kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵

حماس دولت خود در غزه را منحل و مسئولیت را به دولت وفاق منتقل کرد

جنبش حماس دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده دولت خود را در نوار غزه منحل و با برگزاری انتخابات عمومی موافقت کرده است.

سرویس خارجی -

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه روز گذشته خود «انحلال کمیته اداری در نوار غزه» را رسما اعلام کرده و از دولت وفاق در رام‌الله (کرانه باختری) خواسته تا «برای برعهده گرفتن مسئولیت‌ها و ایفای فوری وظایف» خود به نوار غزه بیاید. در بیانیه حماس آمده: «این امر در راستای پاسخ به تلاش‌های مصر و تمایل فراوان این کشور برای برقراری آشتی بین فلسطینی‌ها و پایان‌دادن به شکاف و دودستگی صورت گرفته است.» در این بیانیه همچنین می‌خوانیم: «اعلام این امر در راستای پافشاری برای تحقق امید ملت فلسطین جهت برقراری وحدت ملی است.»
خبرگزاری فلسطینی «معا» اما در این باره نوشته که حماس در این بیانیه موافقت خود را با برگزاری انتخابات عمومی اعلام و بیان داشته که «آماده پاسخ به دعوت مصر برای گفت‌وگو با جنبش فتح درباره سازوکار اجرای توافقنامه قاهره صادره در سال 2011 میلادی و پیوست‌های آن و تشکیل دولت وحدت ملی در چارچوب گفت‌وگو با مشارکت همه گروه‌های فلسطینی هستیم». به این ترتیب حماس موافقت کرده تا «دولت وحدت ملی» در چارچوب مذاکراتی که همه گروه‌های سیاسی فلسطینی در آن مشارکت دارند براساس «توافق قاهره» تشکیل شود. حماس همچنین ابراز امیدواری کرده که «انحلال کمیته اجرایی غزه و برگزاری انتخابات عمومی راه‌حلی برای پایان دادن به دشمنی طولانی میان فتح و حماس باشد.» گفتنی است هیئت حماس به ریاست «یحیی السنوار» و «اسماعیل هنیه» از هفته گذشته در قاهره به سر می‌برد.
تاریخچه روابط فتح و حماس
در تابستان ۲۰۰۷ در جریان جنگ داخلی فلسطین، حماس وارد جنگ مسلحانه با سازمان فتح شد، مصر در سال 2011 تلاش‌هایی جهت امضای توافقنامه بین این دو گروه انجام داد، لیکن تا به‌حال تلاش‌ها برای آشتی دادن دو طرف و تشکیل یک دولت متحد در غزه و کرانه غربی نتیجه‌ای نداشت. شورای اداری حماس در غزه همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل اختلاف جنبش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین به شمار می‌رفته است.
واکنش جهاد اسلامی
جهاد اسلامی اما از لغو کمیته اداری توسط حماس در نوار غزه استقبال کرده و از رئیس ‌تشکیلات خودگردان خواست به اقدامات تنبیهی خود علیه این منطقه پایان دهد. «احمد المدلل» از اعضای ارشد جهاد اسلامی همچنین از فراهم شدن فرصت برای به نتیجه رسیدن تلاش‌های مصر در تحقق آشتی فلسطینی استقبال کرد.
«ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبرنگار کیهان با تایید این خبر اظهار داشت، «وجود کمیته اداری حماس در غزه یک نقص و مسئله اختلاف‌برانگیز میان فتح و حماس بود که با اعلام موافقت حماس برای انحلال این کمیته، مانع اصلی برای تحقق وحدت ملی برداشته شد و امید می‌رود که با این اقدام مسئله آشتی ملی فلسطینیان و تحقق دولت وحدت ملی به زودی محقق شود.»