kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
یک کارشناس اقتصادی:

پیوستن به سازمان تجارت جهانی در شرایط کنونی رکود مطلق به بار می‌آورد


یک کارشناس اقتصادی درخصوص پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد با توجه به اینکه زیرساخت‌های اقتصادی‌مان فراهم نیست، با پیوستن به این سازمان در بسیاری از بخش‌های تولیدی با رکود مطلق مواجه می‌شویم.
ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه برای توسعه روابط تجاری باید به فکر پیوستن به سازمان تجارت جهانی بود یا اینکه باید پیمان‌های منطقه‌ای و پولی را گسترش داد، اظهار داشت: هدف سازمان تجارت جهانی گسترش تولید، تجارت و از بین بردن بیکاری است.
وی افزود: یکی از اقدامات اولیه سازمان توسعه تجارت برای گسترش روابط تجاری، کاهش تعرفه‌های گمرکی و به خصوص به صفر رساندن تعرفه‌های مواد غذایی و داروست و در کنار آن هم باید تعرفه واردات سایر کالاها کمتر از 20 درصد باشد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو به کشور بسیار زیاد است، ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم تعرفه واردات خودروهای خارجی را کم کرده و مطابق با تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی عمل کنیم، قیمت خودروی وارداتی به مراتب پایین‌تر می‌آید و آنگاه خودروهای تولید داخل به فروش نمی‌روند.
حکیمی‌پور با اشاره به اینکه برخی کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت با عضویت ایران در این سازمان مخالفند، بیان کرد: حتی به فرض اینکه شرایط عضویت ایران در این سازمان فراهم باشد، اما از آنجا که کمربندهای اقتصادی‌مان را در طول 38 سال بعد از انقلاب نبسته‌ایم و زیرساخت‌های اقتصادی‌مان فراهم نیست در بسیاری از بخش‌های تولیدی با رکود مطلق مواجه می‌شویم.
وی اضافه کرد: با توجه به تولید محصولات کشاورزی در کشور ورود به سازمان تجارت جهانی در این بخش  به نفع ماست، اما از آنجا که کیفیت کالاهای تولیدی صنعتی ما پایین است، در این بخش ورود به سازمان تجارت جهانی به نفع ما نیست.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر کیفیت کالاهای تولیدی را در بخش‌های صنعتی افزایش ندهیم در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی تولیدات کارخانه‌هایمان با رکود مطلق مواجه می‌شود، افزود: با توجه به وجود مخالفان؛ حضور ایران در سازمان تجارت جهانی تقریبا غیرممکن است، اما واقعیت این است که اقتصاد ما در شرایطی نیست که وارد سازمان تجارت جهانی شویم.
حکیمی‌پور اظهار داشت: البته تلاش‌هایی هم برای پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای و پولی صورت گرفته و از آنجا که پول ایران در اقتصاد جهانی قدرتمند نیست، برخی کشورهای عضو از پیوستن ایران به این پیمان‌ها مخالفت داشته‌اند.
وی افزود: به عنوان مثال برای پیوستن ایران به اتحادیه شانگهای یکی از کشورهای مخالف حضور ایران، هند است و معتقد است که ریال ایران نقشی در اقتصاد جهانی ندارد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پدر اقتصاد ایران معلوم نیست، ادامه داد: رفتارهایی که الان در اقتصاد دیده می‌شود، خلاف جهت اقتصاد مقاومتی است و نشان‌دهنده ناهماهنگی هیئت دولت از نظر اقتصادی است.
حکیمی‌پور با بیان اینکه رئیس‌جمهور کشورمان هم آنچه که در ذهن دارد، با اقتصاد ایران واقعی فرق دارد، گفت: زیرا وی معتقد است که تورم مهار شده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و مقدار کمی هم رکود وجود دارد که در حال حل است.
گفتنی است، چندی پیش هم رئیس‌کمیسیون رقابت اتاق بازرگانی با اشاره به ضعیف بودن تولید در ایران گفته بود: با جهانی شدن و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، این جریان مانند سیلی خانمان‌برانداز تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی را با خود می‌برد و نابود می‌کند.