kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصلاح‌طلبان مسئولیت کارهای دولت را برعهده نمی‌گیرند


سرویس سیاسی-
محمد سلامتی از فعالین مدعی اصلاح‌طلبی در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سؤال که: «آیا نگاه درستی است اگر اصلاح‌طلبان آینده و موفقیت خود را در گرو عملکرد دولت بدانند؟ آیا این نگاه منجر به رویگردانی و ناامیدی بدنه اجتماعی اصلاحات از این جریان نمی‌شود؟» گفت: «به‌دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی، طبیعتاً عملکرد دولت بی‌تأثیر بر وجهه اصلاح‌طلبان نیست؛ اما باید توجه کرد که دولت، دولت اصلاحات نیست. لذا اصلاح‌طلبان حمایت توام با انتقاد را از دولت آقای روحانی خواهند داشت و مسئولیت همه کارهای آن را به عهده نمی‌گیرند».چندی پیش «مرتضی حاجی» در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان در پاسخ به این سؤال که «قبل‌تر گفتید جبهه اصلاحات مهم‌ترین علت پیروزی روحانی بود. جبهه اصلاحات مسئولیت کارهای روحانی را قبول می‌کند؟» گفته بود:«اینکه شما کسی را مورد حمایت قرار دهید لزوما به معنای پذیرش مسئولیت کارهای او نیست؛ بلکه در هر موقعیتی مسئولیت کار برعهده خود فرد است. اینکه اصلاح‌طلبان پیگیر باشند که وعده‌های رئیس‌جمهور محقق شود تعهد و مسئولیتی است که اصلاح‌طلبان باید دنبال کنند. دست رئیس‌جمهور هم در صحنه عمل خیلی باز نیست و محدودیت‌هایی دارد. مسئولیت عملکرد روحانی برعهده خودش است».
گفتنی است مدعیان اصلاحات از چند ماه قبل، واگویه‌های خود درباره انتخابات 1400 را آغاز کرده‌اند و امر محرز برای آنها اینست که 4 سال دیگر، هیچ نیازی به روحانی و دولت وی ندارند.خصوصا که پذیرفتن مسئولیت شکست‌های برجام و کم‌کاری‌های برجای مانده از دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز چیزی نیست که مدعیان اصلاحات در بحبوحه انتخابات دولت آینده، تمایلی برای آن داشته باشند.مدعیان اصلاحات در پی آن هستند تا با ابراز مخالفت با دولت، از پاسخگویی درخصوص ناکارآمدی احتمالی دولت شانه خالی کرده و مردم از آنان انتظار پاسخگویی نداشته باشند.این در حالی است که کابینه دوازدهم با اندکی تغییر، همان کابینه یازدهم است و اکثریت قریب به اتفاق اعضای آن، اعم از وزرا و یا معاونان رئیس‌جمهور برگرفته از میان اصلاح‌طلبان و کارگزاران هستند.
مشکلات کارگران تقصیر دولت نهم است!
