kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ولایتی:

کشورهای مسلمان با دولت میانمار قطع رابطه کنند


دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: کشورهای مسلمان با قطع روابط دیپلماتیک، تجاری و بازرگانی خود با دولت میانمار، مراتب همدردی و حمایت قاطع خویش را از مردم مظلوم، بی‌پناه و بی‌دفاع روهینگیا به عمل آورند.
علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پی جنایات اخیر دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد : در روزهای اخیر در برابر دیدگان جهانیان، مردمان مظلوم و محروم در جنوب شرقی آسیا، تنها به جرم مسلمان بودن مورد شدیدترین ظلم‌ها و بیرحمانه‌ترین رفتارها قرار گرفته‌اند. مشاهده چنین صحنه‎های غیرانسانی، خصوصاً برخوردهای ظالمانه با کودکان، زنان و سالخوردگان بی‌پناه و بی‌دفاع، وجدان هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.
این بیانیه می‌افزاید: طرح رژیم صهیونیستی برای پاک کردن چهره ظالم و کودک‌کش خویش و گسترش فرهنگ ظلم و ستم بر کودکان، سالخوردگان و انسانهای بی‌گناه با هماهنگی دولت میانمار، نشان از جنایتی دهشتناک و سازمان یافته علیه مسلمانان محروم روهینگیا دارد، این توطئه شوم و سازمان یافته صهیونیزم بین‌الملل، نسل‌کشی مسلمانان، سرکوب و کوچ اجباری، آوارگی و دربه‌دری، پاکسازی قومی و نژادی، قتل‌عام، کشتار و بی‌ثباتی منطقه‌ای را به دنبال دارد. درک صحیح از این توطئه حساب شده، مسئولیت همه نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، سازمان کنفرانس اسلامی و دولت‌های دیگر را بیش از پیش سنگین می‌کند. لذا لازم است برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی، ضمن تنبیه جنایتکاران، اقدامات عاجل و موثری به عمل آید.
در این بیانیه تاکید شده است: اینجانب ضمن محکوم کردن وقایع هولناک میانمار از کلیه شخصیت‌ها، نخبگان، گروه‌ها، احزاب، جریان‌ها و دولت‌های جهان اسلام و همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان دیدبان حقوق بشر می‌خواهم که با به کارگیری کلیه توانمندی‌ها، ابزارهای دیپلماسی عمومی و دولتی با فشار بر دولت میانمار از خسارات و جنایات بیشتر بر مسلمانان روهینگیا جلوگیری به عمل آورند و با اعزام هیئت‌های حقیقت‌یاب نسبت به رسیدگی فوری به وضع موجود این مردم مظلوم و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و سازمان‌دهی مطلوب به آوارگان، التیامی برای تسکین آلام آنان گردد و در صورت عدم همکاری دولت میانمار با طرح موضوع جنایات آنان در شورای امنیت و برگزاری جلسه فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک، تجاری و بازرگانی کشورهای مسلمان با دولت میانمار، مراتب همدردی و حمایت قاطع خویش را از مردم مظلوم، بی‌پناه و بی‌دفاع روهینگیا به عمل آورند.
رایزنی با بنگلادش
برای ارسال کمک‌های مردمی
به آوارگان میانماری
مصطفی محمدیون دبیرکل جمعیت هلال احمر از رایزنی با سفیر بنگلادش برای اعزام تیم‌های هلال احمر و ارسال کمک‌های مردمی به مسلمانان روهینگیایی میانمار خبر داد.
وی در مورد ارسال کمک‌های جمعیت هلال احمر ایران به مسلمانان روهینگیایی، اظهار کرد: برای این موضوع کارگروهی با حضور من، رئیس‌سازمان امداد و نجات و معاونت درمان و پشتیبانی تشکیل شد. ابتدا قرار بود از طریق میانمار کمک‌ها ارسال شود که دولت میانمار همکاری نکرد. پس از آن با سفیر بنگلادش صحبت کردیم و قول همکاری دادند.
دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود: در حال حاضر قرار است 40 تن مواد غذایی، پوشاک و... آماده و توسط هواپیما به محل استقرار آوارگان در بنگلادش ارسال شود. همراه با کمک‌های ارسالی دو تیم 3 یا 4 نفره درمانی و امداد و نجات نیز اعزام خواهند شد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گو با ایسنا عنوان کرد: در حال حاضر کاری که مد نظر رئیس‌جمهور بود صورت گرفته است و منتظر پاسخ سازمان هواپیمایی برای ارسال محموله اول هستیم. همچنین آمادگی لازم برای ارسال محموله دوم هم وجود دارد.
آمریکا و رژیم صهیونیستی
به دنبال ایجاد داعش جدید
در جنوب شرق آسیا هستند
ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ضمن محکومیت کشتار مسلمانان روهینگیا با تاکید بر اینکه میانمار یک منطقه گازی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این منطقه برای آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آنان تلاش می‌کنند به هر طریقی این منطقه را در دست بگیرند.
حسن بیگی با اشاره به کشتار مسلمانان در میانمار خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه کشتار مردم بیگناه میانمار با سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی زیر سلطه آمریکا مواجه شده است.
وی تصریح کرد: داعش امروز در خاورمیانه با شکست مضحکی مواجه شده است این شکست باعث شده که آمریکا بخواهد جبهه‌ای جدید را در جنوب شرق آسیا باز کند و داعش را به آن بخش منتقل کند، این اتفاق شرایط سختی را برای چین، مالزی، بنگلادش و اندونزی ایجاد می‌کند از این رو در مرحله اول این کشورها باید در مقابله با این مسئله بایستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با هر نوع ترور و تروریسم مخالف است، ایران مبارزه با تروریسم را جزو وظایف خود می‌داند و در این راستا این جنایات را محکوم می‌کند.
