kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
یک عضو اتاق بازرگانی با رد آمار جهانگیری:

میانگین ورود سرمایه خارجی در دولت روحانی فقط یک میلیارد دلار بوده است



یک عضو اتاق بازرگانی در واکنش به اظهارات جهانگیری مبنی بر ورود 14 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور گفت: در دولت آقای روحانی (به جز بخش نفت و گاز) به طور میانگین بیشتر از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد اقتصاد کشور نشده است.
مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با نود اقتصادی در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در مورد ورود 14 میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران در دوران پسابرجام اظهار داشت: وقتی ما یک تفاهمنامه با یک کشور خارجی امضا می‌کنیم، تنها در صورتی به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی به حساب می‌آید که محقق شود، صرف امضای تفاهمنامه را نمی‌توان به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی به حساب آورد.وی افزود: به عنوان مثال ما برای خرید هواپیما از آمریکا با شرکت بوئینگ تفاهمنامه امضا می‌کنیم، سوال اینجاست آیا با این کار سرمایه خارجی وارد کشور شده است؟ شما می‌بینید که وقتی دولت آمریکا تغییر کرد و آقای ترامپ رئیس‌جمهور شد، همین تفاهمنامه هم بی‌ارزش است.
به گفته این عضو اتاق بازرگانی، بنابراین نباید تفاهمنامه‌ها را به عنوان آمار سرمایه جذب شده حساب کرد، زیرا ممکن است هیچ وقت اجرایی نشود. تنها سرمایه‌های خارجی محقق شده باید به عنوان سرمایه خارجی جذب شده به حساب بیاید.دانشمند خاطرنشان کرد: آمار آقای جهانگیری ممکن است در بخش نفت و گاز محقق شده باشد، اما سرمایه‌گذاری خارجی در نفت و گاز به حدی نیست که اثرش در اقتصاد ملی دیده شود و ایجاد شغل کند.
وی ادامه داد: اگر 14 میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام جذب اقتصاد ایران شده و یا به قول آقای جهانگیری 11 میلیارد دلار در این چهار سال وارد تولید صنعت کشور شده باید اثر آن در اشتغال دیده شود، سوال اینجاست که چرا ما چنین اثری را نمی‌بینیم که سخنان معاون اول رئیس‌جمهور را تایید کنیم؟
این عضو اتاق بازرگانی گفت: آمار را باید همانطور که اتفاق افتاده برای مردم توضیح دهیم. این درست نیست که آمار سرمایه‌گذاری‌های تصویب شده را به عنوان سرمایه جذب شده به مردم اعلام کنیم و از اعداد و ارقام اقتصادی استفاده سیاسی داشته باشیم.دانشمند بیان کرد: تا زمانی که مشکل بانکی ما با دنیا حل نشود امکان جذب سرمایه نداریم. شرکت خارجی که می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند نمی‌تواند به بانک خود مراجعه کند پولش را به صورت نقدی در کیف خود قرار دهد و وارد ایران کند! باید ارتباطات بانکی برقرار شود تا اتهام پول‌شویی به بانک و سرمایه‌گذار خارجی وارد نشود.
وی اضافه کرد: طبق اطلاعات دقیق و آمارهای رسمی در دولت آقای روحانی به طور میانگین بیشتر از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد اقتصاد کشور نشده است. این آمار به جز بخش نفت و گاز است زیرا مثلا در منطقه ویژه عسلویه شرکت خارجی با ایران قرارداد بسته و گفته که من فلان مقدار نفت استخراج می‌کنم و از این میزان استخراج سهم خودم را بر می‌دارم. این گونه سرمایه‌گذاری‌ها را خیلی نباید سرمایه‌گذاری خارجی تلقی کنیم.
آمار مخدوش و تحریف شده به اقتصاد کشور صدمه می‌زند
در همین راستا، مهدی حنطه اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص سیاسی کاری بانک مرکزی در اعلام آمارهای اقتصادی اظهار داشت: مسئولین همواره باید با آمارهای واقعی صحبت کنند. اگر آمار مخدوش یا تحریف شود و یا تفسیرهای اشتباهی از آن صورت گیرد صدمات زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌شود.
وی افزود: اگر ما آمار را مخفی کرده و یا دیر اعلام کنیم و یا با رویکرد تشریفاتی به آنها توجه کنیم ماهیت برنامه‌ریزی در اقتصاد کشور زیر سوال می‌رود.
این اقتصاددان گفت: چه در این دولت و چه در دولت‌های گذشته بانک مرکزی استقلال چندانی نداشته است. اصولا گفته می‌شود که بانک مرکزی نباید قلک دولت باشد و باید در سیاست‌های پولی استقلال داشته باشد. البته در کشورهایی مثل کشور ما که درآمدهای نفتی در آنها حرف اول را می‌زند استقلال بانک مرکزی چندان هم مناسب نیست و بانک مرکزی با مجموعه دولت تعامل داشته باشد.