kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
اعتراض سراسری ملت ایران به جنایات رژیم میانمار

مردم برای کمک به مسلمانان میانمار اعلام آمادگی کردند

به دنبال جنایات وحشیانه رژیم میانمار علیه مسلمانان این کشور که با حمایت رژیم صهیونیستی، آمریکا و سکوت مجامع بین‌المللی صورت گرفته است مردم ایران با حضور در خیابان‌ها ضمن محکومیت شدید این جنایات آمادگی خود را برای کمک به مسلمانان میانمار اعلام کردند.


مقامات، چهره‌های سیاسی، اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی مردمی به همراه سایر ارگان‌ها و نهادهای سیاسی و نظامی کشورمان با صدور بیانیه‌هایی نسل‌کشی مسلمانان در میانمار را شدیدا محکوم کردند، موج محکومیت این جنایات در ایران و سایر نقاط جهان همچنان ادامه دارد .
علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکومیت کشتار مسلمانان در میانمار خواستار ورود هیئت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع شد و تاکید کرد: مشاهده تصاویر هولناک کشتار روزانه و سازمان یافته زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان بی‌پناه و بی‌دفاع، نشان از یک فاجعه جدید عظیم انسانی در عصر حاضر دارد. از آن فاجعه بارتر، سکوت مدعیان حقوق بشر و برخی دولتها و سازمان‌های بین‌المللی است که با بی‌تفاوتی نظاره گر این وقایع هولناک، نقض حقوق بشر و نسل‌کشی مسلمانان در میانمار می‌باشند.
وی ادامه داد: اینجانب کشتار و اخراج مسلمانان مظلوم میانمار را شدیداً محکوم نموده و بر مسئولیت دولت میانمار در قبال حوادث اخیر و ضرورت حمایت از اقلیت مسلمان این کشور تأکید می‌نمایم و مؤکدا خواستار ورود هیئت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و رسیدگی فوری به وضعیت موجود می‌باشم.
ظریف: خواستار اقدام فوری جامعه جهانی
نسبت به حوادث میانمار هستیم
وزیر خارجه کشورمان نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر ضرورت توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار تصریح کرد: جامعه بین‌الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت‌ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته‌های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.
 وی در این نامه تاکید کرد: انتظار می‌رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی‌های بین‌المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارایه کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می‌رسد و سازمان ملل می‌بایست فورا اقدام نماید.
وضعیت مسلمانان میانمار نمونه بارز قربانی شدن بیگناهان به دست افراط‌گرایان
غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در جلسه عالیرتبه سازمان ملل متحد با موضوع فرهنگ صلح که در سالن مجمع عمومی این سازمان برگزار شد، در سخنانی وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار را نمونه‌ای بارز دانست که در آن افراد بیگناه قربانی افراطی‌گری و عدم مدارا می‌شوند. وی خشونت‌های جاری علیه مسلمانان روهینگیا را به شدت محکوم کرد و خواستار توقف فوری این خشونت‌ها شد.
خوشرو گفت: در جریان این اتفاقات متاثرکننده، هزاران نفر جان خود را از دست داده و صدها هزار نفر ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند.
پیام مراجع تقلید
 در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار
پیش از این نیز مراجع عظام تقلید علوی‌گرگانی و نوری همدانی در پیامی کشتار بی‌رحمانه مسلمانان مظلوم میانمار را محکوم کردند.
در پیام آیت‌الله علوی گرگانی آمده است : جنایات متعدد و مکرری که در کشور میانمار رخ داده و کشتار و سوزاندن مسلمانان روهینگیا ، در ایام اخیر دل هر انسان با وجدانی را دردناک می‌کند.
وی ادامه داده است: اینگونه رفتار‌ها با هیچ معیار انسانی و فرهنگی مناسبت ندارد و لازم است هرچه سریعتر از طریق مجامع بین‌المللی جلوی آن گرفته شود.
آیت‌الله علوی گرگانی تأکید کرده است: اینجانب ضمن اعلام محکومیت این جنایات از مسئولین مملکتی و مخصوصا وزارت امور خارجه می‌خواهم که از مسیر دیپلماسی بین‌المللی و رایزنی، با کشور‌های غیرمتعهد هرچه سریعتر به این جنایات پایان داده شود و در صورت امکان مجلس شورای اسلامی نیز اقدامات لازم را از طریق مجالس کشور‌های اسلامی انجام دهد .
آیت‌الله نوری همدانی نیز در درس خارج فقه با ابراز تاسف از کشتار مردم مظلوم میانمار ،نسل کشی استکبار و ایادی آنان در کشورهای یمن و میانمار را محکوم کرد و از مسئولان خواست این موضوع را هر چه سریعتر پیگیری کنند.
وی افزود: امروز سران کشورهای اسلامی در قبال این جنایات و سکوت مدعیان حقوق بشر وظیفه سنگینی دارند.
