kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
گاردین:

انگلیس با دور زدن معیارهای اعلامی خود فروش تسلیحات به رژیم‌های سرکوبگر عربی را شدت بخشید

روزنامه انگلیسی گاردین نوشته فروش تسلیحات جنگی انگلیسی به کشورهای ناقض حقوق بشر از انتخابات سراسری گذشته تاکنون 5 میلیارد پوند افزایش یافته است.

 سرویس خارجی-

 سیاست دولت انگلیس علی‌رغم ادعای‌های حقوق بشری خود همواره حمایت از دیکتاتورها بوده است. انگلیس بخصوص در منطقه غرب آسیا همواره در کنار دولت‌های مرتجع و در مقابل جنبش‌های مقاومت قرار داشته است. طی 2 سال گذشته و بخصوص بعد از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا دولت این کشور برای جبران آن حتی به دور زدن قوانین و معیارهای خود روآورده و با کشورهای عربی که «سرکوبگر» می‌داند، روابط خود را گسترده‌ترکرده است.
روزنامه «گاردین» در همین زمینه نوشته: «فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی انگلیس به کشورهایی با سابقه ضعیف حقوق بشر بر اساس معیارهای خود انگلیس، در دولت ترزا می 2 ‌برابر نسبت به قبل افزایش یافته است.» به نوشته این روزنامه، «طی 22 ماه گذشته بعد از اینکه حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری انگلیس پیروز شد، فروش تسلیحات به حکومت‌های سرکوبگر 5 میلیارد پوند افزایش یافته یا به عبارتی دو برابر شده است.» این افشاگری‌ها پیش از برپایی نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات و تجهیزات بین‌المللی لندن که کشورهایی شامل مصر، قطر، کنیا، بحرین و عربستان در  آن شرکت دارند، صورت می‌گیرد.
 بر اساس این گزارش، مخالفان فروش تسلیحات در انگلیس از دولت «می» می‌خواهند فروش سلاح به کشورهای عقب‌مانده‌ای مثل عربستان و امارات متحده را متوقف کند. آل سعود، مشتری تاریخی تسلیحات و تجهیزات نظامی انگلیس بوده‌ اما افزایش فروش تسلیحات به کشورهای دیگر نشان می‌دهد، دولت انگلیس به سیاست خود برای‌اشتغالزایی در صنعت دفاعی این کشور که 55 هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده، بیش از هر چیزی اهمیت می‌دهد.
مخالفان فروش تسلیحات در انگلیس همچنین هشدار داده‌اند بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) این کشور باز هم با افزایش چشمگیر فروش تسلیحات انگلیسی به کشورهایی با سابقه ضعیف حقوق بشر روبه‌رو خواهد شد.کمپین مخالف فروش تسلیحات در انگلیس نیز اعلام کرده «لندن به ظالم‌ترین و مستبدترین حکومت‌های جهان تسلیحات می‌فروشد و این نشان می‌دهد دولت انگلیس حمایت نظامی و سیاسی از این حکومت‌ها می‌کند.»