kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲

فرونشست زمین در جنوب تهران 90 برابر حد بحرانی اروپاست

اتحادیه اروپا برای نشست سالانه 4 میلیمتر خاک کمیته بحران تشکیل می‌دهد اما در جنوب تهران در دشت معین‌آباد ورامین سالانه 36 سانتی‌متر پدیده فرو نشست زمین رخ می‌دهد اما آب از آب تکان نمی‌خورد.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب افزود: در هیچ کجای ایران به اندازه تهران پدیده نشست زمین نداریم ولی صدای کسی درنیامده و کمپینی هم تشکیل نشده است.محمود درویش با بیان اینکه فرو نشست در تهران 90 برابر حد بحرانی اتحادیه اروپاست تصریح کرد: امروز مرگ تهران جلوی چشم ماست و موضوع فراتر از بحران است.وی افزود: براساس گزارش‌های رسمی سالانه 2 متر سطح آب‌های زیرزمینی 60 دشت اصلی در مرکز ایران افت می‌کند و ما تنها لکه‌های این بحران را می‌بینیم که خشک شدن منابع آبی است.
چرا ما باید آنچه که مردم عادی و غیرکارشناس می‌بینند، ببینیم، چرا هشدار نداده‌ایم؟
درویش در پاسخ سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه اگر دریاچه ارومیه در تهران یا کرج بود مسئولان به وضعیت آن بیشتر رسیدگی می‌کردند گفت: اگر این دریاچه در تهران بود وضعیتی به مراتب بدتری پیدا می‌کرد. وی تاثیر سدسازی در وضعیت پیش آمده برای دریاچه ارومیه را مهم خواند و گفت: ساخت سد در خشک شدن این دریاچه تاثیر زیادی داشته اما آشکارا میزان این اثرگذاری را زیر 5 درصد اعلام می‌کنند.