kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
کرملین هشدار داد

تحریم بیشتر کره شمالی یعنی آغاز یک فاجعه نظامی و انسانی


مقام‌های روسی می‌گویند اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی نه تنها راه‌حل بحران
شبه جزیره کره نیست بلکه می‌تواند به یک فاجعه نظامی و انسانی منجر شود.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته در سخنانی نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی هشدار داده و گفته، «سیاست اعمال تحریم علیه کره‌شمالی می‌تواند به فاجعه‌ای نظامی و یا بحران انسانی برای کره شمالی منجر شود و این موضوعی مهم است که باید به آن توجه شود.» وی در ادامه از جامعه جهانی خواست تا «تمامی طرف‌های درگیر در این مسئله را به گفت‌وگو» فراخوانند و در عین حال از «آمادگی مسکو برای میانجی‌گری» خبر داد، اقدامی که می‌تواند راه را برای گفت‌وگو باز کند.
آمریکا و متحدانش از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند تا روز دوشنبه دوباره در‌باره پیش‌نویس قطعنامه مربوط به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی رای‌گیری کند. نشست هفته گذشته شورای امنیت برای تحریم کره‌شمالی به خاطر آزمایش بمب هیدروژنی، بی‌نتیجه پایان یافت.
خبرگزاری رویترز، اما اعلام کرده آمریکا از شورای امنیت خواسته تا تحریم نفتی را علیه کره شمالی اعمال کند، صادرات منسوجات این کشور را ممنوع کرده و مانع از استخدام نیروی کار کره شمالی در کشورهای خارجی شود. در متن پیش‌نویس قطعنامه جدید، آمریکا خواستار توقیف اموال و دارایی‌های رهبر کره شمالی و ممنوعیت سفر علیه وی نیز شده است. هنوز معلوم نیست که روسیه و چین چگونه به این پیش‌نویس رای خواهند داد ولی یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه نسبت به این مسئله ابراز تردید کرده است که روسیه و چین، اقدامی شدیدتر از ممنوعیت صادرات منسوجات کره شمالی را قبول کنند.
مقام‌های چینی نیز نگرانی خود را نسبت به اعمال تحریم‌های نفتی علیه کره شمالی اعلام کرده و بر این باورند که اعمال این تحریم‌ها می‌تواند موجب «تشدید بی‌ثباتی» در کره شمالی شود. تصویب قطعنامه در شورای امنیت نیازمند 9 رای مثبت بدون رای منفی و وتوی اعضای دائمی است. کره شمالی اما می‌گوید برای محافظت در برابر تهدیدات آمریکا به سلاح‌های اتمی نیاز دارد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تاکنون نتوانسته است مانعی برای ادامه برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی باشد.
تهدیدات تازه ترامپ
از سوی دیگر در حالی که دونالد ترامپ صحبت از گزینه نظامی علیه کره شمالی می‌کند، تیم امنیتی ترامپ اعلام کرده‌اند که گزینه نظامی علیه کره شمالی «وحشتناک» خواهد بود.
به گزارش ایسنا به نقل از «روزنامه دیلی بیست»، اعضای تیم امنیت ملی ترامپ در نشستی به قانونگذاران گفته‌اند به دنبال تشدید فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک علیه کره شمالی هستند و گزینه نظامی علیه این کشور نیز وجود ندارد. رئیس‌جمهور چین نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود ابراز امیدواری کرده پاریس «نقش سازنده‌ای» در از سرگیری مذاکرات با کره‌شمالی ایفا کند
پاسخ پیونگ‌یانگ
کره شمالی اما در پاسخ به این تهدیدات به ژاپن، آمریکا و کره جنوبی هشدار داده «اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور می‌تواند تبعات ناخوشایندی برای آنها داشته باشد.»