kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

صدور حکم بدوی قصاص برای متهم ردیف اول پرونده قتل«بنیتا»

سخنگوی قوه قضائیه گفت: متهم ردیف اول پرونده قتل بنیتا چند اتهام داشته است که یکی از آنها قتل عمد نفس است و برای وی حکم بدوی قصاص صادر شده است.


به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، در یکصدوهجدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکشنبه حکم پرونده بنیتا اعلام می‌شود، آیا حکم این پرونده صادر شده است، گفت: بله حکم صادر شده است؛ اما باید ابلاغ شود و قابل اعتراض است و به دادگاه تجدیدنظر می‌رود.
محسنی اژه‌ای افزود: اما چون متهم ردیف اول چند اتهام داشته است که یکی از آنها قتل عمد نفس است، حکم قصاص صادر شده است و شنیده‌ام برای سایر اتهام‌ها مجازات‌هایی مثل شلاق و تبعید صادر شده که آن هم قابل اعتراض است و باید منتظر حکم دادگاه تجدیدنظرخواهی باشیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا دادسرای جنایی برای متهم ردیف دوم پرونده بنیتا حکم تبرئه صادر کرده است، گفت: خواهش می‌کنم که در این موارد به واقعیت‌ها و مستندات توجه شود و صرفاً‌ احساسی مطالب بیان نشود. در پرونده بنیتا متهم ردیف دوم صرفاً از قتل عمد تبرئه شده است، چون قتل عمد او ثابت نشده است، اما این فرد در اتهامات دیگر محکوم شده است و برای او مجازات در نظر گرفته شده و کیفرخواست براساس آن به دادگاه رفته است. برای این فرد چندین اتهام دیگر وجود دارد و براساس آن کیفرخواست صادر شده و کیفرخواست‌های سنگین هم برای وی صادر شده است. در این موارد ممکن است چند نفر با هم مرتکب جرم شوند، اما یک نفر مرتکب قتل شده باشد.
سخنگوی قوه قضائیه اذعان کرد: من قضاوتی ندارم، اما می‌دانم این فرد از اتهام قتل عمد تبرئه شده است، اما به‌عنوان معاون در جرم محکوم شده است.
افزایش قتل‌های فجیع در سال 96
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه برخی موضوعات هستند که به آثار آن توجه نمی‌شود، اما آسایش و امنیت جامعه را مختل می‌کند، افزود: یکی از این موارد آثاری است که از فضای مجازی آرام‌آرام وارد جامعه شده و منتهی به وقوع جرم می‌شود. با کمال تأسف باید گفت که در سال ۹۶ قتل‌های فجیع در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و برخی از آزار‌های خانواده‌ها بیشتر شده است.
وی ادامه داد: البته همه آثار مربوط به فضای مجازی نیست؛ اما با نظر کارشناسان و نظر متخصصین و جامعه‌شناس‌ها این موضوع وجود دارد؛ لذا یکی از آثار سوء این موارد و جرایم فضای مجازی است که وقوع این جنایت‌ها در این فضا‌ها پخش می‌شود و ذهن مردم را درگیر می‌کند. البته موارد دیگری نیز مثل استعمال مواد مخدر بر افزایش این جنایت‌ها دخیل است.
کسی به خاطر صنف یا عقیده‌اش
 بازداشت نمی‌شود
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تعدادی از افراد که از صنف‌های مختلف بودند بازداشت شده‌اند و عوامل ضدانقلاب تلاش دارند که بگویند این بازداشت‌ها، مثل بازداشت فردی به نام «محمود بهشتی» صنفی بوده است، گفت: در مورد افرادی که بازداشت می‌شوند، صرفاً به‌خاطر صنف و یا حرفه آنها اصلاً نیست به خصوص فرهنگیان. اینکه می‌گویند یک خبرنگار یا یک فرد بهایی به‌خاطر حرفه‌اش یا به‌خاطر بهایی بودنش بازداشت شده، اصلاً صحیح نیست. چنانچه یک روزنامه‌نگار یا عکاس یا خبرنگار مرتکب جرمی ‌شود، بازداشت خواهد شد که این بازداشت به‌خاطر جرمی است که مرتکب شده است نه به‌خاطر حرفه، صنف و یا عقیده‌اش. کسی که از او اسم بردید، به‌خاطر موضوعات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده است.
محاکمه غیابی خاوری
اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگار‌ی مبنی بر اینکه آیا پرونده خاوری به‌صورت غیابی رسیدگی می‌شود، گفت: بله دادگاه برگزار می‌شود. ما همه تلاش خود را برای برگرداندن این فرد از طریق اینترپل انجام دادیم که نتیجه نداشت؛ حتی از طریق رسانه‌ها هم اعلام کردیم که وی بازگردد، اما این فرد بازنگشت و همین‌جا هم مجدداً اعلام می‌کنیم که اگر بیاید حتما به نفع او خواهد بود؛ چون اگر در دادگاه باشد می‌تواند از خود دفاع کند و اگر نباشد حکم او به‌صورت غیابی صادر می‌شود؛ لذا فکر می‌کنم دادگاه این فرد اواخر آبان ماه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: درصورتی که احکام صادر شده مرتبط با مسائل مالی باشد می‌توانیم در رابطه با اموال وی در داخل و یا خارج از کشور اقدام قانونی را انجام دهیم؛ اما اگر ایشان محکوم به حبس شود ممکن است نتوانیم حبس را اجرا کنیم.