روزنامه ایران در شماره روز پنج‌شنبه هفته گذشته طی گزارشی درباره مشکلات دو کارخانه «هپکو» و «آذر آب» که در روزهای اخیر در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته است، نوشت: «واردات بلای جان تمام تولیدکنندگان وطنی شده است. صدای اعتراض آنها از هر گوشه‌ای شنیده می‌شود. فولادی‌ها، خودرو، پوشاک و... همه جزو معترضان واردات کالا بخصوص چینی آن هستند. هر زمان که تولیدکنندگان لب به اعتراض باز می‌کنند برخی از مسئولان می‌گویند نق نق آنها بلند شد. همین توجه‌ نکردن‌ها باعث شده تا خیلی از واحدهای صنعتی روزهای پر التهابی را بگذرانند. هر چند که این مشکلات مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست اما چالش‌ها به‌حدی رشد کرده که اکنون دامنگیر کارگران هم شده است. کارگرانی که 6 الی 7 ماه حقوق خود را دریافت نکردند و از کارفرمای خود تنها وعده شنیدند. دو کارخانه هپکو و آذرآب هم گرفتار چنین روزهایی شدند. این مجموعه‌ها به غیر از آنکه با معضل واردات ماشین‌آلات دست دوم چینی روبه‌رو هستند و از این اتفاق رمقی برایشان نمانده است با خصوصی‌سازی نادرست هم دست به‌گریبان هستند.» ایران در ادامه گزارش خود در اقدامی نخ‌نما شده و نامعقول مشکلات این کارخانه‌ها را به گردن دولت نهم انداخته است!اعتراف ارگان دولت به واردات بی‌رویه و بریده شدن نفس واحدهای تولیدی از این اقدام نادرست قابل توجه است چراکه طی سال‎‌های اخیر حتی واردات «آب معدنی» نیز به کشور خبرساز شد اما این روزنامه پس از تصدیق تأثیر منفی واردات بر تولید کشور، به‌جای پذیرش مسئولیت این معضلات، در رویکردی متناقض، مدعی می‌شود که این مشکلات مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست! و در ادامه مشکل را گردن دولت نهم و خصوصی‌سازی می‌‍‌اندازد!فرافکنی و حواله دادن مشکلات به دولت‌های نهم و دهم، پیش از این نیز مکررا از سوی دولت و حامیانش به عنوان روشی برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی دولت روحانی پیگیری شده است. اما روشن است که ادامه این روند ناپسند و فریبکارانه، با آغاز به‌کار دولت دوازدهم که پیش از آن، 4 سال اداره کشور به عهده روحانی و دولتمردانش بوده، از هیچ پایه منطقی و عقلانی برخوردار نیست.روزنامه ایران البته چند روز پیش نیز در گزارشی تلاش کرد وضعیت اقتصادی کشور را مطلوب و مناسب جلوه دهد و مشکلات هپکو و بیکاری کارگرانش را به دولت نهم مربوط کند!
انتقاد از حقوق‌های نجومی در صدر اسلام و فراموشی...!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به قیام سرور و سالار شهیدان (ع) پرداخته و اهم منکراتی که امام حسین(ع) علیه آن قیام و اعتراض کردند را برشمرد.
در بخشی از این یادداشت آمده است:«نهي‌ازمنكر كه جزء رسالت اصلي امام حسين بود، بيشتر به منكراتي برمي‌گشت كه اخلاق و عقلانيت و آزادگي را هدف گرفته بود و شكل و قالب اسلام را حفظ ولي محتوا را تحريف كرده بود. به نام دين نزديك‌ترين ياران پيامبر را تبعيد يا شهيد كردند. ثروت مسلمين را در ميان عده‌اي خاص و نزديكان خليفه تقسيم كردند. غيرعرب را «عجم» يعني گنگش و موالي خواندند و عرب را بر غيرعرب برتري بخشيدند و شعار «ان اكرمكم عند الله اتقيكم» را ناديده انگاشته و خلافت اسلامي را به شكل موروثي در خاندان اموي و عباسي منحصر دانستند. منكري كه امام حسين براي مبارزه با آن تا پاي جان ايستاد در يك كلام انحراف امارت بر مسلمين بود».گفتنی است مدعیان اصلاحات با اهم نکات مطرح در این یادداشت که به عنوان اهداف قیام امام حسین(ع) بر شمرده شده است مقابله کرده‌اند ، بر نتابیدن امر به معروف و نهی از منکر و تخریب این فریضه در نشریات و رسانه‌های زنجیره‌ای ، توجیه و تطهیر حقوق‌های نجومی از بیت‌المال به برخی مدیران نورچشمی و ذخیره خواندن این مدیران ویژه‌خوار برای کشور، فراموشی فضیلت تقوی و شایستگی در تصدی و عهده‌دار شدن سمت‌ها و فروکاستن این فضیلت‌ها به نزدیک بودن با یک شخص و گروه خاص و...از جمله مواردی است که در این راستا می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.
