kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
کارشناسان مطرح کردند

استاندارد بهانه گرانی خودرو در سال 97


سازمان استاندارد در حالی خودروسازان را ملزم به رعایت برخی استانداردهای جدید کرده است که کارشناسان معتقدند با تحقق این امر، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «مردم باید بدانند که با اعمال استانداردهای جدید دیگر خبری از خودروی ارزان قیمت 20 تا 25 میلیون تومانی در بازار نخواهد بود و طبیعتا قیمت خودروها گران‌تر از این خواهد شد»؛ این سخنان مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه است که اعتقاد دارد با رعایت استانداردهای جدید سازمان ملی استاندارد از سوی خودروسازان و ارتقای کیفیت خودروها، گران شدن آنها حتمی است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته همواره همگام با توسعه خودروها، شرایط فروش مناسب و مقرون به صرفه برای مشتریان را فراهم می‌کنند و اساسا رعایت استانداردهای خودرو الزامی است اما گویا در ایران استانداردسازی جزو آپشن‌های خودرو به شمار می‌رود و بر روی قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود.
کارشناسان معتقدند با الزام رعایت استانداردهای خودرویی احتمالا قیمت خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت و بسیاری از خودروهای موجود در بازار قادر به پاس کردن استانداردها نخواهند بود و در نتیجه از بازار حذف می‌شوند که این امر موجب می‌شود تا مردم برای خرید خودرو بیشتر دچار مشکل شوند.
 نیره پیروزبخت رئیس‌سازمان ملی استاندارد ایران درباره اینکه برخی مسئولان خودروسازی عنوان کرده‌اند که برای رعایت استانداردهای 83 گانه خودروهای داخلی تا خرداد98 فرصت وجود دارد، گفت: این موضوع در زمان وزیر سابق صنعت در شورای سیاست گذاری استاندارد خودروها مطرح شد که آخرین مهلت برای تطبیق با استانداردهای جدید اول دی ماه 97 مقرر شد و هیچ‌گونه فرصت دیگری به خودروسازان داده نخواهد شد.
 در همین خصوص وحید مرندی مقدم معاون نظارت سازمان استاندارد با بیان اینکه خودروهای داخلی با تجهیز شدن به استانداردهای جدید احتمالا گران خواهند شد معتقد است: سیستم اضطراری پیشرفته خودرو و هشدار انحراف دو تکنولوژی مهم روز خودرو به حساب می‌آیند که تجهیز خودروها به این استانداردهای نوین،به گرانی بیشتر خودرو منجر می‌شود.
فرید زاوه کارشناس خودرو نیز درخصوص افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی در سال آینده اظهار کرد: رعایت استانداردهای جدید از الزامات صنعت خودرو کشور است و این اولین بار نیست که چنین تصمیمی اتخاذ شده است و سابق بر این نیز توقف تولید پیکان به همین دلیل صورت گرفت.
وی افزود: با لزوم رعایت استانداردهای جدید به طور طبیعی برخی از خودروها از بازار حذف خواهند شد و شرکت‌های خودروساز باید خلاء آنها را پر کنند و طبیعتا نزدیک‌ترین خودرو به لحاظ قیمتی جای آنها را خواهد گرفت.
این کارشناس خودرو بیان کرد: رعایت استانداردهای جدید موجب حذف خودروهای زیر 30 میلیون می‌شود و حدود 65 تا 70 درصد بازار خودرو خالی خواهد شد که این امر بازار این محصول را به چالش خواهد کشید.