kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
شرکت فرودگاه‌های ایران:

پابرجایی تحریم‌‌ها مانع جذب سرمایه‌گذار خارجی شده است

مسئول روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت؛ این سازمان برای توسعه زیرساخت‌های هوایی خود از ژانویه 2016 یعنی زمان اجرای توافق هسته‌ای تاکنون نتوانسته‌ است هیچ توافقی را با شرکت‌های خارجی منعقد کند.



به گزارش فارس، خبرگزاری ترند با نقل این خبر از مسئول روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نوشت: پاسخ یدالله آقایی‌صائم به این پرسش که چه توافق‌هایی با سرمایه‌گذاران خارجی منعقد شده است، منفی بود؛ آقایی به خبرگزاری ترند گفت تنها مذاکرات برگزار شده است.
بر اساس این گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مسئول تضمین امنیت فعالیت‌ها، مدیریت، تعمیر و توسعه فرودگاه‌ها، سیستم‌های ناوبری هوایی و مدیریت ترافیک هوایی در ایران است. به همین دلیل این مقام ایرانی معتقد است که این کشور به جذب سرمایه‌گذاری برای برطرف کردن محدوده گسترده‌ای از نگرانی‌ها نظیر احداث فرودگاه‌ها و پایانه‌های جدید و توسعه سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی نیازمند است.سیستم هوایی ایران تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت که قرار بود با اجرای توافق هسته‌ای پایان یابد، با این حال یک سری از تحریم‌های آمریکا هنوز پابرجاست که مانع از انجام تراکنش‌ها با ایران به دلار می‌شود و تحریم‌های جدید آمریکا و همچنین تحریم‌های پس از اجرای توافق هسته‌ای، شرکت‌های خارجی را از نزدیک شدن به ایران باز می‌دارند.
در حال حاضر ایران در نظر دارد تا فرودگاه مهرآباد، امام خمینی، تبریز، مشهد، اصفهان، کرمان و شیراز را بیشتر از طریق سرمایه‌گذاری خارجی توسعه دهد. برای این منظور، به 3 میلیارد دلار نیاز است.
تعداد گردشگران خارجی که از ایران در سال مالی گذشته دیدار کرده‌اند، بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که نشان می‌دهد ایران یکی از مقاصد مسافرتی برجسته در جهان بوده است. در میان 20 سایت ثبت شده در فهرست جهانی هریتیج یونسکو، از ایران بارها به عنوان مقصد مسافرتی بسیار مورد بازدید قرار گرفته، نام برده شده است. ایران در نظر دارد تا سال 2025 سالانه 20 میلیون گردشگر جذب کند و بخش گردشگری خود را به 30 میلیارد دلار توسعه دهد.
گفتنی است پابرجا ماندن مشکلات پسابرجام به زیرساخت‌های صنعت هوایی منحصر نمی‌شود و خرید هواپیماهای نو هم به مشکل برخورده است. دولت یازدهم قبل از امضای توافق برجام وعده داد که تحریم‌ها برداشته شده و سرمایه‌های خارجی به کشور سرازیر خواهد شد. در ادامه برای موفق جلوه دادن توافق صورت گرفته، امتیازات بسیار جزئی به ایران داده شد که البته آن هم با پرداخت هزینه آن از سوی ایران صورت گرفت. یکی از این «دستاوردهای حداقلی» یا همان «شیرینی آدامسی» معروف، آمدن چند هواپیمای خارجی به کشور بود. اما در همان زمان منتقدان دلسوز پیش‌بینی کردند که این روند ادامه نخواهد یافت و امروز عاقبت آن وعده‌ها و نتیجه آن پیش‌بینی‌ها عیان گردیده است. نه تنها بر اساس گفته‌های مسئول روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، پابرجایی تحریم‌‌ها مانع جذب سرمایه‌گذار خارجی فرودگاه‌ها پس از توافق هسته‌ای شده است، که آمریکا همان شیرینی آدامسی را هم پس گرفته و ضمن افزایش چندباره تحریم‌ها، فروش هواپیما به ایران را هم ممنوع اعلام کرده است. حتی مدیران وزارت راه که پیش از این برای هواپیماهای وارداتی جشن می‌گرفتند، به بروز مشکل در ورود هواپیماها اذعان کرده و می‌گویند، از مقامات پنج کشور اروپایی خواسته‌ایم به دولت آمریکا فشار بیاورند تا مجوزهای لازم برای ورود هواپیما و قطعات مورد نیاز آنها را به ایران صادر کنند!