kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱

اسپانیا در اقدامی عجیب برگزاری همه‌پرسی و سرکوب استقلال‌طلبان را انکار کرد!

به رغم انتشار تصاویر سرکوب خونین جدایی‌طلبان کاتالونیا از سوی پلیس اسپانیا که به گفته منابع محلی بیش از 700 مجروح برجای گذاشته، نخست‌وزیر اسپانیا گفته، نه همه‌پرسی در کاتالونیا در جریان بوده و نه کسی سرکوب شده است و همه دروغ می‌گویند!


«ماریانو راخوی» ساعتی پس از حمله خشونت‌بار پلیس به شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، در تلویزیون و در خصوص این واقعه با مردم کشورش سخن گفت. وی در یک واکنش عجیب برگزار شدن همه‌پرسی جدایی در کاتالونیا را از اساس منکر شد.
«راخوی» ابتدا گفت: «امروز در کاتالونیا هیچ همه‌پرسی برای جدایی انجام نشده است.» وی سخنرانی خود را این‌گونه ادامه داد که «استفاده از زور هم، بیش از حد نبوده است.»
 اشاره نخست‌وزیر به استفاده از زور، سرکوب شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی توسط پلیس است که به گفته مقامات محلی کاتالونیا 761 مجروح برجای گذاشته است! منابع رسمی جراحت 360 نفر را تایید کرده‌اند.
«راخوی» در ادامه برگزارکنندگان همه‌پرسی را هدف قرار داد و گفت که این همه‌پرسی و برگزارکنندگانش، مشروعیت و دموکراسی اسپانیا را هدف قرار داده‌اند.
وی باز هم به توجیه رفتار خشن نیروهای پلیس با مردم پرداخت و گفت که نیروهای امنیتی با متانت و قاطعیت با برگزارکنندگان همه‌پرسی برخورد کرده‌اند!
جدایی‌طلبان کاتالونیا اوایل هفته جاری، به پای صندوق‌های رأی رفتند، اما پلیس ضد شورش اسپانیا در همان دقایق آغازین همه‌پرسی با شلیک گلوله ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور و به زور باتوم صندوق‌های رای را جمع و 761 نفر را راهی بیمارستان کردند.
این در حالی است که  «خوردی تورول» سخنگوی دولت محلی کاتالونیا از انتشار نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال این منطقه خبر داده و گفته، حدود ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی رأی به جدایی از اسپانیا داده‌اند.
وی میزان مشارکت را هم 42 درصد اعلام کرده است.
گفتنی است برخی کشورهای غربی در حالی از تجزیه کردستان عراق و همه‌پرسی این کشور حمایت عملی می‌کنند که حرکت مشابه در کشورهای خود را به شدت و به زور سرنیزه سرکوب می‌کنند.