kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
مدیر مسئول کیهان بچه‌ها:

هنر عاشورایی، هنر زندگی است(اخبار ادبی و هنری)


یک هنرمند تصویرگر، کارتونیست و نویسنده گفت: هنر عاشورایی، هنر زندگی است و به زمان و مکان محدود نیست. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در تمامی شئون انسانی فرهنگ و به تبع آن هنر عاشورایی جایگاه دارد.
محمدحسین صلواتیان، مدیرمسئول کیهان بچه‌ها در گفت وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان اینکه هنر از دیدگاه اسلام دارای دو ساحت است، اظهار کرد: هنر دارای ساحت ملکی و ساحت ملکوتی است. وجه ملکی هنر به عالم محسوسات معطوف است و در ظاهر اثر تجلی پیدا می‌کند و وجه ملکوتی ، به فهم باطنی و دریافت‌های قلبی بر‌می‌گردد و باطن اثر هنری و معنا را رقم می‌زند.
وی ادامه داد: ظاهر اثر هنری با معیارهای زیباشناسی حسی مثل جلوه‌های بصری در آثار تجسمی و یا جلوه‌های سمعی در آثار شنیداری ارزیابی می‌شود. در آثار نقاشی و تصویرگری معیارهایی مثل طراحی، رنگ، فرم، ترکیب‌بندی، نور و سایه و... ملاک‌های بررسی هستند.
صلواتیان همچنین گفت: ملاک‌های ارزشیابی در وجه باطنی و محتوایی یک اثر هنری از نوع فراحسی است. درک موضوع، نحوه پرداخت به موضوع، جهت و میزان اثر‌بخشی، جاودانگی، عمق معرفت و... می‌تواند معیارهایی برای بررسی محتوایی یک اثر هنری باشد.
این تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان با ‌اشاره به اینکه عاشورا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی فرهنگ ماست، عنوان کرد: عاشورا به عنوان یک فرهنگ اثرگذار و هدایت‌گر و حیات‌بخش در تار‌و‌پود زندگی ما تنیده شده. ما هر نقطه قوت فرهنگی داریم از عاشوراست و هر آسیب و حفره فرهنگی که ما را مبتلا می‌کند به جهت دوری از عاشوراست.
وی سوگواره عاشورایی را تکاپویی ستودنی دانست و افزود: بدون شک محصولاتش تاثیرگذار بوده و راه‌های جدیدی را باز کرده است. هنر عاشورایی، هنر زندگی است. هنر سبک زندگی است. به زمان و مکان محدود نیست. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در تمامی شئون انسانی فرهنگ و به تبع آن هنر عاشورایی جایگاه دارد. راه نجات بشر امروز از بن بست‌ها، بحران‌ها، سرگشتگی‌ها و سرخوردگی‌ها فقط نسخه شفابخش فرهنگ عاشوراست. البته برای تبیین این مطلب فرصت مناسبی لازم است.
این نویسنده خاطرنشان کرد: هنر با خلاقیت زنده می‌ماند. اگر در طول 1400 سال هنر عاشورایی زنده مانده به دلیل نو‌آوری‌ها و خلاقیت‌های هنرمندان عاشورایی بوده. و این راه هرگز متوقف نمی‌شود. با یک نگاه اجمالی به قالب‌ها و محصولات هنر عاشورایی سی، چهل سال پیش و زمان حال کاملا مشهود است که توقفی وجود نداشته و این مدیون خلاقیت هنرمندان در عرصه فرهنگ و هنر عاشورایی است.
وی اظهار داشت: این سوگواره و تکاپوهایی از این دست جهاد فرهنگی است و حرکت تحول هنر عاشورایی را شتاب می‌دهد و عرصه‌های جدیدی را برای بروز و ظهور پدیده‌های نو باز می‌کند. از این فرصت باید بهره گرفت.