kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

هتاکی‌های ترامپ پخته و محتاطانه بود!


 سرویس سیاسی –
اظهارات سراسر هتاکی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل که گمان می‌رفت واکنش محتاطانه روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات را در پی داشته باشد که پیش از این در پی بزک کردن چهره شیطان بزرگ بوده‌اند چنین نشد و آنان همچنان به دنبال تطهیر آمریکا و تداوم مسیر پیشین خود هستند!
صادق زیباکلام فعال سیاسی مدعی اصلاحات در یادداشتی که روزنامه شرق آن را پوشش داد به استقبال اظهارات ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا رفت و نوشت‌«‌سخنرانی ترامپ در مجموع خیلی محتاط‌تر، پخته‌تر و شاید از برخی جهات، عمیق‌تر از آن بود که از او انتظار می‌رفت. بخش‌های زیادی از سخنان او، باز برخلاف انتظار، در تجلیل از ارزش‌هایی که آمريكایی‌ها آنها را از آنِ خود می‌دانند، بود؛ اما بايد به رئيس‌جمهور ایالات متحده یادآور شد بسیاری از ملت‌ها و تمدن‌های دیگر هم به آن ارزش‌ها ارج می‌نهند و آن ارزش‌ها بیش از آنکه آمريكایی باشند، در حقیقت جهانی هستند.»
نویسنده تلاش کرده است تا فحاشی‌های ترامپ را نشنیده بگیرد و در نتیجه ادامه می‌دهد «واقع مطلب آن است که او نتوانست مطالب زیادی درباره ایران بگوید؛ یا درست‌تر گفته باشیم، بنای گفتن نداشت. آنچه گفت، در حقیقت تکرار همان مطالبی بود که در هشت ماه گذشته همه ما بارها و بارها آنها را شنیده‌ایم»
وی در بخش دیگری از این نوشتار به موضوع برجام می‌پردازد و در اظهار‌نظری جالب تاکید می‌کند ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است و کاری به اینکه آنان هم به تعهداتشان پایبند بوده‌اند یا نه نداریم!
شرق می‌نویسد «رفتار ایران در دو سالی که از برجام می‌گذرد، به‌گونه‌ای بود که عملا هیچ بهانه و مستمسکی به دست آمريكایی‌ها نداده است. گزارش‌های آژانس به‌صراحت اعلام کرده ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است. اینکه آمريكایی‌ها هم متقابلا به تعهداتشان پایبند بوده‌اند یا نه، سخن دیگری است؛ اما ایران از این بابت کارنامه‌ای بی‌نقص داشته است.»
زیباکلام در برشمردن پیروزی‌های دولت که از نطق ترامپ استخراج کرده است چنان دچار سردرگمی می‌شود که نفس حضور روحانی در آمریکا را پیروزی شمرده و می‌نویسد « هیچ‌یک از رؤسای کشورهای دیگری که می‌دانستند با حمله در صحن سازمان مواجه خواهند شد، در صحن علنی حضور نداشتند. بسیاری از آنها حتی زحمت رفتن به نیویورک را هم به خود نداده بودند یا نتوانسته بودند از کشورهایشان خارج شوند؛ اما جالب است رئيس‌جمهور ایران که به‌تازگی رأی ٢٤ میلیون ایرانی را کسب کرده است، با وجود اینکه می‌دانست ترامپ چه خواهد گفت، در سازمان ملل حضور پیدا کرد».
نویسنده به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که اگر نفس حضور یک رئیس‌جمهور در سازمان ملل پیروزی است چرا به این پیروزی درخشان در هشت ساله دولت‌های نهم و دهم نمی‌پرداختند و از آن تجلیل و تقدیر نمی‌کردند؟!
