افزاید «فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، هر ساله شمارشان بيشتر مي‌شود و ‌اشتهاي سيري‌ناپذير بازار كار، آنها را سردرگم‌تر از هميشه كرده است. ناموفق بودن سياست‌هاي دولتي در ايجاد فرصت هاي شغلي از يك‌سو و مشكلات عديده فعالان اقتصادي و بخش خصوصي از سوي ديگر، سبب شده تا معضل بيكاري در سال توليد و ‌اشتغال، بيشتر از هميشه آزار‌دهنده شود. آنچنان كه علاوه‌بر گزارش هاي غير رسمي و مشاهدات عيني از وضعيت بغرنج بيكاري، مقامات دولتي نيز از وخيم بودن بازار‌اشتغال در جامعه سخن مي‌گويند.عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور در تازه‌ترين اظهار نظر درباره وضعيت بيكاري در كشور گفته است كه با وجود اعلام رقم ۱۲ درصد بیکاری در کل کشور به صورت میانگین، شاهد هستیم که در برخی شهرها میزان بیکاری به ۶۰ درصد رسیده است.»