kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل

روحانی: پیشرفت ایران با از بین رفتن برجام متوقف نمی‌شود



رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تحریم‌های اقتصادی نه تنها مایه توقف ایران نشد‌، بلکه عزم ملی را بر تقویت تولید ملی راسخ‌تر کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل گفت : حقوق بشر و حقوق شهروندی در کنار اسلام‌خواهی و عدالت­‌جویی از مهم­ترین خواسته­‌های مردم ایران در طول بیش از یکصد و پنجاه سال گذشته و به ویژه در انقلاب اسلامی سال 1357 بوده است. وی در ادامه به منشور حقوق شهروندی ‌اشاره کرد و افزود : تحقق این منشور در راستای خواسته‌های مردمی بود که 111 سال پیش، انقلاب مشروطیت و 39 سال پیش انقلاب اسلامی را علیه رژیم‌های خودکامه و دیکتاتور و به منظور دستیابی به حیثیت و کرامت والای انسانی و دستیابی به حقوق خود رقم زدند.
روحانی در ادامه با بیان اینکه اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است، نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ نه بی‌تفاوتی است و نه پرخاشگری گفت: مشی اعتدال، مشی صلح است، اما صلحی عادلانه و جامع؛ نه صلح برای ملتی و جنگ و درگیری برای ملتی دیگر؛ اعتدال، آزادی و مردم‌سالاری است؛ اما به صورتی شامل و فراگیر؛ نه حمایت ظاهری از آزادی در یک جا و پشتیبانی از دیکتاتوری در جای دیگر.
رئیس‌جمهور اعتدال را هم‌افزایی اندیشه‌ها و نه رقص شمشیرها عنوان کرد و افزود : سلاح‌های مرگ‌‌بار صادراتی زیبا نیست؛ صلح زیباست، تحریم‌های ظالمانه زیبا نیست، عدالت زیباست.
روحانی با بیان اینکه رویکرد ما صلح‌خواهی و حمایت از حقوق ملت‌هاست تصریح کرد : ما ظلم را نمی‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌کنیم. ما تهدید نمی‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ کس نمی‌پذیریم. زبان ما زبان کرامت است و زبان تهدید را برنمی‌تابیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اما از موضع برابر و احترام متقابل و با رویکرد برد-برد.
وی با ‌اشاره به اینکه در دنیای امروز صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت کشورها در هم تنیده شده‌اند تاکید کرد : نمی‌شود مردم فلسطین توسط رژیمی شرور و نژادپرست از کمترین حقوق انسانی محروم باشند و غاصبان این سرزمین در امنیت؟ نمی‌شود یمن، سوریه، عراق، بحرین، افغانستان، میانمار و در بسیاری مناطق دیگر در فقر و جنگ و درگیری زندگی کنند و عده‌ای گمان کنند که می‌توانند امنیت و رفاه و توسعه بلندمدت در کشورهای خود داشته ‌باشند.رئیس‌جمهور در ادامه ایران را پرچمدار تسامح در حق ادیان و اقوام مختلف معرفی کرد و افزود : این همان ایران است که همواره از مظلومان دفاع کرده است؛ ‌قرن‌ها پیش مدافع حقوق یهودیان و اکنون مدافع حقوق فلسطینیان است. ایران همان ایران حق‌جو و آرامش‌طلب است.
وی گفت‌: ما امروز در صف مقدم مبارزه با تروریزم و تندروی مذهبی در خاورمیانه قرار داریم نه از موضع فرقه‌ای و قومی که از موضعی انسانی، اخلاقی و استراتژیک.
روحانی با بیان اینکه ما برای ترویج فرهنگ و تمدن و مذهب و انقلابمان، در قلبها وارد می‌شویم و با عقلها سخن می‌گوئیم افزود: ما شعر می‌خوانیم و با حکمت سخن می‌گوئیم. سفیران ما، شاعران و عارفان و حکیمان‌مان هستند. ما با مولوی تا این سوی اقیانوس اطلس را در نوردیده‌ایم. ما با سعدی در دل آسیا نفوذ کرده‌ایم. ما با حافظ جهان را فتح کرده‌ایم پس چه نیازی دیگر، به فتح جدید داریم؟!
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام ‌اشاره کرد و گفت‌: ما درهای تعامل و همکاری را گشودیم. ما دهها قرارداد توسعه با دولت‌های توسعه یافته شرق و غرب بستیم. متاسفانه برخی خود را از این امکان تازه محروم کردند. به خود تحریمی دست زدند و حال با احساس غبن، فکر می‌کنند فریب خورده‌‌اند. در حالیکه ما نه فریب خورده‌ایم و نه کسی را فریب داده­‌ایم.
وی با ‌اشاره به اینکه ما سطح برنامة هسته‌ای خود را، خود تعیین کرده‌ایم تصریح کرد: ما بازدارندگی هسته‌ای را نه از سلاح هسته‌ای که از دانش و مهم‌تر از آن از مقاومت ملت خود بدست آورده ایم. این هنر و تکنیک ماست.