در این رابطه دیروز خبری به نقل از المیادین منتشر شد که پشت پرده رجزخوانی ترامپ درباره برجام را فاش کرده بود. مطابق خبر المیادین، رئیس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که توافق هسته‌ای لغو نخواهد شد و فواید ماندن آن بیشتر از لغو آن است. همچنین ترامپ به نتانیاهو گفت که از هیچگونه عملیات نظامی علیه ایران و سوریه در عراق و سوریه حمایت نمی‌کنیم
«حضور زنان در قدرت» همچنان ابزار کار دولت و اصلاح‌طلبان
روزنامه بهار در گزارشی با عنوان « محارم، ورژن زنانه ژن خوب» نوشت :«در حواشی مربوط به انتخاب وزیر علوم بارها نام الهام امین‌زاده و الهه کولایی برای این سمت از جانب اقشار مختلف به رئیس‌جمهور پیشنهاد شد تا شاید از این طریق بتوانند روی قول‌های انتخاباتی‌اش بماند اما تاکنون هیچ عکس‌العملی از طرف رئیس‌جمهور در این باره دیده نشده است. این در حالی است که افغانستان وزیر زن دارد اما زنان ایرانی به دلایل نامعلوم از این موضوع باید چشم‌پوشی کنند.»
جریان مدعی اصلاحات در روزهای منتهی به انتخاب کابینه دوازدهم، جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای درخصوص مطالبه‌گری برای انتخاب وزیر زن به راه انداختند؛ اما در روزهای اخیر پس از گمانه‌زنی‌ها درخصوص معرفی «الهام امین‌زاده» برای وزارت علوم به این انتخاب واکنش منفی نشان داده و با آن مخالفت کردند.این رفتار برای چندمین بار ثابت کرد که اصلاح‌طلبان تنها و تنها به دنبال استفاده سیاسی از مطالبه حضور زنان در پست‌های کلان مدیریتی هستند.پیش از این و در جریان انتخاب شهردار برای پایتخت نیز، اصلاح‌طلبان با جنجال رسانه‌ای تاکید کردند که باید یک زن برای شهرداری تهران انتخاب شود؛ اما در نهایت شورای شهر اصلاح‌طلب تهران، محمد علی نجفی را برای مدیریت شهرداری پایتخت انتخاب کرد.
الهه کولایی که نامش در میان هفت گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران- و به عنوان تنها نامزد زن- قرار داشت، در اظهارات جداگانه صراحتاً اعلام کرد که حضورش صرفاً ویترینی و نمایشی بوده است.
مذاکره مجدد، امتیازگیری بیشتر
روزنامه اعتماد در ستون «نگاه دیپلماسی» در شماره دیروز خود به موضوع برجام و رویکرد ترامپ پرداخته است. در بخشی از این نوشتار آمده است: «شواهد و نشانه‌هايي حاكي از اين نيز وجود دارد كه دولت ترامپ بيش از پيش در حال تمركز بر اين است كه به جاي لغو برجام راهي براي مذاكره مجدد در مورد برخي عناصر آن، به ويژه نظارت سختگيرانه‌تر بر اجراي برجام و استفاده از كميسيون مشترك برجام براي اين منظور و وضعيت برنامه هسته‌اي ايران بعد از منقضي شدن اعتبار بخش‌هايي از برجام در ٢٠٢٥ و ٢٠٣٠ بيابد.»
این یادداشت نه تنها به این امر که ترامپ در پی خروج از برجام نیست بلکه به دنبال امتیاز‌گیری بیشتر است اذعان کرده بلکه در ادامه تاکید می‌کند که محدودیت‌های برجام بعد از 2025 نیز تمدید شود: «در اين رابطه از قول منابع ديپلماتيك گفته شده كه ‌آمريكا از اروپا خواسته كه محدوديت‌هاي برجام براي دوره بعد از ٢٠٢٥ تمديد شود.»
