kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵

اتمام حجت حیدر عبادی با جدایی‌طلبان کردستان: مداخله نظامی می‌کنیم

نخست‌وزیر عراق با نزدیک شدن به موعد برقراری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق اعلام کرده در صورت بروز هرگونه خشونت، در منطقه خودمختار کردستان عراق، مداخله نظامی می‌کند. عبادی خطاب به تجزیه‌طلبان کرد هم گفته، با آتش‌ بازی نکنند.


«حیدر عبادی» می‌گوید اگر همه‌پرسی منطقه خودمختار کردستان عراق به خشونت بیانجامد، بغداد آماده مداخله نظامی است.به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر عراق همچنین اعلام کرده همه‌پرسی که قرار است 25 سپتامبر (سوم مهر) برگزار شود، اوضاع را به شدت بحرانی می‌کند و به نقض حاکمیت عراق می‌انجامد. عبادی در بخشی از این اظهارات چنین موضع گرفت که برادرانه به رهبران کردستان می‌گوید برگزاری همه‌پرسی، امری خطرناک است.
نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت‌وگوی خود با آسوشیتدپرس، برگزاری همه‌پرسی را «بازی با آتش» خواند و گفت: «تمامی دستاوردهای شهروندان کرد عراقی، در معرض تهدید قرار دارد.»وی خطاب به سران منطقه خودمختار کردستان عراق هم گفت: «وقتی قانون اساسی عراق، مرزهای عراق و قانون عراق را به رسمیت نمی‌شناسید، چگونه می‌توانید از دیگر کشورها بخواهید چنین مواردی را (برای خودتان) به رسمیت بشناسند؟ این کار به معنی تناقض‌گویی است.»عبادی ادامه داد: «این کار تشویق دیگران به مداخله در امور داخلی عراق است و کار خطرناکی است. شهروندان کرد و غیرکرد در عراق مصیبت‌های ناشی از مداخلات بیگانگان در کشور را حس کرده‌اند. الآن هم همان کشورها اقدام به مداخله در امور عراق خواهند کرد.»
نخست‌وزیر عراق در ادامه به وجود مشکلات میان اربیل و بغداد این‌گونه اشاره کرد که: حل این مشکلات نباید در فضای توأم با جدایی‌طلبی پیگیری شود، زیرا چنین فضایی سبب افزایش منازعات می‌شود و اختلافات جدید وقتی در کنار اختلافات قدیم قرار بگیرد، راه‌حل را دشوارتر می‌کند. البته ما برای حل مشکل آمادگی داریم، ما در چارچوب قانون اساسی و در چارچوب وحدت ارضی کشور، باب گفت‌وگو را درباره همه چیز باز گذاشته و این موضوع را به آنان هم ابلاغ کرده‌ایم، در چارچوب قانون می‌توانند هر موضوعی را در گفت‌وگوها مطرح کنند. اما در این زمینه قانون اساسی وجود دارد ضمن اینکه باید به وحدت کشور و مردم عراق هم پایبند بود. قانون اساسی نیز در این زمینه شفاف است و در دو ماده به وضوح به این موضوع اشاره دارد، در یکی از این دو ماده می‌گوید، عراق کشور متحدی است و در ماده دیگر هرگونه مصوبه با نام قانون و هرگونه اقدام مخل وحدت کشور را حتی از طرف کردستان ممنوع می‌کند.
لغو سفر فواد معصوم به نیویورک
دفتر مطبوعاتی «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق هم اعلام کرده، معصوم با هدف (زمینه‌سازی) برای گفت‌وگوی سیاسی در عراق، سفرش به نیویورک را لغو کرده است. براساس این گزارش، معصوم که خود یک کرد است، حیدر عبادی را مأمور حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل کرده است.به گزارش فارس، معصوم همچنین خبر داده که یک طرح ابتکاری برای عبور از بحران همه‌پرسی جدایی، دارد: «براساس این طرح ابتکاری، کلیه رهبران سیاسی جهت برگزاری نشست‌های مستمر و جدی دستیابی به راهکارهای ملموس و فوری برای عبور از بحران جاری، دعوت خواهند شد. در این نشست‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک و رفع مشکلات و خطاهای صورت گرفته، تلاش می‌شود.»
اظهارات وزیر خارجه عراق
به گزارش ایسنا، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق هم اعلام کرد که قانون اساسی عراق به هیچ وجه، برگزاری همه‌پرسی (جدایی‌طلبانه) در منطقه خودمختار را قانونی نمی‌داند. وی گفت: «ماده نخست قانون اساسی عراق بر این نکته دلالت دارد که عراق کشوری یکپارچه و دارای تمامیت ارضی است و هرچیزی که تمامیت ارضی عراق و وحدت آن را خدشه‌دار کند، غیرقانونی است.»وی این را هم گفت که «جوامع کرد در پنج کشور سوریه، ترکیه، عراق، ایران و حتی روسیه حضور دارند و استقلال‌طلبی، امنیت عراق و منطقه عربی را تهدید می‌کند.»از سوی دیگر،
«نوری المالکی» معاون اول رئیس‎جمهور عراق خطاب به سفیر آمریکا در بغداد گفت که ما اجازه نمی‎دهیم اسرائیل دوم در شمال عراق شکل بگیرد. به گزارش شبکه خبری السومریه نیوز، نوری المالکی با تاکید بر ضرورت لغو همه‎پرسی برای جدایی کردستان از عراق یا تعویق آن اعلام کرد که برگزاری این همه پرسی «غیر قانونی» است. نخست‌وزیر سابق عراق گفت: «لغو همه پرسی یا تعویق آن ضروری است، زیرا غیر قانونی است و به نفع ملت عراق بویژه مردم کُرد نیست.» وی تصریح کرد: «این همه پرسی تبعات خطرناکی روی امنیت، حاکمیت و وحدت عراق بر جای خواهد گذاشت و از طرف‎های گفت‌وگو می‏‌خواهیم که بر اساس قانون اساسی که همگان به آن رای دادند، همه مشکلات بین بغداد و اربیل را حل کنند.» نوری المالکی از مسعود بارزانی رئیس‌منطقه کردستان عراق خواست تا به نظر مردم عراق و مواضع بین‌المللی در مخالفت با همه‌پرسی احترام بگذارد.