kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دیروز : حضور زنان در ورزشگاه‌ها دغدغه مردم نیست/امروز : مایه شرمساری و مشکل اصلی کشور!


سرویس سیاسی-
در حالی که روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در سال 1385 حضور زنان در ورزشگاه‌ها را دغدغه کمتر از یک درصد مردم ایران خوانده و خواستار اولویت بندی مشکلات و رسیدگی به آنها شده بود این روزنامه در شماره روز پنجشنبه به شدت از عدم حضور زنان در استادیوم آزادی در بازی ایران و سوریه انتقاد کرد!
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «به دنبال مقصر» ضمن اعتراض به عدم حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات نوشت: «حصر آزادی در بازی میان ایران و سوریه هم شکسته نشد و مستطیل سبز همچنان برای نیمی از جمعیت ایران ممنوع‌التصویر است».
روزنامه زنجیره‌ای قانون نیز در شماره روز پنجشنبه خود عدم حضور زنان در بازی ایران و سوریه در ورزشگاه را مایه شرمساری خوانده و نوشت «درست در همان دقايقي كه بانوان ايراني پشت درب اصلي ورزشگاه ايستاده بودند، برخي از نمايندگان مجلس در ورزشگاه نشسته بودند و بازي را تماشا مي‌كردند. طيبه سياوشي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي يكي از اين افراد بود. او پس از تماشاي اين ديدار عنوان كرد: «من برای اولین باراست که در مملکت خودم به ورزشگاه آزادی مي‌آيم و می‌توانم یک بازی فوتبال را از نزدیک ببینم. می‌توانیم اعتراف کنیم که خانم‌ها می‌توانند این مطالبه را داشته باشند. این مطالبه‌ای است که می‌تواند به راحتی در بین خودمان حل شود. ما در ورزش‌های دیگر مانند والیبال و بسکتبال نیز این مطالبه را با تفکیک کردن حل کردیم. اگر مشکل ورود خانواده‌ها به ورزشگاه حل شود، بسیاری از مشکلات فدراسیون فوتبال نیز حل می‌شود»
فارغ از اینکه حضور بانوان در استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی فوتبال و ... نیازمند پیش زمینه‌هایی است که همگان اذعان دارند که به وجود نیامده است مدعیان اصلاحات در اوایل دولت نهم و زمانی که رئیس‌جمهور وقت خواستار حضور زنان در ورزشگاه شده بود از مخالفان اصلی این دستور بودند.
به عنوان نمونه روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره 7 اردیبهشت سال 1385 خود در این زمینه نوشته بود «... بعضی ایرادهای شکلی بر این دستور می‌بینیم که احتمالا در ذهن عده‌ای از مخاطبان روزنامه نیز وجود دارد، یکی از این ایرادها، میزان اولویت این دستور می‌باشد... بدون اغراق می‌توان گفت کم اهمیت‌ترین خواسته اصلاح‌طلبان نیز در مقایسه با دستور اخیر رئیس‌جمهور، از اولویت بیشتری برخوردار بود».
آفتاب یزد در ادامه دومین‌اشکال بر دستور رئیس‌جمهور وقت را بی‌توجهی به دیدگاه کارشناسان مستقل اجتماعی، مذهبی و سیاسی خوانده بود.»
این روزنامه مدعی اصلاحات در پایان نتیجه گرفته بود «می‌توان به قاطعیت ادعا کرد که دستور اخیر حتی دغدغه یک درصد جمعیت کشور نبوده است و از این جهت سرگرم ساختن جامعه به آن و مشغول سازی سیاست مداران و شخصیت‌های ذی نفوذ به آن به هیچ وجه مصلحت نیست».
حال می‌توان سؤال کرد اگر حضور و یا عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها دغدغه حتی یک درصد مردم نیست و باید مشکلات مردم را اولویت‌بندی کرد چرا مدعیان اصلاحات و حامیان دولت که خود امروز در مصدر امور هستند مشکلات مردم را اولویت بندی و در حل آنان نمی‌کوشند؟!
تلاش برای تحریف همدلانه امام!
انتشار جلد سوم خاطرات ابراهیم یزدی دبیر کل گروهک منحله نهضت آزادی که به تازگی درگذشته است در روزهای گذشته محل نزاع برخی افراد و جریان‌های سیاسی شده است.
روزنامه شرق در گزارشی نوشت «تکليف جلد سوم کتاب خاطرات شادروان ابراهيم يزدي هنوز هم بعد از درگذشتش روشن نيست. معاون پژوهشي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني به‌تازگي از ايرادات ١٥گانه اين مؤسسه به جلد سوم خاطرات يزدي سخن گفته است.»