روحانی با بیان اینکه آنها می‌خواستند سلاح نداشتۀ اتمی را از ایران، سلب کنند و البته ما از سلب چیزی که نداشتیم و مدعی آن هم نبودیم، ابایی نداشتیم و نداریم تاکید کرد‌: نمی‌توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی که با سلاح هسته‌ای‌اش منطقه و جهان را تهدید می‌کند و متعهد به هیچ مقررات و نظارت بین‌المللی نیست، ملت‌های صلح طلب را نصیحت کند.
 روحانی گفت‌: به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل متناسب و قاطع خواهد داشت.
وی با‌ اشاره به اینکه اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد افزود‌: اما چنین اقدامی هرگز قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را در مسیر پیشرفت و تعالی خود متوقف نماید.رئیس‌جمهور در ادامه با ‌اشاره به نقض عهده‌های مکرر آمریکا تصریح کرد : دولت جدید آمریکا با پیمان‌شکنی و نقض تعهدات بین‌المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می‌شکند و اعتماد دولت‌ها و ملت‌ها نسبت به هر‌گونه مذاکره و تعهدات آینده خود را از دست می‌دهد.
روحانی همچنین در واکنش به اظهارت دو روز پیش ترامپ علیه کشورمان گفت: ادبیات جاهلانه، زشت، کینه‌توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ای که از زبان رئیس‌جمهور آمریکا علیه ملت ایران دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شأن سازمان ملل نبود بلکه در تقابل با خواسته امروز ملت‌ها از این اجلاس - یعنی اتحاد دولت‌ها برای مقابله با جنگ و تروریسم - قرار داشت.
رئیس‌جمهور توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران از جمله توانمندی‌های موشکی، را دفاعی و بازدارنده توصیف کرد و افزود: توان دفاعی ما برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است.
وی با بیان اینکه بی‌ثباتی و خشونت‌ورزی در منطقه ما با مداخله نظامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای که اکنون با هدف مداخله بیشتر و فروش سلاح‌های مرگبارشان ایران را به ایجاد ناامنی متهم می‌کنند، تشدید شد گفت: من به صراحت اعلام می‌کنم که مداخله خارجی و تعیین تکلیف برای مردم منطقه نتیجه‌ای جز تداوم و گسترش بحران برجای نخواهد گذاشت. بحران‌های سوریه، یمن و بحرین راه حل نظامی ندارند و تنها از طریق توقف خشونت، و پذیرش رای و نظر مردم پایان‌پذیر است.
روحانی همچنین تصریح کرد‌: دولت آمریکا باید برای مردم خود توضیح دهد که چرا با صرف صدها میلیارد دلار از دارایی‌های ملت خود و ملت‌های منطقه به جای آنکه به ثبات و امنیت کمک کند موجب قتل و فقر و ویرانی و رشد تروریسم و افراطی‌گری شده است.
 روحانی گفت‌: تحریم‌های اقتصادی نه تنها مایه توقف ایران نشد‌، بلکه عزم ملی را بر تقویت تولید ملی راسخ‌تر کرد.
حجت‌الاسلام روحانی همچنین پیش از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا در جواب این پرسش که «آیا حاضر به دیدار و گفت‌وگو با ترامپ هستید و آن را مفید می‌دانید؟»، گفت: لحن آقای ترامپ و موضع‌گیری‌های ایشان، فعلاً این زمینه را از بین برده، مگر اینکه بعدها شاهد یک تغییر رویه نسبت به دولت آمریکا باشیم. وقتی دولت آمریکا بحث تغییر رژیم را در ایران مطرح می‌کند معنا ندارد که مقامات ایرانی بخواهند با آمریکا حرف بزنند.
روحانی در جمع مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا نیز گفت: سپاه یک نیروی بزرگ مردمی و نظامی در کشور ما است و در جنگ هشت ساله نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و امروز هم برای امنیت ایران و مبارزه با تروریسم نه تنها در ایران بلکه در سوریه و عراق، نقش بسیار موثر و مهمی را ایفا کرده و می‌کند.
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار رهبران مسلمان آمریکا در نیویورک با تأکید بر اینکه اسلام دین رحمت، دموکراسی، عقل، علم، مشورت و انتخابات است، تصریح کرد: راه اصلی مبارزه با تروریسم، اقدامات فرهنگی و معرفی اسلام واقعی به نسل جوان است.
روحانی در جلسه گروه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی نیز گفت‌: بی‌توجهی به نقض گسترده حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا به تشویق افراطی‌گری می‌انجامد و می‌تواند کل منطقه را بی‌ثبات سازد. سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی پاسخی درخور، به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند.
رئیس‌جمهور همچنین با نخست‌وزیر پاکستان، نخست‌وزیر ژاپن، نخست‌وزیر نروژ ، نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور بلغارستان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.