kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲

جنجال بر سر علت واژگونی اتوبوس در شورای شهر تهران

حادثه واژگونی اتوبوس در تهران بار دیگر باب درخواست استعفای مسئولان شهرداری را توسط برخی از اعضای مخالف شهردار باز کرد.

در جلسه علنی دیروز شورای شهر پس از گزارش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری درباره حادثه واژگونی اتوبوس که منجر به فوت 7 نفر و مجروحیت بیش از 20 نفر شد، جدال لفظی برخی از اعضا فضای شورای شهر را دقایقی تحت‌تاثیر این موضوع قرار دارد.
محسن سرخو تقصیر اصل این حادثه را متوجه شهرداری دانست و تاکید کرد: به جای تعلیق شرکت خصوصی مالک اتوبوس باید از شهرداری  پرسید که چرا با آن عرض و طولی که دارد نتوانسته شیشه داخل اتوبوس را تبدیل به شیشه سکوریت کند.
وی گفت: من خودم می‌توانستم برای شهرداری یک کارگاه بزنم و شیشه‌های سکوریت را تولید کنم!
سرخو در جمع‌بندی سخنان خود گفت: یادآوری می‌کنم که یک کشتی در جنوب شرقی آسیا غرق شد و نخست‌وزیر آن کشور استعفا کرد.
مختاباد دیگر عضو شورای شهر هم در سخنان مشابهی گفت: با این وضعیت باید طرح ترافیک را لغو کنیم و به مردم بگوییم با خودروهایشان به سطح شهر بیایند زیرا این روش امن‌تر است!
وی پا را فراتر گذاشته و از خانواده مجروحان و متوفیان خواست که بروند شکایت کنند چون بالاخره یک نفر باید بابت این قبیل حوادث استعفا کند.
در همین حال مجتبی شاکری با لحن تندی از برخی از اعضای شورا خواست به جای اصرار بر پروژه استعفا قدری مواظب حرف‌زدن‌هایتان باشید و حرف‌های معقول و درست بزنید.
وی تاکید کرد: ما می‌دانیم اتوبوس‌هایمان فرسوده است و یک بودجه محدود داریم که نمی‌توانیم به راحتی ناوگان را نوسازی کنیم.
شاکری خطاب به اعضای مخالف شهرداری گفت: شما که مدام موج استعفا راه انداخته‌اید بدانید که موج اول این استعفاها را مدیریت شهری می‌زند اما موج دوم آن را نیز ریاست‌جمهوری خواهد زد.
بنابراین گزارش، رحمت‌الله حافظی خواستار پیگرد قضایی کسانی شد که در خرید این اتوبوس‌ها و تولید و استفاده از آن‌ها دست داشته‌اند.
معصومه‌ آباد نیز خواستار جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای اسکانیا شد و عباس جدیدی نیز تاکید کرد: به جای اینگونه حرف‌ها  و موج‌آفرینی‌ها به فکر خصوصی سازی فوری اتوبوسرانی باشیم. محمد حقانی هم به زندگی اسفبار راننده‌های اتوبوس اشاره کرد و گفت: قانون کار بر فعالیت آنان حاکم نیست و رانندگان اتوبوس‌ها حداقل‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند.
شهرداری با فشار مجلس
این اتوبوس‌ها را گرفته
پرویز سروری دیگر عضو شورا نیز در پاسخ به برخی نظرات اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد: شش، هفت سال پیش درباره این اتوبوس‌ها اختلاف جدی بین شهرداری و وزارت کشور ایجاد شد و شهرداری اتوبوس‌ها را تحویل نمی‌گرفت، اما مجلس در این رابطه ورود کرد و شهرداری تهران با فشار این اتوبوس‌ها را تحویل گرفت.
وی گفت: استاندارد نمی‌تواند تنها در یک حوزه اعمال شود و باید در همه عرصه‌های مشابه از جمله در تاکسی‌ها به استانداردسازی خودروها بپردازیم.
در نهایت احمد مسجد جامعی، رئیس شورا برای جمع‌بندی بحث گفت: نباید نسبت به جان مردم بی‌تفاوت باشیم. باید ببینیم رانندگان برای تصدی این مسئولیت واجد شرایط هستند یا خیر. بنابراین از آقای دنیامالی می‌خواهم که در کمیسیون عمران و حمل و نقل گزارشی از موضوع و خصوصا وضعیت حادثه‌دیدگان تهیه کنند و همچنین گزارشی درباره راهکارهای کلان حل مشکل و مسائل حقوقی آن در صحن شورا ارائه دهند.