kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
به رغم فشارهای باکو به شیعیان در ماه محرم اتفاق افتاد

فریاد «حسین حسین شعار ماست» در خیابان‌های جمهوری آذربایجان

شیعیان آذربایجان که اکثریت این کشور را نیز تشکیل می‌دهند عزاداری سرور و سالار شهیدان را به تجمع اعتراضی علیه اقدامات ضد مذهبی دولت تبدیل کردند.

سرویس خارجی-

در شرایطی که بیش از 85 درصد از مردم مسلمان جمهوری آذربایجان را شیعیان تشکیل می‌دهند و حتی اهل تسنن در این کشور نیز در مراسم مردمی عزاداری محرم شرکت می‌کنند، شبکه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان همزمان با ایام محرم بر میزان برنامه‌های مبتذل و پخش ترانه و آواز افزوده‌اند. همزمان  رئیس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان نیز  طی روزهای اخیر در مصاحبه‌های مکرر با رسانه‌ها، تاکید کرده تمامی مراسم‌های عزاداری باید در داخل مساجد و عبادتگاه‌ها باشد و با هرگونه مراسمی خارج از مساجد و سایر موارد نقض قوانین از جمله نصب نمادهای دینی (پرچم‌های عزای حسینی(ع)) بر سردر منازل در جمهوری آذربایجان به شدت برخورد خواهد شد. در همین حال، دادستانی جمهوری آذربایجان برای دو تن از روحانیون لنکرانی به نام‌های «حاج ذوالفقار میکائیل‌زاده» و «حاج المان آقایف» که در سال‌های گذشته در برگزاری مراسم پرازدحام عاشورای حسینی(ع) در لنکران نقش مهمی داشتند، درخواست 18 سال زندان کرده است.
با این وجود مردم شیعه آذربایجان در مراسم عزاداری ایام محرم شرکت کرده و عزاداری سرور و سالار شهیدان را به اعتراضات ضد دولتی تبدیل کردند. عزاداران حاضر در  این تجمع  اعتراض‌آمیز که  همزمان با دومین روز از ماه محرم برگزار شد شعار «حسین حسین شعار ماست» سردادند. شورای ملی مخالفان دولت جمهوری آذربایجان این تظاهرات را برای اعتراض به پرداخت غیرقانونی حدود 3 میلیارد دلار رشوه مقامات باکو به مقامات اروپایی و صاحب‌منصبان و خبرنگاران رسانه‌های غربی برای لابی‌گری به نفع دولت جمهوری آذربایجان برگزار کردند.
اسلام‌گرایان شرکت‌کننده در این تجمع همچنین عکس‌هایی از دکتر «محسن صمدوف»، رهبر زندانی حزب اسلام، «حاج طالع باقرزاده»، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان، «حاج سردار حاجی حسنلی»، «حاج ذوالفقار میکائیل‌زاده»، «حاج آبگل سلیمانف»، «حاج المان آقایف»، «حاج الچین قاسم‌اف» و سایر فعالان و روحانیون زندانی در دست داشتند.