در این باره لازم به ذکر است که پیش از این بارها کیهان به این موضوع ‌اشاره کرده که هدف آمریکا از این رجزخوانی‌ها نه خروج از برجام بلکه امتیازگیری بیشتر از ایران است، اما در مقابل روزنامه‌های زنجیره‌ای با هوچی‌گری خاص خود، بارها و بارها منتقدان برجام را به هم سویی با دولت آمریکا متهم کرده! و تلاش کردند تا دولت آمریکا را متمایل به خروج از برجام نشان دهند.
رشد فقر محصول سیاست‌های دولت سازندگی است
«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت:«رشد فقر به ویژه فقر کمرشکن فاحشی که جامعه ما با آن روبه‌رو است در ظرف سه دهه گذشته (یعنی بعد از جنگ) به وجود آمده است. در این سه دهه شاهد سیاست‌هایی در حوزه اقتصادی بودیم که مسئول تمام بحران‌ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی است و مع‌الاسف این روند ادامه دارد».
راغفر پیش از این- ۵ شهریور ۹۶- در مصاحبه با روزنامه قانون گفته بود:«پدیده رانت و ثروت‌اندوزی در دوره بعد از جنگ تحمیلی به اوج خود رسید...در شرایط کنونی، بسیاری از وزرا در طول سال‌های بعد از جنگ تحمیلی بیشتر وارد قدرت اقتصادی شده‌اند؛ بنابراین گروهی به وسیله قدرت، مبادرت به ثروت‌اندوزی کرده‌اند. برای به‌دست آوردن این ثروت نیز از اطلاعات درون سیستم و مناسبت‌های درون ساختار استفاده کرده و شبکه‌ای از ائتلاف قدرت و ثروت به وجود آورده‌اند و منابع بزرگی را به سمت اقوام، دوستان و همفکران خود سوق داده‌اند.»
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و ممتاز جمهوری اسلامی مسئله ساده زیستی مسئولان آن و پرهیز از ‌اشراف منشی بوده است؛ اما متاسفانه این ویژگی با پایان دوران جنگ و استقرار دولت سازندگی مورد تضعیف برخی دیدگاه‌های ‌اشرافی‌منشانه قرار گرفت.این رویکرد ‌اشتباه بیش از هرکس متوجه مسئولین و خواص شد و برخی از مسئولین مسابقه تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی را آغاز کردند. در چنین فضایی بود که ماشین‌های لوکس زیر پای مسئولان قرار گرفت و سکونت در خانه‌های مجلل شمال شهر برای مسئولان رفته‌رفته عادی شد و گروهی از عناصر سابقاً انقلابی چرب و شیرین دنیا به‌شدت زیر زبانشان مزه کرد.
«حسین راغفر» همچنین در یادداشتی در روزنامه آرمان سیاست‌های اقتصادی دولت را موجب تشدید فقر در کشور عنوان کرد و نوشت: « آمارهای دولت می‌گوید جمعیت‌ زیادی در کشور مسکن مناسبی ندارند و این تعداد طبق آمار وزیر مسکن حدود 15 میلیون نفر هستند که در مناطق آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند. چگونه می‌شود در 4 سال برای 15 میلیون نفر مسکن مناسب تامین کرد؟ ضمن اینکه تا امروز حتی یک برنامه جامع و کاربردی ارائه نشده است که چنین اقدامی را چگونه می‌شود انجام داد. معتقدم این ادعایی بسیار بزرگ است و به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست که چه در چهار سال و چه حتی بیشتر بتوان، با تعاریفی که در منابع علمی وجود دارد فقر مطلق را ریشه‌کن کرد. اما حداقل انتظار ما و مردم این است که ‌اشکال عریان بی‎عدالتی که خود را در مصیبت‌های تاسف‌آور گروه‌هایی از جامعه نشان می‌دهد، به حداقل برسد. به نظر می‌رسد کسانی که درباره ریشه‌کن کردن فقر مطلق طی دو یا حتی چهار سال صحبت می‌کنند، توجیه نیستند و تصور درست و منطقی از این ماجرا ندارند و مسئله را اصلا ‌نشناخته‌اند.»