kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
پس از بارها تکرار وعده‌های نافرجام

سیف وعده ارز تک‌نرخی را به زمان نامعلومی موکول کرد


رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهاراتی که کم‌کم صورت تمسخر کارشناسان و منتقدان به خود می‌گیرد، وعده تک‌نرخی شدن ارز را به زمان نامعلومی حواله کرد.
ولی‌اله سیف که 10 خرداد امسال در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته بود «تک‌نرخی کردن ارز یکی از برنامه‌های قطعی ما در سال جاری است» و «نرخ ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود» روز گذشته برای چندمین بار وعده تک‌نرخی شدن ارز را – این بار برای زمانی مبهم- به تعویق انداخت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم آغاز اجرای دو برنامه ‌اشتغال، در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان یکسان‌سازی نرخ ارز با توجه به اقدامات اخیری همچون حذف ارز مسافرتی و افزایش نرخ مبادله‌ای گفت: «به تدریج در حال حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم؛ البته من ‌اشاره کردم که این اقدام، در اوایل دولت دوازدهم صورت می‌گیرد؛ پس هنوز خیلی فرصت داریم»! گفتنی است، رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت یازدهم چندین بار وعده تک نرخی کردن نرخ ارز را داد، هم برای سال 93 و هم برای سال 94 و شش ماه پس از برجام؛ اما با گذشت زمان و رسیدن به موعد این وعده‌ها هیچ اتفاقی نیافتاد.
این اظهارات که از سوی دیگر مسئولان بانک مرکزی هم عنوان شده بود دیگر حالت تمسخر کارشناسان و منتقدان به خود گرفته و رئیس‌بانک مرکزی حتی زمان مشخصی را برای عمل به وعده‌های خود به کار نمی‌برد و از عبارت مبهم «اوایل دولت دوازدهم» استفاده می‌کند.
همین دست اظهارات بود که موجب شد کارشناسان وقعی برای گفته‌های بانک مرکزی قائل نشوند؛ چنان‌که پیش از این، نایب رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: «وعده‌‌هایی که از سوی بانک مرکزی در مورد تک نرخی کردن ارز داده می‌شود را نمی‌توان جدی گرفت.» و عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اعلام کرد شرایط و متغیرهای نظام تک قیمتی (برای نرخ ارز) در کشور فراهم نیست.»
از سوی دیگر سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با‌‌اشاره به ‌مشکلات مربوط به نقل و انتقالات ارزی و عدم ورود ساده پول نفت به کشور، گفت: قطعا تک نرخی کردن ارز بعد از مدتی با شکست روبه‌رو خواهد شد.
حسین صمصامی گفته است: «تک نرخی کردن ارز هنگامی عملیاتی می‌شود که بازار وجود داشته باشد و درآمد‌های ارزی کافی برای حمایت از نرخ تعیین شده داشته باشیم، اما در حال حاضر که درآمدهای نفتی به راحتی وارد کشور نمی‌شود و در واقع مبادلات ارزی ما با سایر کشورها با مشکل مواجه است، قطعا تک نرخی کردن ارز بعد از مدتی با شکست روبه رو خواهد شد.»
کاسپینی‌ها پای‌اشتباه خود بایستند!
گفتنی است ولی‌اله سیف در ادامه اظهاراتش در حاشیه مراسم آغاز اجرای دو برنامه ‌اشتغال، درباره اینکه اگر وی جای سپرده‌گذاران تعاونی‌های کاسپین بود، اکنون چه کاری انجام می‌داد، عنوان کرد که من هیچ وقت نمی‌رفتم در جایی که مجوزی از بانک مرکزی ندارد سپرده‌گذاری کنم!وی در مورد اینکه حال اگر سپرده‌گذاری کرده و در چنین وضعیتی قرار داشتید چه می‌کردید، گفت که اگر چنین ‌اشتباهی می‌کردم پای آن می‌ایستادم!
متأسفانه سیف عملا به سپرده‌گذاران پیام می‌دهد که بانک مرکزی جوابگوی همه اتفاقات پیش آمده در ماجرای کاسپین و موسسات زیرمجموعه آن نیست، در حالی که بر اساس اخبار و اسناد منتشر شده، بانک مرکزی برای موسسه کاسپین مجوز صادر کرده و نام این موسسه در پایگاه اینترنتی این بانک آمده بود. بر اساس این اسناد، حتی مدیران وقت بانک مرکزی از بالا رفتن تابلوی این موسه هم مطلع شده‌اند.
اینکه سیف گفته است سپرده‌گذاران باید پای ‌اشتباه خود بایستند حرف درستی است اما باید پرسید شما که مجوز داده‌اید نباید پای مجوزتان بایستید؟!
زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده داده شد که مشکلات پیش آمده پس از ماه‌ها کشمکش به پایان خواهد رسید اما بعد از انتخابات در شرایطی تعیین تکلیف بخشی از سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه موسسه کاسپین در دستور کار قرار گرفت و پس از کسر مبالغی پرداخت شد، اما ظاهرا پس از مدتی همان هم متوقف شده است.