kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
روحانی در دیدار با وزیر خارجه اتریش:

می‌توانیم در مدت توافق اولیه به نتیجه نهایی با 5+1 برسیم

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: معتقدیم اگر اراده کافی میان کشورهای 5+1 وجود داشته باشد می‌توان در همین مدت توافق اولیه به نتیجه نهایی دست پیدا کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در دیدار سباستین کورتس وزیر امور خارجه اتریش سابقه روابط دو ملت و دو کشور را سرمایه‌ای برای ارتقاء سطح همکاری‌ها و روابط دو کشور برشمرد و بر توسعه مناسبات همه جانبه ایران و اتریش تاکید کرد.
وی در این دیدار با اشاره به وجود استعدادهای فراوان برای گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: نباید تحریم‌های یک جانبه اتحادیه  اروپا، مانعی در روابط اقتصادی دو کشور باشد و این در حالی است که امروز شرایط ایران در موضوع هسته‌ای و گفت‌وگو با 5+1 نسبت به گذشته متفاوت است.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: جدای از نتیجه مذاکرات باید تبادلات مواد غذایی و دارویی با سهولت انجام شود، چرا که اعمال این‌گونه فشارها در حقیقت بر علیه مردم و بیماران در یک کشور بوده و با موازین حقوق بشری در تعارض است.
روحانی با بیان اینکه در شرایط کنونی که بسیاری از کشورها در حال رایزنی برای فعالیت و مشارکت اقتصادی در ایران هستند، موقعیت برای شرکت‌های اتریشی هم در این راستا فراهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با اتریش ندارد.
وی همچنین با اشاره به همکاری‌های ایران و اتریش در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: منطقه ما با معضلات و مشکلات فراوانی روبروست که تنها با گفت‌وگو و همکاری می‌توان آنها را کاهش داد و خوشبختانه ایران و اتریش در زمینه حل مسائل خاورمیانه از جمله موضوع سوریه نظر واحدی دارند.
روحانی با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 اظهار داشت: تهدید و تحریم راه‌‌حل مناسبی نیست و باید از طریق مذاکرات سیاسی اقدام شود و معتقدیم اگر در این زمینه اراده کافی میان کشورهای 5+1 وجود داشته باشد می‌توان در همین مدت توافق اولیه به نتیجه‌نهایی دست پیدا کرد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده و علاوه بر اینکه نمی‌خواهیم کشوری نسبت به فعالیت‌های ما نگران باشد، خواستار امتیاز اضافه‌ای نیز نیستیم، گفت: در چارچوب مقررات و حسن‌نیت طرفین، می‌توان به توافق نهایی رسید.
در ادامه سباستین کورتس وزیر امور خارجه اتریش نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان روابط ایران و اتریش را مثبت توصیف کرد و با اشاره به لزوم گسترش همکاری‌ها از جمله ارتقاء روابط دانشگاهی میان دو کشور گفت: علاقه فراوانی برای توسعه همکاری‌های دانشگاهی و اقتصادی میان دو کشور وجود داشته و دولت اتریش از گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.
دیدار روحانی با فرستاده ویژه نخست‌وزیر پاکستان
همچنین، رئیس‌جمهور در دیدار با سرتاج‌عزیز فرستاده ویژه نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به روابط دوستانه ایران و پاکستان گفت جمهوری اسلامی ایران امنیت و آرامش پاکستان را در راستای امنیت و آرامش خود می‌داند.
وی با بیان اینکه امنیت مرزهای ایران و پاکستان موضوعی بسیار حائز اهمیت برای دو کشور است، بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم در جهت رفع نگرانی‌ها در این خصوص تأکید کرد.
روحانی با اشاره به اینکه سطح روابط اقتصادی دو کشور در حال حاضر از جایگاه قابل قبولی برخوردار نیست و باید در راستای توسعه همکاری‌ها تلاش و برنامه‌ریزی شود، خاطر نشان کرد: زمینه‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌ها و روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان وجود دارد که این بسترها باید ایجاد و فعال شوند.
در ادامه سرتاج عزیز فرستاده ویژه نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ پیام کتبی نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان به روحانی به روابط خوب ایران و پاکستان و اشتراکات فرهنگی میان دو کشور اشاره و تصریح کرد: پتانسیل‌‌های فراوانی برای ارتقای روابط دو کشور وجود دارد که می‌توان از آنها در جهت گسترش مناسبات ایران و پاکستان استفاده کرد.
 دیدار با وزیر خارجه نیکاراگوئه
همچنین روز گذشته روحانی با ساموئل سانتوز لوپز، وزیر خارجه نیکاراگوئه، دیدار کرد. روحانی با استقبال از حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی در نیکاراگوئه گفت: باید اطلاعات کافی در خصوص زمینه های مناسبی که در نیکاراگوئه برای حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی وجود دارد، در اختیار آنان قرار گیرد. لوپز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان و مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود با مسئولان ایرانی خواستار توسعه روابط همه جانبه ایران و نیکاراگوئه شد. وی همچنین با تشریح زمینه‌های مناسب فعالیت سرمایه گذاران خارجی در نیکاراگوئه خواستار حضور شرکت ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور شد.