kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷

کوتاه از سراسر جهان


عربستان
العالم: حامیان و فعالان جنبش اعتراض‌آمیز در عربستان که پیش از این برای برگزاری جنبش 15 سپتامبر (جمعه گذشته) فراخوان داده بودند، روز بیست وسوم ماه جاری میلادی (اول مهر) را زمان جدید برگزاری جنبش اعلام کرده و فراخوان دادند. این در حالی است که روزهای اخیر مناطق مختلف عربستان از بیم جنبش اعتراض آمیز صحنه تدابیر امنیتی شدیدی بود. این گروه با صدور بیانیه درخصوص آماده‌باش امنیتی بی‌سابقه در مناطق مختلف کشور نیز اعلام کرده، «یا نهادهای امنیتی را از پا درمی‌آورند یا این نهادها نیز با آنان همراه خواهند شد.»
آلمان
دی ولت: سازمان اطلاعات داخلی آلمان از افزایش «چشمگیر» شمار تکفیری‌ها در این کشور خبر داده و در این باره ابراز نگرانی کرده است. آمارها نشان می‌دهد که شمار سلفی‌ها در آلمان به شدت در حال افزایش است. بر این اساس در ماه ژوئن تعداد سلفی‌ها در آلمان از مرز 10 هزار نفر گذشت. حالا نیز مجددا تعداد طرفداران این گروه در آلمان افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. سازمان‌های امنیتی آلمان به شدت نگران این مسئله هستند، چراکه بر این باورند سلفی‌گری به عنوان کشتزار مناسبی برای تروریسم محسوب می‌شود.
پاکستان
تسنیم: «بلاول بوتو زرداری»، فرزند «بی‌نظیر بوتو» با انتقاد از روند پیگیری پرونده قتل مادرش، پرویز مشرف را قاتل فراری وی معرفی کرد. وی تصریح کرد: «دادگاه در اقدامی عجیب افرادی را که به قتل مادرم اعتراف کرده بودند تبرئه کرده و دو پلیسی را که دخالت چندانی در پرونده نداشتند به 17 سال زندان محکوم کرده است.» رئیس‌حزب مردم افزود: «کسانی که دستور قتل مادرم را داده‌اند آزادانه در داخل و خارج از پاکستان زندگی می‌کنند، پرویز مشرف کسی بود که مسیر ترور مادرم را هموار کرد ولی اینک به دوبی‌گریخته و حاضر نیست به پاکستان بازگردد.»
الجزایر
القدس‌العربی: «نور‌الدین بوکروح» وزیر سابق و اندیشمند الجزایری در بیانیه‌ای که در سایت‌های خبری منتشر شده مردم الجزایر را به انجام یک «انقلاب ملی و مسالمت‌آمیز» با هدف «مخالفت با استمرار نظام حاکم» دعوت کرده است. بوکروح در سال 1995 برای انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر نامزد و از سال 2000 تا 2005 چندین منصب وزارتی در دوره ریاست‌جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه را عهده‌دار شد. این وزیر سابق الجزایری در بیانیه‌ خود آورده: «الجزایر در شرایط دشواری قرار دارد؛ یا ما را به سمت رهایی و نجات هدایت می‌کند و یا بر عکس به سمت آینده‌ای مبهم خواهیم رفت.»
آمریکا
دویچه وله: «مایک پومپئو»، رئیس‌سازمان سیا قصد دارد عملیات پهپادی را در نقاط مختلف جهان گسترش ‌دهد. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم از عملیات پهپادهای سیا پشتیبانی می‌کند ولی پنتاگون با سازمان سیا بر سر این موضوع اختلاف دارد. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به رغم مخالفت‌های پنتاگون، به دنبال کسب مجوز و اختیارات بیشتر برای افزایش عملیات مخفی پهپادی در افغانستان و دیگر مناطق جنگی جهان از جمله یمن و سومالی است. سازمان سیا تاکنون فقط مجوز برای عملیات‌های مخفی پهپادی علیه گروه القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی در مرزهای پاکستان را داشته است.
روسیه
آسوشیتدپرس: ژنرال «پیتر پاول»، رئیس‌کمیته نظامی ناتو گفته، مانورهای نظامی گسترده «زاپاد ۲۰۱۷» که اکنون با مشارکت روسیه و بلاروس برگزار می‌شود، مایه نگرانی است چرا که می‌توان به آنها به چشم «تدارکات جدی برای جنگ بزرگ» نگاه کرد. به گفته وی، این ائتلاف تلاش‌ها برای برقراری مجدد تماس‌های نظامی با روسیه را ارتقا داده تا از هرگونه پیامد ناخواسته و حوادث بالقوه حین این رزمایش پیشگیری کند. مانورهای نظامی زاپاد امسال عمدتا در بلاروس انجام می‌شود و تا ۲۰ سپتامبر(29 شهریور) ادامه دارد و با مشارکت ۵۵۰۰ نیروی روس و ۷۲۰۰ نیروی بلاروسی انجام می‌شود.