رفع تصرف از 18 هزار هکتار زمین
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سؤالی درخصوص عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با زمین‌خواری و کوه‌خواری، گفت: بنا به گزارشی که اعلام کرده‌اند در ۲۰ استان از ۳۱ استان در ۶ ماهه نخست امسال ۱۸ هزار و ۲۴۷ هکتار زمین رفع تصرف شده است که از این مقدار دو هزار و ۹۶۹ هکتار مربوط به استان تهران است که عدد قابل توجهی است. در پرونده‌های موجود در این زمینه متهمان زیادی اعم از کارکنان دولت، غیر کارکنان دولت، افرادی که کار جعل را انجام داده یا رشوه گرفته‌اند شناسایی شده‌اند.
واکنش اژه‌ای به صحبت‌های وزیر اطلاعات درخصوص کانال‌ «آمدنیوز»
خبرنگاري از اژه‌ای پرسيد كه اواسط ماه گذشته وزير اطلاعات اعلام كرد كه به مرتبطين «سايت آمدنيوز» تذكر داده‌ایم؛ اين موضوع تداعي مي‌كند كه دسترسي به اين مرتبطين وجود دارد؛ سؤال اينجاست كه چطور به تذكر بسنده شده و آيا قوه قضاييه از دستگاه اطلاعاتي خواسته است كه به اين موضوع ورود كند يا خير كه وي پاسخ داد: خوب است اين سؤال را از جناب علوي بپرسيد نه محسني.
سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: درخصوص شبکه‌های مختلف تلگرامی که جریان‌های ضدانقلاب هم از داخل و هم از خارج با استفاده از آنها مرتکب جرائم سنگین می‌شوند، قوه قضاییه تلاش دارد و اقدام می‌کند و از دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت اطلاعات نیز در مقاطعی کمک گرفته‌شده و بعدها نیز گرفته می‌شود. اما درخصوص این سؤال که آیا دادستان بعد از این صحبت از آنها توضیح خواسته یا خیر اطلاع ندارم. اين نكته را عرض كنم کسانی که بعضاً با جریان‌های ضد انقلابِ خارج از كشور مرتبط هستند چه بسا واقعاً خبر نداشته باشند، تذکر به این دست افراد ایرادی ندارد؛ چون اين امكان هست كه فردي با شخصي مستقيم يا غیرمستقیم در ارتباط باشد ولي نداند كه ضدانقلاب است يا احیاناً با واسطه، خبرش را به شبكه ضدانقلابی می‌دهد كه اين محتمل است و ممكن است اينجا تذكر بدهند كه اين اطلاعاتي كه در اختيار فلان فرد می‌گذاری او با شبكه ضدانقلاب يا یک جاسوس در ارتباط است؛ اما اگر قِسم ديگري باشد، الآن اطلاع ندارم که دادستان اقدام کرده است یا خیر.
در پرونده حقوق‌های نجومی دولت
و دیوان محاسبات فردی را معرفی نکردند
اژه‌ای درخصوص مباحث مطرح شده پیرامون صدور کیفرخواست در پرونده حقوق‌های نجومی اظهار داشت: در پرونده حقوق‌های نجومی دولت چیزی را به قوه قضائیه اعلام نکرد و دیوان محاسبات نیز فردی را به قوه قضائیه معرفی نکرد. قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود پیدا کرده و افرادی را به عنوان مجرم شناسایی کرد.
سخنگوی قوه قضاییه به طرح سؤالی در این زمینه پرداخت و گفت: بنده سؤالی داشتم که هیچ‌کس این سؤال را پاسخ نداد و آن این است که کسانی که در دیوان محاسبات یا هرجای دیگر که عنوان شد که هیچ مشکل قانونی نداشتند آیا از تمام بانک‌ها و شرکت‌ها و بیمه‌هایی که پاداش پایان سال گرفتند، آنها سودده بوده‌اند؟ اگر سودده بودند‌اشکالی نداشته ولی اگر سودده نبودند حتماً‌اشکال دارد؛ ولی تا جایی که ما خبر داریم، همه این‌ها سودده نبودند و وقتی سودده نبودند، برداشتن این پاداش‌ها که برخی از آنها هم دویست میلیون و سیصد میلیون بوده، خلاف است.
آزار جنسی یک کودک توسط پدرش کذب است
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با ادعای نسرین ستوده در زمینه آزار جنسی یک کودک توسط پدرش، در زمان ملاقات و همچنین دستگیری مادربزرگ این کودک، گفت: در این زمینه با دادستان کرج صحبت کردم؛ ایشان گفت که مطالبی که به این نحو از قول این وکیل اعلام‌شده مطلقاً صحیح نیست و کذب محض است. از آنها خواستم که اگر کذب محض است ناقل این مطلب تحت تعقیب قرار گیرد و اعلام کردند که این کار را می‌کنیم.اژه‌ای یادآور شد: از آنها خواسته‌ام که دروغ به این بزرگی را که ذهن مردم را مشوش می‌کند و خلاف شرع و قانون است را پیگیری کنند.