پشت‌صحنه جنایات میانمار
 رژیم صهیونیستی قرار دارد
عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با ‌اشاره به نسل‌کشی مسلمانان در میانمار اظهار داشت: آنچه در میانمار می‌گذرد یک فاجعه بزرگ انسانی است که به‌صورت وحشیانه مسلمانان را می‌کشند و به آتش می‌کشند و آنها را آواره می‌کنند.
آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه قرآن به ما دستور می‌دهد که امت اسلام امت واحده هستند و نباید در برابر این فجایع آرام گرفت، افزود: خوشبختانه مسئولان نظام موضع بایسته در این زمینه را گرفته‌اند و انتظار می‌رود اقدامات عملی هم داشته باشند. علما و مراجع و جامعه مدرسین، این جنایات را محکوم می‌کنند و آنچه مایه شرمساری برای سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر است، سکوت آن‌هاست که در برابر این جنایات لب فروبسته‌اند. وی در گفت‌و‌گو با فارس بابیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی به نام حقوق بشر، دغدغه بشر ندارند، یادآور شد: آنها از سوی قدرت‌های استکباری مأموریت دارند و روشن است که پشت‌صحنه این جنایات، رژیم صهیونیستی قرار دارد و آنچه امروز انجام می‌شود به تحریک آن‌هاست، لذا این سازمان‌ها نیز در پی تأمین حقوق قدرت‌های استکباری هستند.
علمای اسلام در برابر نسل‌کشی مسلمانان میانمار سکوت نکنند
آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه جنایتکاران میانمار باید در دادگاه بین‌المللی محاکمه و مجازات شوند به لزوم مقابله با آنها اشاره کرد و افزود: نهادهای بین‌المللی، سازمان ملل و علمای جهان اسلام نباید در برابر این جنایت سکوت کنند و باید با قاطعیت با این نسل‌کشی برخورد شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این مسئله به همین کشتار مسلمانان در فلسطین و یمن نیز وجود دارد و این موضوع جنایت علیه بشریت است که هیچ توجیه،‌سیاسی،‌اعتقادی و اخلاقی برای آن وجود ندارد و چیزی جز جنایت و آدم‌کشی نیست.
وی با تاکید بر اینکه گرفتن حق حیات از انسان‌ها جرم بین‌المللی است یادآور شد: جمهوری اسلامی باید با قاطعیت این نسل‌کشی را محکوم کند و اقدامات لازم برای حمایت از مردم مظلوم میانمار را انجام دهد و حتی می‌توان برای جلوگیری از ادامه این جنایات با دولت میانمار نیز مذاکره کرد.
برای توقف فاجعه
 باید به حکومت میانمار فشار آورد
آیت‌الله فاضل گلپایگانی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با‌اشاره به نسل‌کشی مسلمانان در میانمار اظهار داشت: در اینکه یک ظلم آشکار علیه مسلمانان میانمار در حال اتفاق است جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و مسلمانانی که آبا و اجداد آنها در این سرزمین زندگی می‌کردند حق حیات و حق سکونت دارند و هیچ دلیلی ندارد یک حکومت آنها را با ذلت بکشد و آواره کند.
آیت‌الله فاضل گلپایگانی با بیان اینکه اگر دنیا بخواهد صادقانه عمل کند و برای حقوق بشر حرمت قائل باشد باید به مسئله مسلمانان میانمار رسیدگی شود، افزود: اکنون که دنیا چشم خود را بر روی این جنایات بسته است باید کشورهای مسلمان جلوی این جنایات را بگیرند و از طرفی به حکومت میانمار فشار بیاورند و از سوی دیگر وزارت امور خارجه کشورهای اسلامی در قبال حکومت میانمار اقدام کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با‌ اشاره به راهپیمایی و تظاهرات مسلمانان در حمایت از مردم مظلوم میانمار یادآور شد: باید از طریق مذاکره، کمک و رساندن پیام آنها به دنیا از مسلمانان میانمار حمایت کرد و کشورهای همجوار باید به آوارگان میانماری پناه بدهند. همه مسلمانان باید در قبال این بحران قیام کنند.
اعلام آمادگی سپاه پاسداران
برای کمک به مسلمانان میانمار
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایات علیه مسلمانان میانمار، رساندن فریاد مظلومیت مسلمانان روهینگیایی به جهانیان را رسالت خطیر امت اسلامی و نهادهای مؤثر بین‌المللی دانست.
در بخشی از این بیانیه آمده است: جنایات دهشتناک گروه‌های تندروی بودایی و ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی که از هفته گذشته با ورود به مرحله‌ای خطرناک، سرگذشت تلخ و ناگواری برای مسلمانان این کشور رقم زده است، حکایت از یک توطئه سازمان یافته ضد اسلامی دارد که در صورت عدم توقف و پایان پذیری منجر به ثبت یک نسل‌کشی بزرگ دیگر در تاریخ بشریت خواهد شد.
این بیانیه با تقبیح رفتارهای دوگانه داعیه داران حقوق بشر برابر حوادث درد آور در مناطق مختلف جهان و معنا دار دانستن اقدامات متناقض آنان آورده است: واکنش‌های بی‌تأثیر جهانی به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی و سکوت مرگ بار مجامع بین‌المللی حقوق بشری و عدم شکل‌گیری اجماع و جبهه‌ای مقتدر برای برخورد با عاملین و مسببین اینگونه جنایات، بحران عظیم بشریت امروز به شمار می‌رود.
