kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱
مدیرمسئول کیهان در اجتماع مردم اراک :

برجام اگر برای آمریکا ایده‌آل نیست چرا می‌خواهد آن را مادام‌العمر کند؟!



اراک - خبرنگار کیهان:
فعالیت هسته‌ای ایران حتی اگر در پی تولید سلاح اتمی نیز بودیم، نقطه تقابل ایران و آمریکا نیست. آمریکا از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در پی براندازی بوده است و این هدف را که استراتژیک می‌داند به بهانه‌های مختلف دنبال کرده است و امروزه برنامه هسته‌ای کشورمان بهانه این تقابل است.
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان که عصر سه‌شنبه در اجتماع مردم اراک و در همایش «دفاع همچنان باقی است» حضور یافته بود گفت؛ گزینه نظامی که آمریکا از آن برای تهدید ایران استفاده می‌کند یک بلوف توخالی و لاف‌ گزاف است که باور آن از سوی برخی مسئولان می‌تواند زمینه امتیازدهی به حریف را در پی داشته باشد.
مدیرمسئول کیهان ادامه داد؛ این گزینه یک بار در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی به کار گرفته شده و ناکارآمدی آن به اثبات رسیده است. در آن هنگام نه فقط آمریکا که شوروی سابق، بسیاری از کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای عربی منطقه به میدان آمده بودند و این در حالی بود که ما به لحاظ نظامی توان بسیار اندکی داشتیم و حریف در مقایسه با امروز، از توان به مراتب بیشتری برخوردار بود. اما امروزه ایران اسلامی قدرتمندترین کشور منطقه و به اعتراف امریکن اینترست، هفتمین کشور قدرتمند جهان است و به گزارش «گلوبال فایر پاور»، جزو شش کشوری است که حمله نظامی به آن امکان‌پذیر نیست. شریعتمداری گفت؛ طرح این نکته از آن جهت ضروری است که آمریکا با بهره‌گیری از بلوف گزینه‌ نظامی از یک‌سو در پی امتیازگیری است و از سوی دیگر در پی آن است که به قول حضرت آقا، نگاه ما را از میدان اصلی جنگ که عرصه اقتصادی است منحرف کند. از این روی ترساندن مردم از سایه جنگ را هم فقط می‌توان با همین فرمول ارزیابی کرد.
مدیرمسئول کیهان گفت؛ قلعه‌هایی را که دیوارهای بلند و نفوذ‌ناپذیر دارند، نمی‌توان با عبور از دیوار و یا تخریب دیوارها با دژکوب فتح کرد، حریف برای فتح این قلعه‌ها که ایران اسلامی یکی از نمونه‌های آن است، به ترفند نفوذ متوسل می‌شود تا با تابلوی خودی از دروازه وارد قلعه شود، چیزی شبیه «اسب تروا» که قلعه‌‌نشینان آن را هدیه دشمن بعد از خاتمه جنگ می‌دانستند در حالی که سربازان حریف در آن جای گرفته و بعد از ورود به قلعه از درون به قلعه‌نشینان حمله‌ور شدند.
شریعتمداری در همین زمینه گفت؛ امروزه جریان نفوذ و مأموریت‌ جاسوسان دو طرفه شده است و نفوذی‌ها مانند گذشته فقط اطلاعات کشورشان را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهند بلکه اصلی‌ترین مأموریت نفوذی‌ها، این است که پیشنهادهای خسارت‌بار و فاجعه‌آفرین دشمن را در قالب طرح و برنامه اصلاح‌گرانه به مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام ارائه کنند. وی در ادامه افزود؛ شناخت نفوذی‌ها چندان دشوار نیست و با مقایسه میان طرح و برنامه و مواضع آنان با نقشه راه نظام که رهبر انقلاب ترسیم کننده آن است، به آسانی می‌توان از زاویه فاحش و پر ناشدنی که مواضع آنان با نقشه راه دارد، نفوذی‌ها را شناخت.
