kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
گزارش خبری کیهان

نسل‌کشی مسلمانان میانمار را همه محکوم کردند غیر از آمریکا


سرویس خارجی-
در حالی که وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا دل همه جهانیان را به درد آورده و موجب خشم و تظاهرات بی‌سابقه‌ای در کشورهای مختلف جهان شده، کاخ سفید در بیانیه‌ای «منفعلانه» و بدون محکوم کردن این جنایات هولناک  اعلام کرد «ترامپ وضعیت میانمار را در نظر دارد!»
مردم در سراسر دنیا از آسیا و اروپا گرفته تا آفریقا و آمریکا نسل‌کشی مسلمانان میانمار از سوی ارتش و بودائیان این کشور را هم‌صدا محکوم می‌کنند. اتحاد کم‌سابقه‌ای علیه این جنایات ایجاد شده و رهبران کمتر کشوری می‌توانند علیه آن موضعی نگیرند. در اتریش مردم مقابل ساختمان سازمان ملل تجمع و کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کردند. تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و سردادن شعارهایی خشم خود را از جنایات مقامات و نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان بی‌دفاع ابراز داشتند و خواستار توجه جامعه جهانی و مجامع حقوق بشری برای توقف کشتار مسلمانان میانمار شدند. یک روهینگیا میانماری نیز در این مراسم سخنانی ایراد و از همبستگی مسلمانان تشکر کرد.
مسلمانان فیلیپینی نیز روز جمعه در حمایت از مسلمانان مظلوم میانمار، در مقابل سفارتخانه میانمار در مانیل تظاهرات کردند. رهبر مسلمانان فیلیپین در این تظاهرات گفت: «سکوت کردن به مثابه خیانت است. دولت میانمار مرتکب بی‌عدالتی‌های زیادی می‌شود.» صدها تن از مسلمانان ساکن واشنگتن نیز، در اعتراض به قتل عام مسلمانان روهینگیا، در مقابل سفارت میانمار در واشنگتن تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با حمل دست‌نوشته‌هایی کشتار بی‌رحمانه اقلیت مسلمان روهینگیا به دست نیروهای امنیتی, ارتش و بوداییان میانمار را محکوم کردند و خواستار پایان دادن به کشتار مسلمانان این کشور شدند. تجمع‌کنندگان همچنین خطاب به دیپلمات‌های میانماری که در حال رفتن به داخل سفارت بودند، فریاد می‌زدند «شرمت باد، شرمت باد.»
هزاران نفر مسلمانان پاکستان، بنگلادش، تونس، اندونزی، افغانستان و... نیز همزمان تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از مسلمانان میانمار برگزار کردند و «سوچی» رهبر این کشور که دارنده جایزه صلح نوبل هم هست! را «قاتل» و «جنایتکار» خطاب کردند.
شما را تنها نمی‌گذاریم
«احمد الطیب» شیخ الازهر مصر اما روز جمعه اعلام کرد که الازهر تحرکات انسانی را برای توقف کشتار مسلمانان میانمار رهبری خواهد کرد. شیخ الازهر در بیانیه‌ای در مورد «درد و رنج مسلمانان میانمار» اعلام کرد: «ما به برادرانمان در میانمار می‌گوییم که در مقابل تجاوز وحشیانه مقاومت کنید ما همراه شما هستیم و شما را تنها نمی‌گذاریم.» به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ الازهر با بیان اینکه «همه معاهدات و منشورهای بین‌المللی حمایت از حقوق بشر بی‌ارزش شده است.» از سازمان‌های بین‌المللی و انجمن‌های حقوق بشر خواستار مجازات عاملان این جنایت‌ها و محاکمه آنها به عنوان «جنایتکار جنگی» شد و گفت: «اگر این شهروندان که در معرض کشتار جمعی قرار دارند، از پیروان ادیانی غیر از دین اسلام بودند، نهادهای جهانی موضعی متفاوت اتخاذ می‌کردند.»
فلسطین
همچنین «اسماعیل هنیه» رئیس‌ دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خواستار توقف نسل‌کشی مسلمانان روهینگا شد و بر همبستگی ملت فلسطین با آنان تاکید کرد.در چند روز اخیر تجمع‌ها و تظاهرات‌هایی در نوار غزه به نشانه همبستگی با مسلمانان روهینگا و محکومیت جنایات ارتش میانمار علیه آنان برگزار شده است. در بحرین،  مالزی، عراق، ایران و کشورهای دیگر نیز تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده‌ای برای اعلام همبستگی با مسلمانان میانمار برگزار شده است.در این میان اما خبر رسیده که ‎سخنگوی کاخ سفید حاضر به محکومیت زبانی این جنایات هم نشده است. سارا سندرز تنها گفته رئیس‌جمهور آمریکا از گزارش‌ها درباره کشتار مسلمانان در میانمار اطلاع دارد. سخنگوی کاخ سفید که در نشست خبری کاخ سفید سخن می‌گفت در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره گزارش‌های مربوط به کشتار مسلمانان در میانمار گفت: «من می‌دانم که رئیس‌جمهور از این گزارش‌ها مطلع است اما نمی‌دانم که گفت‌وگوی خاصی با کسی در این زمینه داشته است یا خیر. ما وضعیت موجود را زیر نظر داریم.»
فرار 270 هزار روهینگیایی
گفتنی است ارتش میانمار از 25 اوت (3شهریور) جاری تاکنون جنایت‌های زیادی علیه مسلمانان شمال اقلیم آراکان مرتکب شده و به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، شمار مسلمانان جان باخته تا این لحظه از مرز 1000 نفر گذشته و نزدیک به 270 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش‌گریخته‌اند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
نظامیان و بودائیان افراطی میانمار اما در جنایتی جدید اجساد سلاخی شده و سوزانده شده مسلمانان را با قرار ‌دادن در کیسه به داخل رودخانه‌ها رها می‌کنند. روهینگیایی‌ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می‌دانند. براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده‌ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت‌ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده‌اند. کشتار مسلمانان میانماری در حالی صورت می‌گیرد که رهبر این کشور یعنی  «آنگ سان سو چی» که تحت حمایت آمریکا جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است وقوع این جنایات را از اساس انکار کرده است.
حرکت خودجوش مسلمانان
 به سمت میانمار
شماری از اتباع مسلمان کشورهای مختلف اما برای درگیری با ارتش میانمار داوطلبانه به سمت این کشور حرکت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور و بنابر اعلام برخی منابع محلی بنگلادش، در پی نسل کشی مسلمانان روهینگیایی در میانمار، شماری از اتباع مسلمان که گفته می‌شود از بنگلادش، مالزی، هند و پاکستان هستند برای دفاع از مسلمانان روهینگیایی به سمت مرز میانمار حرکت کرده‌اند تا با ارتش این کشور درگیر شوند.