kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
سخنگوی شورای نگهبان:

ذات آمريكا با بدعهدي و نقض بسته شده است

کدخدایی گفت: موضع مسئولان در قبال دشمن باید مبتني بر عزت و حفظ منافع ملي باشد.



عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان در حاشيه همايش روز جهاني صلح كه در مؤسسه مطالعات سياسي و بين‌المللي برگزار شد در جمع خبرنگاران در مورد وضعيت امروز صلح جهاني، گفت: نهادهاي بين‌المللي به عنوان مظهر همكاري بين جوامع و دولت‌ها شكل گرفته است و هدف اصلي شكل‌گيري آنها اين بوده است كه دولت‌ها و جوامع را كمك كنند تا اختلافات و مشكلات آنها برطرف شود و يك جامعه آرام همراه با صلح پايدار داشته باشند.
وي ادامه داد: متأسفانه اين موضوع كمتر از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي ديده مي‌شود و با وجود همه تلاش‌ها و آنچه در اساسنامه اين سازمان‌ها مبني بر ايجاد صلح پايدار قيد شده است اما اين عملكرد در رفتار آنها ديده نمي‌شود، در واقع اين هدف كمتر محقق شده است زيرا برخي از دولت‌هاي قدرتمند استفاده ابزاري از سازمان‌هاي بين‌المللي مي‌كنند.
سخنگوي شوراي نگهبان تأكيد كرد: از نظر ما اگر سازمان‌هاي بين‌المللي حداقل اهداف پيش‌بيني شده در اساسنامه خود را اجراء كنند ما شاهد صلح پايدار و عادلانه‌اي خواهيم بود و ديگر اين مخاصماتي كه امروز در دنيا رخ مي‌دهد وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري رسا، كدخدايي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ترامپ با وجود مواضع دنيا مي‌تواند از برجام خارج شود يا خير و در صورت خروج به ضرر كداميك از طرفين خواهد بود، تصريح كرد: از جهت حقوقي و براساس توافق بين طرفين ما انتظار داريم تمام كشورها براساس مفادي كه امضاء مي‌كنند متعهد باشند.
وي افزود: آنچه در گذشته شاهد بوديم اين است كه ذات آمريكا با بدعهدي و نقض بسته شده است، بنده فكر مي‌كنم اگر آمريكا از برجام بيرون برود بازنده اصلي خود آمريكا خواهد بود.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبني بر اينكه انتظار از سران كشور ما در پاسخ به مواضع ترامپ چه بايد باشد، گفت: قطعا بايد موضع مبتني بر عزت و حفظ منافع ملي را در پيش بگيرند و در عين حال پاسخ مناسب را هم داشته باشند.