kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

مرکل با پرداخت بهایی سنگین صدراعظم آلمان باقی ماند



سرویس خارجی -
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با پیروزی شکننده در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه تلخ‌ترین پیروزی را در دوران زمامداری خود تجربه کرد تا برای چهارمین بار صدراعظم آلمان باشد.
انتخابات پارلمانی روز یکشنبه آلمان در حالی برگزار شد که تقریبا همه از پیش می‌دانستند مرکل و حزب حاکم دموکرات مسیحی پیروز عرصه انتخابات خواهند شد؛ همان هم شد و نتایج اعلام شده نشان می‌دهد مرکل برای چهارمین بار صدراعظم آلمان باقی ماند. اما رسانه‌های آلمانی با توجه به ورود حزب افراطی به پارلمان و ریزش آراء حزب مرکل نسبت به دوره قبل، موفقیت وی در نوزدهمین انتخابات پارلمانی را «تلخ‌ترین پیروزی» برای وی ارزیابی کرده و نوشته‌اند «مرکل بهای سنگینی را برای این پیروزی پرداخت کرده است.»
بر اساس اعلام رسمی، حزب حاکم دموکرات مسیحی مرکل با کسب 33 درصد آراء توانسته به پارلمان راه یابد. البته به نوشته رسانه‌های آلمانی این موفقیت تلخ‌ترین پیروزی برای مرکل در دوران صدر اعظمی‌اش است و وی با وجود اینکه مجددا می‌تواند دوباره بر کرسی صدر اعظمی آلمان تکیه بزند اما  با توجه به اینکه حزب افراطی «جایگزینی برای آلمان» به عنوان سومین حزب قدرتمند به پارلمان راه یافته است مرکل در رهبری دولت آینده آلمان با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد شد.
از طرفی حزب مرکل در این دوره انتخابات نسبت به دوره قبل با ریزش آراء بالایی روبرو شده و حدود 8 درصد از آراء خود را از دست داده است که این، ضربه محکمی به مرکل محسوب می‌شود. این بدترین نتیجه برای این حزب از سال 1949 بوده است. به نوشته هفته‌نامه ‌«اشپیگل»، مرکل هزینه بالایی برای این پیروزی پرداخت کرده است. حزب مرکل در این انتخابات به شدت تنبیه شده و تعداد زیادی از کرسی‌های خود در پارلمان را از دست داده است. روزنامه «تاگس‌اشپیگل» آلمان هم با اشاره به این شرایط، دوران سختی را برای مرکل پیش‌بینی کرده و از یک پیروزی تلخ برای او سخن به میان آورده است.روزنامه زوددویچه سایتونگ هم در مطلبی پا را از این هم فراتر گذاشته و از یک «شکست تاریخی» برای احزاب بزرگ آلمان سخن گفته است.
بر اساس گزارش‌ها بلافاصله بعد از اعلام راه یابی حزب راست افراطی به مجلس آلمان  معترضان آلمانی با تجمع در برلین شعارهای «بروید»، «خوک‌های نازی» و «بلند بگویید، واضح بگویید، از مهاجران استقبال می‌کنیم» سر دادند. همزمان با این تجمع برخی از حامیان و اعضای حزب افراطی «آلترناتیو» در داخل مقر انتخاباتی خودشان مشغول برگزاری جشن بودند. این تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز برگزار شد. پلیس آلمان به نشریه ‌اشپیگل گفته برخی از معترضان  اقدام به پرتاب بطری و سنگ کردند و تعداد اندکی از معترضان هم بازداشت شدند. مرکل اما گفته، انتظار داشت نتیجه بهتری کسب کند.