مجلس معیوب خود را از موضوع کودکان کار عقب کشیده!
روزنامه قانون در گزارشی به موضوع «کودکان‌کار» پرداخته و با انتقاد از عملکرد بهارستان در این رابطه با انتخاب میان تیتر «مجلس معیوب» نوشت: «مجلس به عنوان یکی از سه قوه اصلی، این روزها پای خود را تاجایی که ممکن است از موضوع کودکان کار عقب کشیده و هر بار به بهانه نقص در عملکرد دولت، از توضیح در باب این موضوع عبور می‌کند. با این حال اهمال در این موضوع، به معیوب بودن مجلس برمی‌گردد و نمایندگان نیز آن را می‌پذیرند. مجلس هشتم قوانينی را جسته و‌گریخته درخصوص برخورد با افرادی که عامل به کار گیری کودکان کار هستند، وضع کرد اما نظارت مجلس روی روند کار دستگاه‌های مسئول، به شدت کورکورانه است».
قانون در ادامه به نقل از «سلمان خدادادی» رئیس‌سابق و عضو فعلی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌نویسد:«مجلس ما در اين زمينه كارآمد نبوده و این بر کسی پوشیده نیست. اگرمجلس واقعا مجلس باشد، می‌تواند وزیر را بازخواست کند.
برخوردهای جدی از طرف مجلس نمی‌بینیم و اگر قرار به برخورد باشد، لابی‌ها و ارتباط‌هایی که برقرار می‌شود، این اجازه را نمی‌دهد. 6 ماه طول می‌کشد تا وزیر به ساده‌ترین سؤال ما جواب بدهد. نمایندگان مجلس هر روز می‌روند کارت می‌زنند و بیرون می‌آیند. در هیچ جای دنیا چنین چیزی را شاهد نیستیم. مجلس ما معیوب و عقب مانده است و من به عنوان نماینده این را می‌پذیرم که اگر مجلس اراده کند، می‌تواند طرح ساماندهی کودکان کار را به نحوی شایسته بررسی کند اما مجلس ما چنین اراده‌ای ندارد. دولت نيز به همین شکل است».اذعان به این نکته که نمایندگان مجلس انگیزه و علاقه‌ای برای برخورد با کم کاری دولتمردان ندارند آن هم در روزنامه حامی دولت عجیب و در عین حال تاسف بار به نظر می‌رسد، در دوره تبلیغات انتخابات مجلس دهم برخی نامزدهای انتخابات بر مطلوب بودن چنین مجلسی تصریح داشتند به عنوان نمونه عارف رئیس‌کنونی فراکسیون امید گفته بود «می‌خواهیم مجلسی شکل بگیرد که از وزیران دولت سؤال نکرده و استیضاح نکند و بتوانیم برجام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تقدیم مجلس کنیم!».
باید صدای مردم را بشنویم
محمدرضا تابش نائب رئیس‌فراکسیون امید در یادداشتی که روزنامه شرق آن را منتشر کرده است نوشت:«بايد صداها را بشنویم، نارسایی‌ها و مشکلات مردم را بهتر ببینیم».
در بخشی از این یادداشت آمده است:«دوستداران اباعبدالله(ع) و همه ملت شریف ایران مستحق خدمت شایسته‌تر هستند. خدمتي براي توسعه كشور كه نيازمند روحيه تلاشگري و همراهي براي تحقق آرمان‌هايي است كه مردم را شايسته زندگي بهتر مي‌خواهد. اين آرمان در سيره پيشوايان ما نيز ديده شده و آنان همواره به دنبال رشد مادي و معنوي جامعه بودند. ما نيز بايد صداها را بشنویم، نارسایی‌ها و مشکلات مردم را بهتر ببینیم و برای حل عاجل و اساسی آنها به مدد عقل و تدبیر و برنامه‌ریزی و گذشت از منیت‌ها، اقدام کنیم تا در پیشگاه آن امام عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی، سربلند باشیم».
