kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
براساس گفته‌های یک مسئول صادرات زعفران

امارات و اسپانیا در زعفران ایرانی تقلب می‌کنند


عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: امارات و اسپانیا در زعفران ایرانی تقلب می‌کنند و هلند به دنبال جایگزین کردن افغانستان به جای ایران در بازار جهانی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، فرهاد سحرخیز در یک نشست خبری با اعلام این خبر که زعفران ایران در جشنواره مواد غذایی بلژیک، جایزه خوش‌طعم‌ترین غذای جهان را از آن خود کرد اظهار داشت: زعفران و چای ایرانی از سوی 150کارشناس جایزه سه ستاره را از آن خود کردند.
وی با اظهار تاسف از تقلباتی که توسط برخی کشورها روی زعفران ایرانی انجام می‌شود، گفت: امارات سالانه 50 تن زعفران ایرانی وارد می‌کند، ولی جالب است که در آمار صادرات و خروجی این کشور 100 تن زعفران از امارات خارج می‌شود و اسپانیا هم با آنکه 70 تن زعفران از ایران وارد می‌کند، اما آمار صادرات این کشور 130 تن اعلام می‌شود، یعنی چیزی به نام شبه‌زعفران که ترکیبی از رنگ‌های خوراکی و ریشه زعفران است، را به عنوان زعفران ایرانی در دنیا می‌فروشند.
عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران درمورد تقلبات زعفران که حتی در داخل کشور هم اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت رنگ‌های شیمیایی خوراکی را با ریشه زعفران و زعفران سرگل خیس کرده، دم می‌کنند، تا سفیدی‌های ریشه رنگ قرمز را به خود بگیرد و بعد در بسته‌بندی زعفران اصل آن را می‌فروشند که این هم یک نوع تقلب سالم است.
سحرخیز اضافه کرد: اما متاسفانه در نوع دیگری از تقلب که برای سلامتی انسان هم مضر است، از رنگ‌های شیمیایی قالی و موادی به نام رنگ تارترازین صنعتی استفاده می‌کنند که ریشه سفید زعفران را با این رنگ‌ها ترکیب کرده و با نام زعفران اصلی می‌فروشند.
وی با انتقاد از سیستم نظارتی کشور بر سلامت و کیفیت محصولات خاطرنشان کرد: یک ایرادی که به واحدهای نظارتی ما وارد است این است که فقط واحدهای پروانه‌دار را کنترل می‌کنند و نظارت بر واحدهای غیرمجاز که برعهده بهداشت و تعزیرات است معلوم نیست به چه شیوه‌ای انجام می‌شود که به راحتی این اتفاقات می‌افتد.
وی قاچاق پیاز زعفران به افغانستان را یکی دیگر از مشکلات دانست و با اشاره به ورود هلندی‌ها برای کشت پیاز زعفران در زمین‌های بکر افغانستان گفت: برای اینکه ایران را از بازار زعفران حذف کنند، می‌خواهند افغانستان را جایگزین کنند و بدتر آنکه برخی از تجار افغانی به ایران آمده، زعفران ما را می‌خرند و در دنیا به نام زعفران افغانستان با کیفیت بالا می‌فروشند.