kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
واکنش رهبر میانمار به نسل‌کشی ارتش این کشور

سوچی: شاید با اقدامات ارتش علیه مسلمانان روهینگیا مخالف باشیم!

رهبر میانمار در جدیدترین واکنش خود نسبت به نسل‌کشی ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا اعلام کرد «شاید» با اقدامات ارتش مخالف باشد! وی در عین حال گفت حامی ارتش کشورش است که بیشترین جنایت‌ها علیه مسلمانان را مرتکب شده است.


«آنگ سان سوچی» رهبر میانمار روز سه‌شنبه  تحت فشارهای شدید و گسترده بین‌المللی سرانجام و پس از سکوتی طولانی در برابر جنایات کشورش علیه مسلمانان میانمار در اظهاراتی اعلام کرد «عاملان این خشونت‌ها طبق قانون مجازات می‌شوند.» اما تنها یک روز پس از این اظهارات وی به نوعی دیگر به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا واکنش نشان داد که این مسئله به معنای عدم اعتقاد وی به تلاش برای حل این مسئله برمی‌گردد. سوچی که برنده جایزه صلح نوبل هم هست، در نخستین سخنرانی خود در روز سه‌شنبه درباره بحران مسلمانان روهینگیا حاضر نشد به اتهامات مربوط به پاکسازی قومی توسط نیروهای امنیتی اشاره کند که این مسئله با واکنش «سرد» بین‌المللی روبه‌رو شده است.
اما روز چهارشنبه وی در مصاحبه با «رادیو آسیای آزاد» و در پاسخ به این سؤال که «آیا موضعش را در قبال ارتش ملایم و نرم کرده است؟» گفت: «ما موضع خود را تغییر نداده‌ایم. هدف ما از همان ابتدا دستیابی به آشتی ملی بوده است. ما هرگز خود ارتش را مورد انتقاد قرار نداده‌ایم ولی از اقدامات آن انتقاد کرده‌ایم. شاید با این نوع اقدامات ارتش مخالف باشیم.» این سخنان در حالی است که تصاویر منتشر شده به خوبی جنایت‌های هولناک ارتش و بوداییان افراطی میانمار را علیه مسلمانان نشان می‌دهد، مسئله‌ای که به عنوان یک «نسل‌کشی» مطرح شده است.
سوچی دروغ می‌گوید
اما در حالی که «سوچی» در سخنان روز سه‌شنبه خود منکر آتش‌سوزی روستاهای مسلمانان روهینگیا شد، ساکنین اردوگاه آوارگان روهینگیا در «کوتوپالونگ» واقع در بنگلادش، اظهارات وی درباره شرایط در ایالت بحران‌زده راخین را «دروغ» دانستند. یکی از ساکنان اردوگاه آوارگان در «کوتوپالونگ» به شبکه تلویزیونی «ای‌پی‌تی‌ان» گفت: «همه آنچه سوچی به مردمش و به جهانیان گفت، دروغ بود، اگر دروغ نیست به رسانه‌های جهان اجازه دهند به راخین بروند و با چشم خود ببینند که آیا مردم در آنجا شکنجه می شوند یا خوشحالند.» موج جدید خشونت‌ها در میانمار از 3 شهریورماه شروع شده است. برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که با آغاز موج جدید خشونت‌ها در استان راخین بیش از 421 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته‌اند و 4000 نفر به اشکال مختلف کشته
 شده‌اند.
سایر رویدادها
* ارتش انگلیس می‌گوید آموزش نظامی ارتش میانمار را به دلیل خشونت‌های صورت گرفته علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین متوقف کرده است.  
* مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور جلوگیری از نسل‌کشی، کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار را پاکسازی قومی دانست.
* نخست‌وزیر بنگلادش از میانمار خواست تا شرایط بازگشت ۴۲۰ هزار مسلمان روهینگیایی را که از خشونت‌ها در این کشور بودایی فرار کرده‌اند، فراهم کند.