مدیر مسئول کیهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛  اقتدار مثال‌زدنی ما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که آمریکا و متحدانش با آن روبرو هستند و افزود؛ لبنان، سوریه، عراق، یمن، افغانستان، آوردگاه‌ها و عرصه‌هایی هستند که در آن حریف با تمام توان به مقابله با ما آمده و ناکام مانده است.
شریعتمداری با اشاره به نمونه‌های مثال‌زدنی از اقتدار نظامی، سیاسی و علمی جمهوری اسلامی ایران و شرح مختصری درباره آنها گفت: فقط با نیم‌نگاهی به عرصه می‌توان دید که آمریکا به شدت در تلاش است تا مقابله با اقتدار کشورمان را از راه‌های میان‌بر و در یک کلمه با دست‌های خودمان دنبال کند که اصلی‌ترین نمونه آن تحمیل برجام است و تحمیل نمونه‌های دیگری از جمله FATF و سند 2030 نیز در همین زیرمجموعه قابل ارزیابی است.
مدیر مسئول کیهان گفت؛ برخی از مسئولان محترم می‌گویند برجام الگوی خوبی برای تعامل با غرب است که باید گفت بله، برجام الگوی خوبی است اما برای آمریکا و متحدانش. شریعتمداری گفت؛ تنها ترجمه و ما‌به‌ازای قابل قبول برجام لغو تحریم‌هاست و اگر لغو تحریم‌ها نتیجه آن نباشد، هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اما می‌بینیم که تحریم‌ها نه فقط لغو نشده‌اند، بلکه هر از چند ماه تحریم‌های دیگری نیز بر آن  افزوده‌اند که تحریم‌های سنگین موسوم به «مادر تحریم‌ها» که قرار است از 15 اکتبر یعنی 23 مهرماه اجرایی شود، از جمله آنهاست.
وی افزود؛ سخن دو کلمه بیشتر نیست و بقیه حواشی است و آن اینکه قرار بود برجام، تحریم‌ها را لغو کند که نکرده است.
وی در ادامه گفت؛ آمریکا و اروپا بعد از آن همه امتیاز که از ایران گرفته‌اند، این روزها خواستار حذف زمان پایان محدودیت‌های هسته‌ای برجام برای ایران یعنی سال 2025 و مادام‌العمر کردن برجام هستند و سؤال ما از دوستانمان این است که اگر آمریکا برجام را برای منافع خود ایده‌آل نمی‌داند چرا اصرار دارد که آن را
مادام‌العمر کند؟!
شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛ خسارت برجام فقط از دست دادن امتیازات فراوان در مقابل دریافت یک مشت وعده نسیه، نیست بلکه متأسفانه طی 4 سال و چندماه گذشته بیشترین امکانات و ظرفیت کشور برای همین برجام هزینه شده و از مشکلات دیگر غفلت شده است. بنابراین باید بیکاری، تورم، مشکلات معیشتی مردم، حقوق‌های نجومی، رکود کسب و کار و تعطیلی نزدیک به 60 درصد کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی را هم از خسارت‌های فاجعه‌بار برجام تلقی کرد.
واردات بی‌رویه کالایی که در داخل کشور توان تولید آن وجود دارد و قاچاق سالیانه نزدیک به 30 میلیارد دلار کالا، در کنار سپردن برخی از پروژه‌های عمرانی و حتی خدماتی نظیر کترینگ قطارهای مسافربری به پیمانکاران خارجی باعث شده تا بسیاری از کارگاه‌ها و مراکز تولید تعطیل شده و کارگران و کارکنان شریف آن بیکار شوند.
مدیرمسئول کیهان افزود؛ به ما می‌گویند چرا با توافق هسته‌ای مخالفید؟ می‌گوئیم چرا صورت مسئله را تغییر می‌دهید، ما با توافقی که امتیاز بدهیم و وعده نسیه بگیریم مخالفیم وگرنه در هر توافقی بده و بستان هست اما بده و بستان متوازن  و نه یکسویه و به نفع حریف.