kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
یک مسئول:

روابط اقتصادی با منطقه اقلیم کردستان عراق تا اطلاع ثانوی محدود می‌شود

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق به فعالین اقتصادی توصیه کرد تا روشن شدن وضعیت منطقه اقلیم کردستان عراق سیاست انقباضی درقبال رابطه با این منطقه در پیش گیرند و فعالیت خود را محدود کنند.



«سعید اوحدی» دیروز در یک نشست خبری گفت: اتفاقات منطقه اقلیم کردستان در آستانه فروپاشی تروریست‌های تکفیری داعش و با حمایت صهیونیست‌ها صورت گرفته است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه موضع صریح خود را نسبت به این توطئه جدی اعلام کرده‌اند و همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند.
اوحدی بیان داشت: با شروع این اتفاقات در منطقه اقلیم کردستان به فعالین اقتصادی توصیه شد فعالیت خود را در این منطقه محدود کنند و بخشنامه‌ای از سوی دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مبنی بر محدود کردن فعالیت به همه شرکت‌های صادراتی ابلاغ شد.
دبیرستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق اظهار داشت: از مدت‌ها قبل منطقه اقلیم کردستان محدودیت‌هایی را برای توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بود بطوریکه صورت‌ وضعیت‌ شرکت‌های ایرانی به طور کامل پرداخت نمی‌شد.
وی افزود: به دنبال این مسائل دولت جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی از شرکت‌هایی که در عراق فعال بودند و با این مشکلات مواجه شده بودند مصوبه‌ای برای حمایت از شرکت‌های ایرانی صادرکرد.
اوحدی بیان داشت: قطعا جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را خواهد داشت تا به دنبال این مسائل تصمیمات منطقی اتخاذ شود که به نفع فعالین اقتصادی ایران و مردم کرد عراق باشد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه تأکید دارد، گفت: در حال حاضر 20 تا 25 درصد حجم کل صادرات ایران به عراق به منطقه اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با بیان اینکه در برقراری روابط تجاری با منطقه اقلیم کردستان تابع سیاست‌های نظام هستیم، اظهار داشت: قطع پروازهای ایران با منطقه اقلیم کردستان یکی از اهرم‌های مبارزه ما است.
اوحدی گفت: توصیه ما این است که در روابط اقتصادی با منطقه اقلیم کردستان شرایط انقباضی در پیش‌بگیریم تا سیاست‌های نظام درخصوص مرزهای زمینی هم اعلام شود.
گفتنی است دیروز اعلام شد گمرک ایران به دنبال اجرای بخشنامه راهداری، از ورود 600 کامیون حامل سوخت به منطقه کردستان عراق ممانعت به عمل آورده است.