ملت‌ها و سران ۵۷ کشور اسلامی
باید به جنایت در میانمار
 واکنشی جدی نشان دهند
واحد بین‌الملل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز در واکنش به کشتار وحشیانه مسلمانان در میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر روز کودکان و خردسالان بی‌پناه به بدترین وجه ممکن شکنجه و کشته می‌شوند، انسان‌های بی‌پناه و مظلوم سوزانده می‌شوند؛ خانه‌هایشان را بر سرشان ویران می‌کنند. و مردم مسلمان به جرم مسلمان بودنشان در حال نابودی‌اند و جامعه جهانی به تماشای این حوادث نشسته است! و همچنان سازمان‌های حقوق بشر و ابر قدرت‌های داعیه دارِ حمایت از بشریت، گوش‌هایشان را کر کرده‌اند! اما هیچ تغییری در حال مردم روهینگیا بوجود نیامده و این سیلاب، مردم مظلوم و انسان‌های بی‌گناه زیادی را با خود می‌برد و داستان ادامه دارد.
در ادامه آمده است: این بی‌اعتنایی و سکوت بی‌رحمانه فاجعه عظیمی است. سازمان‌های حقوق بشر قاتل مردم میانمار هستند! و تمام کسانی که سکوت پیشه کرده‌اند دستشان به خون این مظلومان آغشته است.
این تشکل دانشجویی ادامه داد: محکوم کردن؛ برای این ظلم‌های دردناک کافی نیست. باید کاری کرد و حداقل کار ممکن، اعتراض به این جنایات وحشیانه است. اگر هنوز شرف و انسانیت باقی مانده باید فریادهایمان را به گوش تمام دنیا برسانیم. تمام ملت‌ها و سران 57 کشور اسلامی باید به این جنایت واکنشی جدی نشان دهند و اقداماتی دولتی صورت دهند. باید نیت و نقشه پلید حامیان دولت میانمار آشکار و به جهان بازگو شود. تمام ملت شریف و آزاده ایران و جهان را برای حمایت از مردم مظلوم و بی‌پناه میانمار دعوت می‌کنیم.
کشورهای اسلامی باید مجدانه
در حل بحران کشتار مسلمانان میانماربکوشند
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا نیز طی بیانیه‌ای نسبت به جنایت علیه مسلمانان میانمار واکنش نشان داد و بیان داشت: در محضر وجدان جهانی، پول و قدرت تبدیل به مشخصه‌های تصمیم‌گیر در سازمان‌ملل شده‌اند؛ نفوذ کلام، تحریک و لابی‌گری قدرت‌ها توانسته حقوق بشر، کرامت انسانی، همزیستی و تمام دست‌آوردهای گرانقدر بشری را تبدیل به کالاهایی کند که خرید و فروش آن در راهرو‌ها و اتاق‌های سازمان ملل ممکن است و چه رخدادی بهتر از سلاخی مسلمانان میانمار این شرایط ناگوار را پیش چشم ما نمایش می‌دهد؟ در کشوری که به دست برنده جایزه صلح نوبل اداره می‌شود، روستاهایی به آتش کشیده می‌شود، جان‌هایی گرفته می‌شود، خانواده‌هایی از هم می‌پاشند و در سکوت جهانی هزاران هزار انسان آواره می‌شوند.
همچنین در این بیانیه اظهار شده است: سکوت کر‌کننده‌ای که این گمان را تقویت می‌کند که برخلاف ادعا، انسان‌ها نه تنها در مقابل یکدیگر برابر نیستند، بلکه خون عده‌ای از دیگران رنگین‌تر و ارزش جان جمعی از دیگر انسان‌ها بالاتر است. ارزش‌ها گویی دوگانه است؛ ارزش جان‌هایی که در خیابان‌های اروپا قربانی جهالت کور می‌شوند بسیار پربهاتر از زندگی‌هایی است که در میانمار از بین می‌روند. برای یکی باید ‌اشک حسرت افشاند و مویه کرد، درحالی که برای دیگری نهایتاً به ابراز تأسفی بسنده کرد.
در این بیانیه تاکید شده است: میانمار هم‌اکنون و در همین لحظه به توجه جهانی احتیاج دارد. جان‌هایی فدا و انسان‌هایی قربانی گشتند اما هنوز فرصت نجات جان‌های دیگری و اسکان پناهجویان و تسکین دردهای لطمه‌دیدگان وجود دارد.
وزارت خارجه و مسئولان ایران
صدای مسلمانان میانمار باشند
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی نیز در بیانیه‌ای درباره جنایات اخیر علیه مسلمانان میانمار اعلام کرد: انتشار اخبار مجدد کشتار وحشیانه مسلمانان مظلوم میانمار در چند روز اخیر، دل هر فرد عدالت‌طلب و ظلم‌ستیز را در هر نقطه دنیا به درد آورده است. دولت میانمار با سلب حقوق شهروندی از قوم روهینگیا و با کمک به بودائیان افراطی در حال خلق هلوکاست مسلمانان و یک پاک‌سازی قومی و مذهبی هستند.
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: اینک از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی بالاخص وزارت امور خارجه انتظار می‌رود دست به اقداماتی فرای محکومیت‌های رسانه‌ای بزنند و درصدد توقف این وضع اسف‌بار برآیند و با ورود از جایگاه‌های حقوقی بین‌المللی و فشار بر دولت میانمار، باقیمانده مسلمانان روهینگیا از خطر نابودی نجات یابند و اینکه در سکوت جامعه جهانی صدای مظلومین بی‌صدا باشند.