محمدجواد مظفر، مدير انتشارات کوير که ناشر خاطرات يزدي است، به «شرق» گفته است: «با دستور آقاي سيدحسن خميني، قرار است در هفته آينده با مسئولان مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام جلسه‌اي برگزار کنيم تا مسئله را با مشارکت و همدلي و به طور دوستانه حل کنيم».
فارغ از اینکه در کتاب خاطرات ابراهیم یزدی درباره امام و رابطه او با بنیانگذار انقلاب چه آمده است نکته قابل تامل آنجا است که موسسه تنظیم و نشر آثار امام به اذعان مسئولین این موسسه قانونا موظف به بررسی کتاب‌هایی است که به امام مربوط می‌شود و یا استنادات و انتساباتی به بنیانگذار انقلاب شده است، تحریف امام به هیچ وجه نمی‌تواند با همدلی و به صورت دوستانه برطرف شود و ایرادات 15 گانه بایستی قانونا پیش از انتشار برطرف شوند.
هر چند آمریکا به برجام پایبند نیست ولی ما وضعیت بهتری داریم!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به اظهارات اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل پرداخت که گفته است «پایبندی تکنیکی ایران به برجام برای ادامه پایبندی آمریکا به این توافق کافی نیست... توافق هسته‌ای نمی‌تواند در انزوا بررسی شود و برعکس دشمنی ایران با آمریکا و رفتارش در خاورمیانه در محاسبات آمریکا برای تأیید یا رد پایبندی ایران به برجام مدنظر قرار می‌گیرد».
نویسنده در ادامه ضمن تحلیل اظهارات نیلی‌هیلی نتیجه گرفته است «ایران اکنون، به‌رغم یک دولت تندرو در واشنگتن، در موقعیت بهتری نسبت به دوره قبل از برجام قرار دارد. اکنون، مخالفت قدرت‌های جهانی با لغو برجام مانع شکل‌گیری جبهه واحد قدرت‌های بزرگ و کوچک علیه ایران خواهد شد».
روی دیگر سکه تحلیل روزنامه شرق آن است که هر چند پایبندی آمریکا به برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و آنان پایبندی ایران به برجام را کافی نمی‌دانند ولی این خود موفقیت بزرگی برای دولت روحانی محسوب می‌شود!
بر اساس آنچه دولت بارها از آن سخن گفته قرار بود در همان روز نخست اجرای برجام و حتی پیش از آن با امضای برجام کلیه تحریم‌ها برداشته شود ولی پس از اجرایی شدن برجام همه روزه تحریم‌های جدیدی از سوی دولت آمریکا علیه ایران وضع شده است و حال با این اوصاف که برجام نتیجه تحقیقا صفر برای ایران داشته است روزنامه‌های زنجیره‌ای همچون گذشته به دنبال بزک کردن آن هستند!
 می‌توانیم شکایت کنیم!
«داوود هرمیداس باوند» در گفت‌و‌گو با روزنامه آرمان اظهار داشت: «در صورت تخطی آمریکا از برجام، ایران می‌تواند به مراجع بین‌المللی شکایت کند».
این فعال مدعی اصلاح‌طلبی نقض برجام توسط آمریکا را یک احتمال دانسته است که ممکن است در آینده رخ دهد، این در حالی است که به اذعان مقامات ارشد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده، آمریکا تاکنون به دفعات متن و روح برجام را به صورت فاحش نقض کرده است.
از سوی دیگر، علت عدم اعتراض رسمی ایران به نقض برجام، وجود بند ۳۷ یا همان «مکانیزم ماشه» در متن برجام است که در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت تحریم‌هایی که به صورت نیم بند نیز تعلیق شده، علیه ایران باز می‌گردد!
متن ضعیف برجام به‌گونه‌ای تنظیم شده که طرف مقابل تعهدات را نقض می‌کند ولی اگر دولت ایران اعتراض کند در نهایت قطعنامه‌های شورای امنیت که به طور مشروط لغو شده دوباره علیه کشورمان باز می‌گردد! این بخشی از متن «فتح الفتوح برجام»! است.
مصوبه‌ای که باعث رونق نخواهد شد
روزنامه قانون در یادداشتی به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در کاهش سود بانکی به سپرده‌ها پرداخته و نوشت: هرج و مرج در ميزان پرداخت نرخ سود سپرده‌ها در بانك‌ها، به يكي از بزرگ‌ترين معضلات براي نظام مالي و پولي كشور و مهم‌تر از آن اقتصاد ملي ايران تبديل شده است.
