kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
به یاد شهيد حسن‌ حيدرپور گشتي‌

حضوری مؤثر در مقاومت اسلامی و دفاع مقدس(حدیث دشت عشق)


حسن‌ حيدرپور گشتي‌ فرزند اسدالله‌ در سال‌ 1342 چشم به جهان گشود. او درست‌ در سالي‌ به‌ دنيا آمد كه‌ متولدين‌ اين‌ سال‌ و حتي‌ چند سال‌ قبل‌ و بعد از آن را بايد، جزو نسلي‌ دانست‌ كه‌ در جريان‌ انقلاب‌ و همچنين جنگ‌، حضوري‌ سازنده‌ و پررنگ‌ داشته‌اند. دوران‌ كودكي‌اش‌ را در كانون‌ گرم‌ خانواده‌ سپري‌ ساخت‌، تا اينكه‌ وارد مدرسه‌ شد و توانست‌ تا قبولي‌ پايه‌ سوم‌ راهنمايي‌ به‌ پيش‌ برود. شهيد حيدرپور دوره‌ راهنمايي‌ را در مدرسه‌ راهنمايي‌سيدالشهدا گشت‌ ‌گذراند كه‌ با انقلاب‌ و دستاوردهاي‌ آن‌ آشنايي‌ پيدا نمود. پس‌ از پيروزي ‌انقلاب‌، در 31 شهريور 1359 رژيم‌ بعث‌ عراق‌ با لغو يك‌‌جانبه‌ معاهده‌ 1975 الجزاير و با چراغ‌ سبز استكبار جهاني‌، دست‌ به‌ تهاجمي‌ همه‌‌جانبه‌ عليه‌ ايران‌ زد و ايران‌ با تهاجم‌ سراسري‌ رژيم‌ تا بن ‌دندان‌ مسلح‌ عراق‌ مواجه‌ گرديد.
در اين‌ ايام‌، شهيد حيدرپور با فرهنگ‌ «جبهه‌» و «شهادت‌» آشنا شد و خود را بسان‌ ديگر بچه‌‌هايي‌كه‌ از دور، شاهد اين‌ تجاوز آشكار دشمن‌ بعثي‌ بودند، آماده‌ نمود. ابتدا به عنوان‌ سربازي‌ از ارتش‌نيروي‌ زميني‌، مراحل‌ آموزشي‌ را طي‌ كرد و پس‌ از آن‌ به‌ لشكر 16 زرهي‌ قزوين‌ كه‌ به عنوان‌ يكي‌ از واحدهاي‌ قوي‌ ارتش‌ آن‌ دوره به‌ شمار مي‌رفت‌، پيوست‌.
ديري‌ نپائيد كه‌ از اين‌ لشكر به‌ منطقه ‌عملياتي‌ جنوب‌ كشور منتقل‌ گرديد و در اهواز مستقر شد. مدتي‌ در اهواز، در مبارزه‌ با متجاوزين‌ بعثي‌ كه‌ در آنوقت‌، بخشي‌ از خوزستان‌ را به‌‌اشغال‌ خود درآورده‌ بودند، بسر برد تا اينكه‌ سرانجام در بيست‌ و چهارم‌ شهريور 1363 بر اثر اصابت‌ تركش‌ گلوله‌ كاليبر مزدوران‌ بعثي‌، به‌ شهادت‌ رسيد و به‌ گلگون‌‌كفنان‌ تاريخ‌ پيوست‌. مزار اين‌ شهيد، در روستاي‌ كلفت‌ پايين‌ قرار دارد.