kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
ناآرامی‌ها در میسوری آمریکا وارد روز سوم شد

سیاه‌پوستان سنت‌لوئیس خطاب به پلیس آمریکا:پیام ما روشن است؛ ما را نکشید

در سومین روز ناآرامی‌های سنت لوئیس آمریکا که به دلیل تبرئه پلیس قاتل و از سوی سیاه‌پوستان آغاز شده، خبر می‌رسد ده‌ها مخالف نژادپرستی دستگیر و شماری نیز زخمی شده‌اند.


«پیام ساده است:کشتار ما را متوقف کنید» این شعار معترضان به نژادپرستی در سنت لوئیس آمریکا طی سه روز گذشته بوده است. آمریکا روی بستری از آتش فشان‌های نیمه فعال قرار دارد که هر روز گدازه‌ها و زبانه‌های این آتش فشان‌ها از گوشه‌ای از این کشور بیرون می‌زند. برخی کارشناسان، نژادپرستی را بزرگترین بحران اجتماعی حاکم بر آمریکا می‌دانند که چند سالی است نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است. سیاهان دیگر خود را بخشی از جامعه آمریکا نمی‌دانند و بارها در اعتراضات خود پرچم آمریکا را به آتش کشیده یا لگد مال کرده‌اند. قتل سیاهپوستان نیز به دست پلیس در آمریکا به رویدادی روزمره تبدیل شده و تنش‌های نژادی که با تظاهرات ضدنژادپرستی همراه است نیز رو به گسترش دارد. نتایج تازه‌ترین سرشماری جمعیت در آمریکا که در سال 2016 صورت گرفت، نشان می‌دهد 14/5 درصد از مردم آمریکا (رقمی نزدیک به 47 میلیون نفر) سیاهپوست هستند. این در حالی است که رقمی بالغ بر 37/5 درصد از جمعیت زندانی‌های آمریکا را همین سیاهپوستان تشکیل می‌دهند! فعالان حقوق مدنی و هواداران حقوق بشر می‌گویند آمار نامتناسب قتل سیاهپوستان در آمریکا از تبعیض نژادی سازمان یافته و نهادینه شده در این کشور حکایت دارد. در ضمن پشتیبانی آشکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور از خشونت و وحشیگری پلیس به تنش‌های نژادی دامن می‌زند. همین امر نشان می‌دهد جامعه آمریکایی باید خود را برای دودستگی خطرناکی بین نژاد سیاه و سفید آماده کند.
اعتراضات در سنت لوئیس علیه تبرئه پلیس قاتل اما بار دیگر خشم و نفرت مردم بویژه سیاهپوستان را از خشونت و نژادپرستی پلیس‌های قاتل برانگیخته است. بر اساس گزارش‌ها اعتراضات در شب اول آرام بود اما مداخله پلیس آن را به خشونت کشاند و در این میان نیز معترضان به مغازه‌ها و اماکن عمومی یورش بردند. درگیری‌ها به بازداشت چندین معترض ختم شد. پلیس از بازداشت 33 نفر خبرداده و دست کم 11پلیس هم در درگیری با معترضان زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، پلیس سنت لوییس در اعتراضات ضدنژادپرستی روز شنبه این شهر بدون توجه به زمین خوردن یک زن سالخورده از روی او عبور کردند. این اقدام پلیس باعث واکنش تند برخی رسانه‌ها و کمپین‌های حقوق بشری شد.
 گفتنی است قاضی دادگاه میسوری روز جمعه با صدور حکمی، پلیس سفید پوستی را که یک سیاهپوست 24 ساله را به قتل رسانده است از اتهام قتل عمد درجه یک تبرئه کرد. افسر پلیس به قراردادن یک قبضه سلاح در خودرو مقتول متهم شده بود.
در سال 2016 هم دستگاه قضایی آمریکا افسران سفیدپوستی را که در ماجرای فلج شدن «فردی‌گری» و جان باختن او دخالت داشتند مجرم تشخیص نداد و آنان را رها کرد. پیش از آن نیز چندین پلیس قاتل به بهانه‌های مختلف از اتهام کشتار سیاهان تبرئه شدند. همه این اتفاقات سیاه‌پوستان این کشور را به خشم آورده و علیه نظام نژادپرست آمریکا که حالا با آمدن ترامپ، نژادپرست‌تر هم شده، به اعتراض واداشته است.