گفتنی است در ماه‌های گذشته و به دنبال عملکرد ضعیف نمایندگان عضو فراکسیون امید و حاشیه‌های فراوان در اطراف عملکرد اعضای این فراکسیون انتقادها گسترش یافته است ، مدعیان اصلاحات که روزگاری با حمایت آنان لیست امید تشکیل و به مجلس راه یافت این روزها به صراحت می‌گویند «فراکسیون امید توان رسیدگی به مشکلات مردم و دفاع از حقوق آنان را ندارد» و امروز نیز نائب رئیس‌فراکسیون امید می‌گوید باید صدای مردم را بشنویم!
خطر سقوط نماد گشایش برجام!
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «پایان هواپیمای نو» به موضوع خریدهای دولت یازدهم از شرکت‌های هواپیماسازی پرداخته است.
در این نوشتار ابتدا این سؤال مطرح شده که آیا با خروج آمریکا از برجام پرونده خرید هواپیما نیز بسته خواهد شد یا نه؟ سپس در ادامه از قول وزیر راه آورده است که «در صورتي كه فروشنده بخواهد به هر دليلي از تعهدات خود سر باز بزند، مي‌توان موضوع را حقوقي كرد و به داوري بين‌المللي برد. با اين حال، يكي از شروط اجرايي شدن خريد اين هواپيماها پرداخت پول آنهاست. قطعا همه پول اين هواپيما را نه تنها ايران اير بلكه ايرلاين‌هاي خصوصي ندارند. نياز به فاينانسر دارند تا خريدها تضمين شود!»
سال گذشته و روزهای آغازین سال جاری، حامیان برجام و روزنامه‌های زنجیره‌ای هنگام ورود نخستین هواپیما غوغایی به راه انداختند و آن را به صورت نماد گشایش برجام مطرح کردند. به استقبال هواپیمای خریداری شده در فرودگاه رفتند! زیر چرخ هایش گوسفند قربانی کردند و با هواپیما عکس سلفی گرفتند!
ورود چند فروند هواپیما کافی بود تا آنها به طنز و کنایه منتقدان برجام را خطاب قرار داده و از آنها بخواهند تا به آن ایمان بیاورند چرا که معجزه‌اش در مهرآباد بر زمین نشسته بود!
هر روز که می‌گذرد مسایلی پیرامون این چند هواپیما خبری می‌شود که به واقع مایه تاسف است. برای نمونه در همین گزارش روزنامه اعتماد که از حامیان دولت و برجام است، به صراحت ذکر شده: «اصغر فخريه كاشان، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي پيش از اين اعلام كرده بود كه تا فروردين ماه تكليف فاينانسرها مشخص خواهد شد. اما اكنون شش ماه گذشته و خبري از فاينانسر براي تضمين خريدهاي انجام شده، نيست. اين بدان معناست كه به جز مجوز اوفك كه امريكا براي فروش هواپيما بايد بدهد، مانع بزرگ ديگري براي نوسازي ناوگان هوايي ايران وجود دارد».
اما نکته مهم آن است که شرکت‌های هواپیماسازی اروپایی دولت را ملزم کرده‌اند که ایران‌ایرها پول خرید هواپیما را به صورت نقد پرداخت کنند:«تاكنون ٧ فروند هواپيماي خريداري شده نو وارد ناوگان ايران‌اير شده است. پول خريد اين هواپيماها و ٢ هواپيمايي كه قرار است فردا وارد كشور شود، به صورت نقدي و از محل منابع صندوق توسعه ملي پرداخت شده است.»
گفتنی است که تاکنون پول این چند هواپیما از صندوق توسعه ملی به صورت نقدی پرداخت شده که این صندوق نیز یادگار دولت دهم است.