kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

آژانس ادعای رژیم صهیونیستی درباره مشکوک بودن سایت‌های ایران را رد کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعای رسانه صهیونیستی به نقل از مقامات این رژیم را درباره «سایت‌های مشکوک ایران» رد کرد.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعای روزنامه «هاآرتص» مبنی بر اینکه آژانس اطلاعاتی درباره سایت‌های مشکوک ایران دریافت کرده‌اما از بیشتر آنها هیچ بازدیدی نکرده را رد کرده است.
 طبق این گزارش، اسرائیلی‌ها مدعی هستند این اطلاعات را مقامات غربی در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار‌دادند اما آژانس با مشکوک بودن بیشتر این سایت‌هایی که در لیست آمده، موافق نیست.
 در واکنش به این گزارش، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن رد این گزارش تاکید کرده که «این گزارش (هاآرتص) کار مبتنی بر امور پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منعکس نمی‌کند».
 این سخنگو با ارسال ایمیل به شبکه «آی 24» رژیم صهیونیستی نوشت: «همانطور که مدیرکل یوکیا آمانو گفته است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام، دسترسی‌های مکمل بسیاری در ایران داشته است و قبل از هرگونه نتیجه گیری گسترده و کلی درخصوص ایران، به درخواست خود برای دسترسی به سایت‌ها و اماکن ادامه خواهد داد».
 وی افزود: «(بنا بر مفاد برجام) آژانس دسترسی‌های گسترده‌ای به اطلاعات و اماکن دارد و این موضوع، توانایی برای راستی آزمایی درباره استفاده مسالمت آمیز همه مواد هسته‌ای در کشور را به طرز گسترده‌ای افزایش می‌دهد».
 ادعای ترامپ: اگر نظارت‌های آژانس
 کافی نباشد از برجام خارج می‌شویم!
دونالد ترامپ در پیامی به کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در ادامه بدعهدی‌های مقامات آمریکایی در قبال ایران مدعی شد که اگر نظارت‌های آژانس به اندازه کافی شدید نباشد واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.
این ادعای ترامپ در حالی است که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در این نشست اذعان کرده که ایران هم اکنون تحت شدیدترین رژیم راستی آزمایی هسته‌ای قرار دارد.
آمانو در شصت و یکمین نشست سالانه آژانس گفت: از کنفرانس سال گذشته تا کنون ما به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام ادامه داده‌ایم. وی افزود: تعهداتی که ایران در چارچوب برجام به عهده گرفته است، درحال اجرا شدن است. ایران هم اکنون تحت شدیدترین رژیم راستی آزمایی هسته‌ای قرار دارد.
آمانو گفت: آژانس همچنین به راستی‌آزمایی عدم استفاده از مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران در قراردادهای امنیتی ادامه خواهد داد. آژانس به بررسی وجود مواد و اقدامات هسته‌ای اعلام نشده ادامه می‌دهد.
 تمام پروژه‌های هسته‌ای ایران
 زیر نظر آژانس قرار دارد
علی‌اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی نیز در نشست سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با بیان اینکه همه پروژه‌های هسته‌ای ایران تحت نظر آژانس قرار دارد، اظهار داشت: طرحی که برای توسعه نیروگاه اتمی بوشهر داریم با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌یابد.
وی تاکید کرد: تمام تمهیدات لازم برای امنیت و ایمنی تاسیسات هسته‌ای اندیشیده شده و مفاد اصول ایمنی هسته‌ای که به تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده، اجرا شده است.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: اعتقاد داریم که راه موثر برای جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی در این زمینه، این است که کشورهای عضو، مقررات ایمنی هسته‌ای را رعایت کنند و در سطح بین‌المللی به آن پایبند بمانند.
صالحی خاطرنشان کرد: تاکنون توانسته ایم به برنامه «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچکس» عمل کنیم.
وی تاکید کرد: هر گونه اقدام یا تدابیری برای تضعیف یا خنثی کردن شروط توافق هسته‌ای با هر بهانه و انگیزه سیاسی، موجب مخدوش شدن و به خطر افتادن این دستاورد تاریخی خواهد شد که زیان آن، نه تنها متوجه طرفهای این توافق بلکه کل جامعه بین‌المللی خواهد شد.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: رفتار خصمانه دولت آمریکا و تدابیر این کشور برای مخدوش کردن توافق هسته‌ای و جلوگیری از منتفع شدن ایران از توافق هسته‌ای، مغایر با روح و متن برجام است. ما همچنان اطمینان داریم که آژانس و مدیرکل آن در برابر چنین درخواستهای غیرقابل قبولی مقاومت خواهند کرد و به ایفای نقش نظارتی فنی خود بطور بی‌طرفانه ادامه خواهند داد و از اطلاعات حساس فنی و صنعتی به دست آمده از طریق بازرسی‌ها محافظت خواهند کرد.
 در صورت لغو برجام
احتمال لغو NPT هم وجود دارد
خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات فرانسوی که نامشان را ذکر نکرده، نوشت: «ایران به برجام پایبند است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این پایبندی را تائید می‌کند و اگر خلاف این باشد در این صورت ساختاری برای اعمال مجدد تحریم‌ها وجود دارد.»
این افراد همچنین گفته‌اند که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم قصد دارد به ترامپ در زمینه تضعیف و یا برهم زدن توافق هشدار دهد چرا که چنین اقدامی نه تنها می‌تواند به آتش‌افروزی در منطقه منجر شود بلکه کره‌شمالی را هم از مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود دور می‌کند. دیپلمات‌های فرانسوی معتقدند که چنین اقدامی می‌تواند آغازی بر پایان پیمان NPT باشد که از سال 1970 به منظور منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ایجاد شده است.
یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی که در روند مذاکرات 18 ماهه هسته‌ای حضور داشته است، نیز گفته: «همگی ما در نگرانی‌های آمریکا مبنی بر نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه شریکیم اما اگر مسایل را با هم قاطی کنیم در این صورت همه‌ چیز را از دست خواهیم داد.»
شکاف میان آمریکا و کشورهای اروپایی در زمینه برجام به حدی است که شبکه ان بی‌سی آمریکا هم در گزارشی نوشت که ادامه وعده‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای پاره کردن برجام احتمالاً به روابط میان آمریکا و همپیمانان کلیدی اروپایی این کشور آسیب می‌زند.