kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
یک اقتصاددان:

ادعای خروج از رکود واقعی نیست

یک اقتصاددان گفت: بزرگ‌ترین مشکل کشور، رکود و بیکاری است و اینکه می‌گویند از رکود خارج شده‌ایم نادرست است.


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرتضی الله‌داد در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت اقتصاد کشور اظهار کرد: برای بخش خصوصی، آینده مرز مشخص نیست و دریافت تسهیلات ارزی آزمون و خطاست. سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار خارجی باید در صنعتی باشد که درآمد ارزی داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی بتواند نرخ ارز را پیش‌بینی کند، دریافت تسهیلات ارزی برای آن مناسب است اما اکنون با توجه به فناوری قدیمی و تولید کالا با قیمت تمام شده بالاتر، قدرت رقابت حتی با کشورهای همسایه را نداریم.
این اقتصاددان با یادآوری درخواست روسیه و قطر برای واردات کالای ایرانی به کشورهایشان افزود: کالاهای ما، قابل رقابت نبود. ما علاوه بر تولید کالاهای صادراتی باید زیرساخت‌های صادراتی هم ایجاد کنیم. ما درحالی که راهبرد توسعه صنعتی داشتیم اما به هیچ یک از بندهای آن عمل نکردیم و مشخص نیست کشور را به کدام سو می‌خواهیم ببریم.
الله‌داد درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور گفت: دولت نمی‌تواند در اقتصاد سیاست‌گذار باشد و دخالت کند اما برای گشایش خطوط اعتباری و فاینانس تعهد ندهد. دولت باید دست از دخالت در اقتصاد بردارد زیرا پول نفت وجود ندارد و این درآمد کاهش خواهد یافت و اشتباهاتش مشخص می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم 65 درصد تورم داشته‌ایم اما نرخ ارز 10 درصد افزایش یافته است. این مسئله موجب می‌شود که تولیدکننده به سمت واردات برود.
این اقتصاددان درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی هم گفت: درحالیکه هنوز زمینه‌ها برای گشایش خطوط اعتباری و سرمایه‌گذاری خارجی فراهم نشده، دولت به سمت تأمین مالی خارجی و فاینانس رفته است. البته فاینانس‌هایی هم که قرارداد آنها امضا شده، بیشتر برای صنایع نفتی و معادن به کار گرفته می‌شوند.
الله‌داد درباره ادعای دولت مبنی بر خروج ازرکود هم اظهار کرد: بزرگترین مشکل کشور رکود و بیکاری است و اینکه می‌گویند از رکود خارج شدیم نادرست است.