در این یادداشت آمده است: تمام دستوراتي كه به‌خصوص در چهار سال گذشته به اجرا در آمده، نشان مي‌دهد كه تفكر تيم اقتصادي كه كاهش تورم را باعث كاهش نرخ سود بانكي مي‌دانسته، به‌طوركامل شكست خورده است.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: پرداخت سود بالا از سوي بانك‌ها به سپرده‌ها، به‌طورحتم افزايش نرخ تسهيلات بانكي به بنگاه‌هاي توليدي را همراه دارد و با توجه به شرايط فعلي در كاهش نرخ تورم سالانه، تنگناي شديدي در سرمايه‌گذاري بخش توليدي كشور به وجود آورده كه نتيجه آن چالش‌هاي بسيار با اهميتي است كه بر سر راه تحرك و پيشرفت اقتصادي كشور ايجاد شده است. سود بانكي فعلي هيچ تناسبي با بازده بخش مولد و تورم در اقتصاد كشور ندارد و يك مانع مهم بر سر راه رشد سرمايه‌گذاري و دستيابي به رشد اقتصادي پايدار در كشور است. با اجراي مصوبه فعلي، رونق به بخش توليدي كشور باز نخواهد گشت؛ چرا كه اين فرآيند در بلندمدت باعث كاهش منابع بانك‌ها خواهد شد.
سودای قیمت 4 هزار تومانی در سر دلار!
روزنامه وقایع اتفاقیه در صفحه اقتصاد خود در گزارشی با عنوان «سوداي قيمت 4000 توماني در سر دلار» نوشت: «ين‌ روزها خبري از تک‌نرخي‌شدن ارز به گوش نمي‌رسد. گويي همه دغدغه بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار به سمت ساماندهي نرخ سود سپرده‌ها و حتي تسهيلات متمرکز شده و حالا سياست پرحاشيه تک‌نرخي ‌شدن با همه مزايايي که دارد، به کلي به فراموشي سپرده شده است. بازار ارز که با اجراي طرح کاهش نرخ سود بانکي، حسابي زير سايه اين تحولات رفته، حالا چند وقتي است که به گفته فعالان بازار با سيل عظيمي از خريداران مواجه شده و قيمت ارزها همچنان بالا مي‌رود.... با چنین فاز جديدي که حالا ارزها را دستمايه تصميم نظام بانکي کرده و دلار را حتي فراتر از سه هزار و 800 تومان هم پيش برده».
این روزنامه در ادامه به نقل از یک استاد اقتصاد نوشت: «بهتر بود ابتدا نرخ ارز يکسان‌سازي مي‌شد و بعد نرخ سود بانکي کاهش مي‌يافت، گفت: اين فرصت در گذشته فراهم بود ولي انجام نشد...»
انتقاد این روزنامه اصلاح‌طلب از عدم اجرایی شدن سیاست تک نرخی شدن ارز از سوی دولت و افزایش نگران‌کننده قیمت ارز طی روزهای گذشته در حالی است که پیش از این دولت ادعا کرده بود می‌خواهد برای شفافیت اقتصادی قیمت ارز را تک نرخی کند، اما بانک مرکزی ارز را 3 نرخی کرده بود!.
حمايت از روحاني منوط به عمل به وعده‌ها است
مرتضي حاجي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد حمایت از روحانی را منوط به عمل رئیس‌جمهور به وعده‌ها دانست!
وی گفت : حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني با شناخت از مشي سياسي او بوده است و تا زماني كه رييس‌جمهور از وعده‌هايش به مردم عدول نكرده است، بايد از او حمايت كرد.
حاجی ادامه داد : همه فعالان سياسي هم بايد او را ياري كنند تا به وعده‌هايش عمل كند. اين حمايت تا جايي است كه دولت در مسير شعارها، اهداف و برنامه‌هايش پيش مي‌رود. آنجايي كه آقاي روحاني از شعارهايش عدول كند، باب نقد بسته نخواهد بود. عجله نبايد كرد چرا كه هنوز جوهر حكم آقاي روحاني خشك نشده است. انتقاد در شرايطي كه دولت هنوز كارش را شروع نكرده، منصفانه و عاقلانه نيست و به نفع كشور نيز نخواهد بود.
گفتنی است در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از گروه‌ها، شخصیت‌ها و همچنین نامزدهای انتخابات نسبت به عمل نکردن رئیس‌جمهور به وعده‌های خود انتقاد داشتند و رئیس‌جمهور در پاسخ این وعده‌ها را کتمان کرده و به سادگی گفت نگفته‌ام!
از سوی دیگر اینکه جوهر حکم روحانی خشک نشده است نیز استدلال درستی نیست چرا که روحانی در چهارساله دوم دوره مسئولیت خود قرار دارد و وعده‌های گذشته و حال بایستی از او مطالبه شود.