kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تکیه بر سرمایه‌گذاری خارجی برای حل بیکاری سراب است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر طرح‌اشتغال دولت دوازدهم بر مبنای سرمایه‌گذاری خارجی باشد سراب خواهد بود.


به گزارش تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم با‌اشاره به اینکه اکنون طرحی که دولت در زمینه‌اشتغال تهیه کرده مبهم است و معلوم نیست بر اساس چه برنامه‌ای می‌خواهند ایجاد‌اشتغال کنند، اظهار داشت: نباید بنا  را بر این بگذاریم که پروژه‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند برای کشور ایجاد‌اشتغال کند چون سرمایه‌گذاران خارجی اگر هم بیایند سرمایه و فن‌آوری خود را نیز بیاورند غالبا در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سرمایه‌بر است و احتیاج کمتری به نیروی انسانی برای کار دارد.
وی با بیان اینکه اگر طرح‌اشتغال دولت دوازدهم بر مبنای سرمایه‌گذاری خارجی باشد سراب خواهد بود گفت: اگر بیماری اقتصاد کشور بیکاری است، تنها راه درمان جذب سرمایه‌گذار خارجی نیست بلکه توجه به فعالیتهای خرد و کوچک بسیار پر‌اشتغال است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری و خدمات بسته‌بندی و فراوری محصولات فعالیتهای خرد اقتصادی می‌تواند جایگاه داشته باشد.
مصباحی مقدم در تشریح چگونگی توجه دولت به فعالیت خرد اقتصادی بیان کرد: در برخی از روستاها و شهرهای کوچک محصولات کشاورزی چون گندم تولید می‌شود همین منطقه می‌تواند گندم را به ماکارانی تبدیل کند اگر کارخانه ماکارانی در آنجا ساخته شود که این کار باعث بالا رفتن سطح درآمد خانواده‌ها در آن منطقه می‌شود و جوان‌های تحصیلکرده نیز تشویق به ماندن در منطقه خود می‌شوند و در نتیجه رقابت در شهرهای بزرگتر برای کار کمتر می‌شود و کار بیشتری برای جوانان وجود خواهد داشت.
وی در مورد طرح دیگر دولت در عرصه‌اشتغال روستائیان و شهرهای کوچک  که اعطای وام به روستائیان و شهرهای کوچک بود گفت: آنچه که مهم است پول پرداختن نیست بلکه ارائه برنامه و راه نشان دادن است و  الا آنچه که مسلم است از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون چندین بار این اقدامات شتابزده در زمینه اعطای تسهیلات به فعالیت خرد  آزمایش شده است اما شکست خورده است.
به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آخرین نمونه آن نیز طرح بنگاه‌های کوچک رئیس‌جمهور سابق بود که علیرغم اختصاص بودجه قابل توجه به آن نه تنها هیچ اثر ملموسی در اقتصاد کشور به وجود نیاورد بلکه یک بدهی قابل توجهی را برای دولت باقی گذاشت.
مصباحی مقدم با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات مخالف نیستیم و لازمه رونق دادن به تولید در برخی موارد اعطای تسهیلات با نرخ سود پائین است، گفت: اما برای ایجاد‌اشتغال نباید نگاه اول پرداخت تسهیلات باشد و این طرح باید با برنامه در قالب مشخصی که تعریف شده است صورت گیرد که در پایان حقیقتا باعث جهش در تولید کشور و رونق اقتصادی شود نه اینکه در پایان اجرای این طرح تنها نتیجه ملموس آن  بدهکار کردن روستائیان باشد.