kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶

کمک‌های ایران در میان مسلمانان آواره میانمار توزیع شد



رئیس‌ سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: نخستین مرحله توزیع محموله کمک‌های بشردوستانه این جمعیت با هماهنگی و نظارت هلال احمر بنگلادش در میان مسلمانان روهینگیایی میانمار در اردوگاه‌های اوخیا،
تن کالی، کوتوبالانگو انجام شد.
به گزارش تسنیم، مرتضی سلیمی همزمان با توزیع این محموله کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در جنوب غربی بنگلادش و نزدیک مرز میانمار، اظهار داشت: این محموله شامل 40 تن اقلام دارویی، زیستی، بسته‌های غذایی شرایط اضطراری، چادر، زیرانداز، پتو، کلمن و انواع کنسرو بود که در میان مسلمانان روهینگیایی میانماری ساکن در اردوگاه‌های یاد شده توزیع شد.
وی گفت: مجموع محموله‌های کمک‌های بشردوستانه در نظر گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای مردم مسلمان روهینگیایی 160 تن اقلام غذایی، زیستی، دارویی و بهداشتی است که در چند مرحله و در روزهای آتی از طریق هوایی به این کشور ارسال خواهد شد.
به دنبال حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دستکم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگیایی نیز به بنگلادش‌گریختند و این موضوع بحران انسانی را به همراه داشته است.
وضعیت اسفناک پناهندگان میانماری
در اردوگاه‌های بنگلادش
به گزارش فارس، هاجر چنارانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به بیان مشاهدات خود از وضعیت پناهندگان میانماری در بنگلادش پرداخت.
خانم چنارانی نوشت: «آمده‌ایم تا فریاد مظلومان میانمار را به گوش جهانیان برسانیم».
چند روزی هست که در مرز بنگلادش و میانمار حضور دارم، در میان خیل عظیم زنان و کودکان و مردم مسلمانی که فقط به خاطر مسلمان بودن مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند و به اجبار از خانه و کاشانه خود رانده شده و برای نجات جان خود موطن خود را ترک کرده و مجبور به فرار شده‌اند، چند روزی هست که از نزدیک شاهد درد و رنج و عذاب طاقت‌فرسای این مردم مظلوم هستم. اگر بگویم جنایتی که در حق این مردم بی‌پناه رقم خورده است «پاکسازی قومی» می‌باشد کفایت عمق فاجعه را بیان نکرده‌ام چرا که از نزدیک دیدم و به روشنی درک کردم و دردمندانه حس نمودم که در میانمار یک «نسل‌کُشی وحشیانه و بی‌رحمانه» تمام عیار اتفاق افتاده است.
ضرورت اعزام صلح‌بانان سازمان ملل
به میانمار
در ادامه این یادداشت خاطرنشان شده است: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری «مظلومیت مسلمانان میانمار نیاز به صدای بلند دارد تا فریاد مظلومان میانمار به گوش جهانیان برسد» لذا به اینجا آمده‌ایم تا فریاد مظلومان میانمار را به گوش جهانیان برسانیم. قتل‌عام وحشیانه، کشتار بی‌رحمانه چند صدهزار نفر، ویرانی و به آتش کشیدن ده‌ها روستا و محل زندگی مردم بی‌دفاع میانمار حقایقی‌ است علنی و واضح و آنقدر گسترده که نیاز به اثبات نداشته و لازم است در اسرع وقت مجامع مسئول جهانی همچون دیده‌بان حقوق‌بشر، سازمان عفو بین‌الملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل واقعیت‌ها و حقایق و شواهد متعدد غیرقابل انکار این فاجعه انسانی را به سازمان ملل منعکس کنند، سازمان ملل نیز موظف است بر اساس قوانین حقوق بین‌الملل و فارغ از هرگونه تعلقات قومیتی و نژادی و وابستگی‌های دینی و مذهبی برای جلوگیری از این جنایت فاجعه‌آمیز به سرعت مداخله نموده و با طرح موضوع در شورای امنیت، صلح‌بانان سازمان ملل را به منطقه گسیل نماید تا امنیت و آرامش بار دیگر به میانمار بازگردد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این حداقل کاری ا‌ست که باید انجام شود، پس از آن تازه شروع کار است برای سازمان ملل و دولت‌های اسلامی و مجامع بین‌المللی؛ چرا که با وضعیت اسفناکی که در اردوگاه‌های پناهندگان میانماری در بنگلادش حاکم است و به وضوح مشاهده می‌شود، آنانی که از زیر رگبار گلوله‌ها و سر نیزه‌های نیروهای نظامی دولت خانم «آنگ سان سوشی» حاکم بی‌رحم میانمار نجات پیدا کرده‌اند، زخمی و بیمار و خسته، از شدت گرسنگی و تشنگی و نداشتن سرپناه و بهداشت مناسب، جان خود را از دست خواهند داد.
وی در یادداشت خود همچنین خاطرنشان کرد: این آخرین فریاد عدالت‌خواهی ما نخواهد بود چرا که تا توقف کامل هر گونه جنایت علیه انسان‌های بی‌گناه به مسیری که در آن گام نهاده‌ایم با قدرت و سرعت به پیش خواهیم رفت.