این بیانیه در پایان با دعوت از اقشار و آحاد مختلف مردم مسلمان و انقلابی ایران و دیگر ملل اسلامی برای ایجاد یک اعتراض جهانی مؤثر علیه جنایات میانمار تأکید کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی از مسلمانان مظلوم میانمار و رساندن فریاد مظلومیت آنان به گوش جهانیان را مسئولیت تاریخی و اجتناب‌ناپذیر همه ملل و جوامع دانسته و با اعلام آمادگی برای هرگونه مشارکت و نقش‌پذیری در حمایت و کمک به آوارگان و آسیب‌دیدگان این جنایت از دولت محترم جمهوری اسلامی انتظار دارد در ادامه تلاش‌های جاری خود با فعال‌سازی ابزارهای دیپلماسی انقلابی، ظرفیت‌ها و اراده جامعه بین‌الملل و سایر کشورهای اسلامی برای چاره اندیشی و نجات مسلمانان روهینگیایی که غالب آنان از برادران و خواهران اهل تسنن هستند را به صحنه آورده و مانع انقراض انسانیت و رواج نوع جدیدی از تروریست علیه امت اسلامی شوند.
حمایت آمریکا، اسرائیل و انگلیس از دولت میانمار
از سوی دیگر حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی ابراز داشت: همین جنایاتی که در میانمار مشاهده می‌کنید نتیجه شوم حاکمیت سرمایه‌داران زالوصفت در عرصه سیاست جهان به تعبیر حضرت امام(ره) است.
وی گفت: چند روز پیش یکی از مسئولان رژیم منحوس اسرائیل گفته که ما از ارتش میانمار دفاع می‌کنیم که حتی بی‌آبروترین دولت‌های جهان نیز هیچ کدام نمی‌گویند ما دفاع می‌کنیم لااقل سکوت می‌کنند و گاهی نیز منافقانه محکوم می‌کنند اما رژیم‌اشغالگر قدس رسما می‌گوید ما دفاع می‌کنیم و ارتش میانمار باید این نسل‌کشی را انجام دهد و این خشونت به مصلحت است.
حجت‌الاسلام پناهیان افزود: معلوم است اگر مردم ما 40 سال است مرگ بر آمریکا و اسرائیل می‌گویند، چه مردم هوشمندی هستند چون می‌دانند ریشه همه فتنه‌ها کجاست چون اگر آمریکا، اسرائیل و انگلیس خبیث از میانمار حمایت نمی‌کردند، دولت میانمار جرأت نمی‌کرد این همه جنایت انجام دهد ضمن اینکه اینها حمایت‌های خود را اخیرا علنی کرده‌اند و همه اینها نشانه پاک نبودن عرصه سیاست است. وی ادامه داد: امیدواریم به برکت عید غدیر عرصه سیاست هر روز پاک‌تر شود.
گفتنی است آیت‌الله موحدی کرمانی خطیب جمعه تهران نیز درباره جنایات حکومت میانمار علیه مسلمانان اظهاراتی داشته است که در شماره امروز به آن پرداخته‌ایم.
راهپیمایی نمازگزاران در محکومیت جنایات میانمار
نمازگزاران در تهران و دیگر شهرهای کشور نیز همزمان با سالگرد قیام ۱۷ شهریور پس از اقامه نماز جمعه در راهپیمایی مردمی، ضمن محکوم کردن جنایات و کشتار مسلمانان در میانمار، حمایت خود را از آنها فریاد کردند.
به گزارش صدا و سیما، راهپیمایی تهرانی‌ها بعد از نماز جمعه از محل دانشگاه تهران تا میدان انقلاب برگزار شد. نمازگزاران در این حرکت سکوت مجامع بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال کشتار مسلمانان در میانمار را محکوم کردند.
در بیانیه پایانی این تظاهرات ضمن محکومیت جنایات ددمنشانه و وحشیانه بر علیه مسلمانان بی‌دفاع میانمار، تصریح شده است: جای تعجب است چگونه جهان اسلام در برابر این همه ظلم و جنایت سکوت کرده است چرا سران کشورهای اسلامی و علمای جهان اسلام در برابر مظلومیت این مسلمانان بی‌دفاع اقدام نمی‌کنند؟ مگر پیامبر اکرم(ص) نفرمود: کسی که صبح کند و به امور مسلمین همت نگمارد
مسلمان نیست.
همچنین نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، 103 تشکل بسیج‌ دانشجویی دانشگاه‌های کشور، سازمان بسیج مستضعفین، فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، اساتید دانشگاه امام صادق(ع)، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و صد کانون قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور با صدور بیانیه‌های جداگانه کشتار مسلمان میانمار را لکه ننگی بر پیشانی مدعیان دروغین حقوق بشر دانسته و خواستار رسیدگی فوری به اوضاع مسلمانان مظلوم میانمار از سوی هیئت‌های حقیقت‌یاب سازمان ملل شدند.