kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
روز عاشورا برگزار شد

عزاداری دلباختگان اباعبدالله‌الحسین(ع) در سراسر جهان/از بحرین و عوامیه عربستان تا کربلا و لاهه هلند



سرویس خارجی-
میلیون‌ها عاشق و دلباخته سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در سراسر کره خاکی از آسیا گرفته تا آفریقا، اروپا و آمریکا بر سر و سینه‌زنان تسلای خاطری برای اندوه بیکران حضرت ولیعصر(عج) صاحب عزای عاشورای حسینی شدند.
گزارش‌های رسیده از عراق حکایت از آن دارد که مراسم عاشورای حسینی در امنیت کامل و با حضور بیش از 3 میلیون زائر اباعبدالله‌الحسین(ع) از عراق و سراسر جهان اسلام برگزار شد. طبق گزارش شبکه خبری «السومریه» عراق نیروهای نظامی کمربندی امنیتی، به دور کربلا ایجاد کرده‌ و توانستند با ممنوعیت تردد وسائط نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت، «امنیت کامل» را برقرار کنند. شبکه خبری «آسیا» عراق هم نوشته، تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم «رکضة طویریج» (هروله زائران از خارج به داخل حرم) به سه میلیون نفر رسیده است.
معاون مسئول بخش اداره حراست و انتظامات تولیت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) نیز گفته: «به دستور نماینده مرجع عالی شیعیان و متولی قانونی حرم امام حسین(ع) بهترین خدمات امنیتی و بهداشتی با زائران آن حضرت در مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی ارائه شد و ۴۰۰۰ نیروی داوطلب برای تسهیل ورود زائران از ورودی‌های کربلا تا صحن حرم امام حسین(ع) مستقر شده بودند. همزمان با کربلا مراسم عاشورا در دیگر نقاط مانند نجف‌اشرف و کاظیمن نیز با شکوه هر چه تمام برگزار شد.
عزاداری قتیل دشت کربلا همزمان با کربلای معلای در سراسر جهان از هلند و انگلیس تا آمریکای شمالی و بسیاری کشورها در آسیا و آفریقا و به خصوص در غرب آسیا مثل ترکیه، لبنان،افغانستان ، عربستان، بحرین، یمن،مصر و... برگزار شد.
جمهوری آذربایجان
در برخی از این کشورها علی‌رغم شدیدترین فشارها بر شیعیان مراسم عاشورای حسینی برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی فشار علیه عزاداران در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان و به ویژه در شهرهای گنجه و لنکران و جمهوری خودمختار نخجوان افزایش یافته و پلیس 10 تن از عزاداران حسینی را بازداشت کرد. از لنکران و گنجه و روستاهای اطراف باکو نیز خبر رسیده که مقامات امنیتی جوانانی را که شال عزا به گردن آویخته یا بر روی لباس‌های مشکی آنها نام امام حسین(ع) و ابوالفضل(ع) حک شده بود، بازداشت کردند! نیروهای پلیس حتی خودروهایی را که بر روی شیشه آنها پوستر و عکس‌های مرتبط با ماه محرم نصب شده باشد، متوقف و با صاحبان آنها برخورد کردند.
بحرین
در بحرین نیز علی رغم تدابیر شدید امنیتی آل‌خلیفه، هزاران بحرینی مراسم عزاداری عاشورا را در قلب منامه، پایتخت این کشور برگزار کردند. به گزارش شبکه المنار، این مراسم بر خلاف تدابیر شدید امنیتی و فشار دولت و نیروهای امنیتی برگزار شد و مردم علاوه بر عزاداری نماز جماعت بزرگ خود را در نزدیکی مسجد الخواجه برگزار کردند. گزارش‌ها حاکی است مقامات آل‌خلیفه جمعی از مسئولان هیئت‌ها و حسینیه‌ها را به دلیل دعا برای آیت‌الله شیخ عیسی قاسم احضار کرده‌اند. مسئولان هیئت‌های عزاداری در منطقه الدراز برای دومین روز متوالی احضار شده و ساعت‌ها تحت بازجویی قرار گرفتند. آنها تهدید شده‌اند که اگر بار دیگر برای شیخ عیسی قاسم در مراسم عزای حسینی دعا کرده یا عکس وی را در مجالس نصب کنند، بازداشت خواهند شد.
 کشمیر
اما در کشمیر پلیس هند با حمله به عزاداران حسینی در سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر تعدادی از عزاداران که فریاد «لبیک یا حسین(ع)» سر می‌دادند را مجروح کردند. پلیس در منطقه «گورو بازار»، نیز با محاصره عزاداران با باتوم و گاز‌اشک‌آور به عزاداران حسینی حمله و تعدادی را بازداشت و به ایستگاه‌های پلیس منتقل کردند. پلیس همچنین با حمله به عزاداران در منطقه «آبی گزار» در سرینگر مانع برگزاری مراسم عزاداران شد. این حمله در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایالت «جامو» و «کشمیر» روز چهارشنبه پنجم مهرماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هیچ ممنوعیتی برای برگزاری مراسم عزاداران محروم وجود ندارد.
مصر
از مصر نیز خبر رسیده، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی وزارت اوقاف مصر مسجد امام حسین(ع) در قاهره را به روی شیعیان بست و تنها برای نماز صبح و ظهر این مسجد را باز کرده بود. طبق گزارش وبگاه «الیوم السابع»، وزارت اوقاف مصر دلیل تعطیلی مسجد امام حسین(ع) را پرهیز از وقوع هر گونه مشاجره لفظی و درگیری بین سلفی‌ها و شیعیان اعلام کرده است! عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین در ترکیه، نیجریه، آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا نیز برگزار شد.