kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲

محرومیت‌های دینی در روستاهای قم!


استان‌های کشور هر کدام بنا به موقعیت اجتماعی- مذهبی و تاریخی به صفات و ویژگی‌هایی شهرت دارند و در این میان قم از بین همه آنها دارای سطح بالای گرایش به مذهب و رفتارهای دین‌مدارانه است.
به گواه تاریخ حضور موثر و مستمر علمای بزرگ در قم و ارتباط چهره به چهره و تنگاتنگشان با عموم مردم و قبل از این تدفین پیکر مطهر کریمه اهل بیت علیهم‌السلام در این شهر، رشد مضاعف فکری و دینی مردم این استان به ویژه شهر قم را نسبت به سایر شهرها و استان‌های کشور فراهم آورده است.
با این حال اما وضعیت سطح اطلاعات دینی- مذهبی بسیاری از روستاهای قم خوب نیست و حتی در برخی موارد گرایش‌های فرهنگی- مذهبی غلط در میان آنان به چشم می‌خورد!
شاید باورش برای مخاطبانی که تا به حال با نگاه دیگری نسبت به روستاهای قم می‌اندیشیدند سخت باشد اما به گواه مشاهده عینی نگارنده این فقر مذهبی- دینی و فرهنگی در بسیاری از روستاهای قم به وفور دیده می‌شود. معضلی که اگر در سایر استان‌ها دیده شود شاید چندان جای تعجب نداشته باشد، اما در استان قم که خود قلب پمپاژ معرفت دینی به کشور و جهان اسلام است پذیرفتنی نیست. فقط اندکی هم‌کلام شدن با این مردم خونگرم روستایی کافی است تا به عمق نیاز و علاقه و اشتیاق آنها برای حضور یک مبلغ دینی در روستایشان پی برد.
نبود مبلغ دینی در روستاها گاهی حتی در ایام تبلیغی رمضان و محرم و خالی بودن مساجد و هیئت‌ها در این ایام و از سوی دیگر دسترسی آسان به اینترنت با سرعت بالا در عمق این روستاها و دنیای عظیم مجازی که به فرموده رهبری پایگاهی شده برای جنگ نرم دشمن، مسلما زمینه ضربه‌های فرهنگی و به تبع آن اجتماعی عظیمی بر پیکره فکری- فرهنگی و اجتماعی مردم روستاها وارد خواهد کرد.
ضربه‌ای که ابتدا فرد و سپس خانواده و مسلما بعد از آن جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اگرچه این روزها حضور دانشجویان مومن و متدین در قالب اردوهای جهادی توانسته است نقش عمده‌ای در فقرزدایی فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت روستاییان داشته باشد اما جایگاهی که برای یک مبلغ دینی تعریف شده است هیچ‌گاه جز با حضور موثر خود او پر نخواهد شد.
بنابراین از مسئولین و گردانندگان سازمان تبلیغات اسلامی در قم انتظار می‌رود رسیدگی و توجه هرچه بیشتر به روستاییانی که علاوه بر کمبود امکانات رفاهی از لحاظ فرهنگی و مذهبی هم در محرومیت هستند را مورد توجه جدی قرار دهند.
قم- زهرا سلگی