kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
نمایندگان مجلس تأکید کردند

ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نقض صریح متن برجام است

نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه فروش هواپیما به ایران در متن و پیوست برجام تصریح شده است،تاکید کردند: ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نقض صریح برجام است.


در هفته گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با تمدید تعلیق برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران به مدت 120 روز، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد. علاوه‌بر این مجلس نمایندگان آمریکا با متمم پیشنهادی یک قانونگذار جمهوری‌خواه برای منع فروش هواپیمای مسافربری به ایران موافقت کرد.
علاءالدین بروجردی رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه موافقت مجلس نمایندگان آمریکا درباره ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نقض صریح برجام است، اظهار داشت: باید اذعان کرد که فروش هواپیما به ایران در متن و پیوست برجام تصریح شده است.
به گزارش خانه ملت، بروجردی افزود: بر این اساس کشورهای دیگری که این سند را امضا کرده‌اند و همچنین شورای امنیت سازمان ملل نیز باید نسبت به این اقدام آمریکا اعتراض داشته باشند.
هیئت نظارت جدی تصمیم بگیرد
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس‌کمیته هسته‌ای و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تحریم ۷ شخص و شرکت ایرانی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و نیز مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش هواپیما به ایران اظهار داشت: قطعا تحریم‌های وزارت خزانه‌داری تحریم جدید محسوب می‌شود و جزء موارد نقض برجام است و مصوبه کنگره آمریکا درباره ممنوعیت فروش هواپیما نیز مخالف نص صریح برجام و ناقض این سند است.
ذوالنور درباره انتقادهای کارشناسان نسبت به نحوه عملکرد و واکنش هیئت نظارت بر برجام در موارد گذشته نقض توافق هسته‌ای، اظهار داشت: در برجام هزینه‌ای از کیسه ملت پرداخت شده و الان مردم باید بتوانند از منافع برجام استفاده کنند؛ تحریم‌های جدید هم منافع مردم را ضایع می‌کند.
وی افزود: بر این اساس، وظیفه هیئت نظارت بر اجرای برجام این است که به طور دقیق، جدی، شفاف، سریع و قاطع تصمیم بگیرد که حق مردم بیش از این ضایع نشود؛ چرا که این مطالبه افکار عمومی است و چهار سال وقت اصلی دولت به موضوع برجام گذشته و حتی مسائل منطقه نیز رها شد و در موضوع اقتصاد نیز همه منتظر برجام ماندند.
اعتماد به آمریکا
ساده‌انگاری است
محمدرضا رضایی‌کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس نیز با ‌اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها بار دیگر با تحریم‌هایشان نشان دادند که بسیار ساده‌انگاری است که ما بخواهیم به آنها اعتماد کنیم و  به آنها دل خوش کنیم.
وی افزود: ما مدت زیادی برای خرید هواپیما از آمریکایی‌ها وقت گذاشتیم اما درنهایت نیز این تلاش‌ها به هیچ نتیجه‌ا‌ی نرسید و بی‌ثمر ماند و بسیار ساده‌انگاری است که ما بخواهیم توافقی داشته باشیم.
اقدامات مذبوحانه آمریکا
همچنین اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید، اظهار داشت: آمریکا نمی‌خواهد به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد و خودش را مافوق و فراتر از معاهدات و تعهدات بین‌المللی و مسائل مختلف جهانی می‌داند.
رنجبرزاده افزود: اقدامات مذبوحانه آمریکا باید به گوش جهانیان برسد.